چالش «راز ناتمام» تصویرسازی چهره‌های انقلابی بود/ به گروه خودمان هم نفوذ شد | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۲۷
امین امانی در گفتگو با صبا:

چالش «راز ناتمام» تصویرسازی چهره‌های انقلابی بود/ به گروه خودمان هم نفوذ شد

کارگردان، تهیه کننده و یکی از نویسندگان سریال تلویزیونی «راز ناتمام» درباره جزییات و حواشی های این سریال توضیحاتی داد.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، سریال «راز ناتمام» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی امین امانی و نویسندگی مشترک امین امانی، هدایت کریم‌زاده و سمانه میرعابدینی است که با مضمونی تاریخی‌سیاسی در ۲۵ قسمت تولید و از شبکه یک سیما پخش شد. این مجموعه روایت متفاوتی از زندگی شهید محمدجواد باهنر است و به اتفاقات سال‌های پس از جنگ و نفوذ دشمن در ارکان دولت در زمان حال می‌پردازد. به همین منظور با امین امانی کارگردان و تهیه کننده به گفتگو پرداختیم. امین امانی کارگردان سینما و تلویزیون است که در آثاری همچون «بی بی گندم»، «پنج دری» و «خانه مادری» فعالیت داشته است.

گفتگوی صبا با امین امانی را در زیر می خوانید.

*فرآیند تولید «راز ناتمام» به چه صورت بود؟

-هنگامی که این پروژه به من پیشنهاد شد می دانستم که باید پوتین هایم را بپوشم و می دانستم کاری پرچالش است. از پژوهش و نوشتن متن که گذر کنیم، در مرحله پیش تولید با چندین نفر تست گریم انجام دادیم تا ببینیم در کاراکترهای مختلف هر شبیه سازی چقدر واقعی می شود. برای من موضوع واقعی بودن کاراکترها چه از لحاظ ظاهری و چه باطنی مبحث بسیار مهمی بود و از همان ابتدا هم گفته بودم که اگر گریم ها و شخصیت سازی ها درست درنیایند، من این سریال را نمی سازم. پس از انتخاب بازیگران به سراغ مراحل تولید رفتیم.

ساخت این سریال صرفا آنتن پر کردن نبود بلکه وظیفه ای بر دوشم احساس می کردم و تمام تلاشم را به کار گرفتم تا اثری در خور شان بسازم.

*چالش های اصلی پیش روی ساخت این سریال چه بود؟

-این اولین باری بود که در تلویزیون، باید چند شخصیت بزرگ انقلابی را در کنار هم به تصویر می کشیدیم و حضور شخصیت مقام معظم رهبری در قالب سریال کاری سخت بود، همچنین ما چندین سال در سریال ها این خوراک را به مخاطب دادیم که پلیس قوی است، اما پلیس در خیلی از عملیات ها فریب خورده وگرنه چرا این همه ترور انجام شد، چه در دوران انقلاب چه دانشمندان هسته ای و … . دشمن ما ضعیف نیست، قوی است اما ما قوی تر هستیم و این موضوع را به تصویر کشاندن و مجاب کردن مخاطب به حوصله کردن برای دیدن نتیجه کمی سخت بود.

*درباره تجربه تولید بخشی از سریال «راز ناتمام» در کشور ترکیه توضیح می دهید؟

-سختی های تصویربرداری در ایران یک طرف و در ترکیه یک طرف دیگر. فیلمبرداری در ترکیه بسیار سخت بود زیرا در آن کشور به دلیل فضای سیاسی حاکم و قرارگیری پایگاه منافقین در آن، خارج از بحث دیپلماسی، برای کشور ترکیه فیلمبرداری سریالی با چنین موضوع و داستانی خوب نبود برای همین مجبور شدیم بخشی از فیلمنامه را به ترکیه بدهیم که اجتماعی بود تا بتوانیم مجوز تصویربرداری بگیریم. بالاخره با هر مشقتی این اتفاق افتاد اما اصل ماجرا در ترکیه آن جایی بود که در گروه ۵۰ نفره خودمان هم مانند موضوع سریالمان که به مساله نفوذ دشمن می پردازیم، نفوذ شد و یک نفر ما را به کشور ترکیه فروخت به آنها گفت که ما در سریال، شهید باهنر و مقام معظم رهبری را به تصویر کشیده ایم، برای همین ۲۱ روز در زندان ترکیه دستگیر شدم. درنهایت با سرکنسولگری ایران و ترکیه مکاتبه صورت گرفت که آزاد شدم اما مدتی از کشور ترکیه ممنوع الخروج بودم.

*برای شناخت کافی از شخصیت های انقلابی چگونه پژوهش انجام دادید؟

-داستان این سریال در سه دوره حال ایران، حال ترکیه و دوران انقلاب اتفاق می افتد و سکانس هایی که در بخش قدیم کار می بینید فقط بخشی از اطلاعات آنها در اینترنت و آرشیو هاست و بخش عمده ای از آن در دسترس نیست و نیازمند جمع آوری اطلاعات و تحلیل فراوان متناسب با فضای اجتماع و جامعه امروز است، به همین دلیل مجبور بودیم خیلی از دیالوگ ها را تغییر دهیم که شبه ای در تاریخ ایجاد نشود. به طور مثال زندگینامه ای از گذشته شهید باهنر در اینترنت وجود ندارد و فقط خاطرات و یادداشت هایی از او هست و به همین منظور برای جمع آوری اطلاعات با خانواده شهید باهنر مکاتبه داشتیم تا به واقعی تر بودن شهید باهنر کمک کرد.

*انتقادی که از سوی مخاطبان بر شما وارد شد، این بود که سریال گنگ و نامفهوم ساخته شده است. آیا توضیحی برای آن دارید؟

-این روزها مخاطب حوصله و وقت کافی برای دیدن سریال ندارد، وگرنه شما خیلی از سریال های خارجی را که ببینید، متوجه نمی شوید تا چند قسمت اول چه اتفاقی دقیقا در حال رخ دادن است و تا چند قسمت اول آن فقط می بینید فردی در حال فاش کردن پرونده ای است. البته شاید این پیچیدگی که برای مخاطبان ایجاد شده چند دلیل داشته باشد؛ یکی این که باید سه زمان را نشان می دادم و گویی سه سریال در یک سریال ساختم. دوم آنکه ما باید مانند زنجیره این زمان ها را به هم وصل می کردیم تا بی جهت از جایی به جای دیگر نپریم و برای رفع این معضل قصه ها را زیاد تر کردیم. دلیل سوم هم این است که با اضافه کردن داستان، شخصیت ها هم بیشتر می شدند و این ها همه و همه در دست هم داده اند تا تماشاگر گیج شود. ناگفته نماند که دستمان هم در بعضی چیزها بسته می شد اما ما باید قصه ای درست طراحی می کردیم، در غیر این صورت از من می پرسیدید چرا دوران انقلاب وصله ای ناچسبیده به زمان حال است.

*درنهایت بازخورد مخاطبان به خودتان به چه صورت بود؟

-خیلی خوشحال هستم که مردم با «راز ناتمام» همراه هستند و آن را می بینند. این اثر بیننده خودش را دارد چه آن هایی که انقلابی هستند، چه افرادی که مخاطب تلویزیون هستند و چه آن هایی که طرفدار تلویزیون نیستند و قبل از این سریال، تلویزیون را نگاه نمی کردند. کاراکترها و شخصیت هایی را به تصویر کشیدم که بعید می دانم در ۴۰ سال کسی آن ها را دور هم جمع کرده باشد و همین شوک و هیجانی بود که مخاطب را به پای دیدن این سریال نشاند.

*در پایان می خواهید مطلبی اضافه کنید؟

-ما چندین سال در سریال ها این خوراک را به مخاطب دادیم که پلیس قوی است و به همین دلیل انتقادهایی به ما شد اما در حقیقت پلیس در برخی از عملیات ها فریب هم خورده است. همچنین باید قبول کنیم که دشمن ضعیف نیست.

پگاه زارعی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است