تاریخچه تیم ملی فوتبال را در «یک ملت، یک ضربان» مرور کردیم/ دستیابی به آرشیو فوتبال هم چالش دارد | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۳۳
محمدحسن یادگاری در گفتگو با صبا:

تاریخچه تیم ملی فوتبال را در «یک ملت، یک ضربان» مرور کردیم/ دستیابی به آرشیو فوتبال هم چالش دارد

کارگردان مجموعه مستند «یک ملت، یک ضربان» درباره این اثر که از شبکه مستند سیما پخش می‌شود، توضیح داد.

محمدحسن یادگاری نویسنده و کارگردان مستند «یک ملت، یک ضربان»، در گفتگویی با خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، درباره این مجموعه با موضوع بررسی تاریخچه فوتبال ایران از زمان ظهور تا عصر معاصر که این روزها از شبکه مستند در حال پخش شدن است، عنوان کرد: در فرآیند تولید «یک ملت، یک ضربان» پس از یک سال جمع آوری آرشیو مصاحبه ها و اطلاعات مورد نیاز تولید، مرحله تصویربرداری و تدوین را به طور موازی جلو بردیم، البته همچنان مراحل فنی این اثر ادامه دارد و تا ماه آذر بیش از ۳۰ قسمت از آن آماده است.

او درباره چالش های مستندسازی با موضوع فوتبال اظهار کرد: جمع آوری آرشیو سخت است. من فکر می کردم پیدا کردن مستندات و مدارکی با سوژه ای مثل فوتبال از موضوعات دیگر آسان تر باشد، اما با پیش رفتن در این پروژه متوجه شدم که حتی دسترسی به آرشیو فوتبال ها هم در ایران چالشی بزرگ است. به طور مثال از طرف سازمان صدا و سیما نگاه بدی به ما می شد زیرا تجربیات بدی با در اختیار گذاشتن آرشیوها به سازندگان پیشین داشته است.

یادگاری افزود: البته این طور نبود که با ما همکاری نکنند اما نتوانستیم آرشیو مطلوب و کاملی دریافت کنیم پس به سراغ آرشیوهای شخصی رفتیم و علاقمندان به آرشیوهای فوتبالی را از طریق اینستاگرام و پرس و جوهای تلفنی پیدا کردیم.این کارگردان درباره حمایت های مالی از سوی سازمان صداوسیما عنوان کرد: ما برآورد معمولی‌ای داشتیم اما باز با این حال ۳۰ درصد کل برآورد هزینه، در حال حاضر واریز شده که روند پیشرفت کار را با سختی مواجه می کند، اما ما پروژه را با عشق و علاقه تیمی با میانگین سنی ۲۷ سال جلو بردیم و آن را با کیفیت خوب به نتیجه رساندیم. در واقع همه تیم ما با قلبشان برای این پروژه کار کردند نه صرفا برای جیبشان. همین باعث از دل برآمدن کار می شود که امیدوارم بر دل تک تک مخاطبان هم بنشیند.

یادگاری اظهار کرد: ما یکبار برای همیشه می خواستیم تاریخچه تیم ملی فوتبال را در قالب مستندی بسیار باکیفیت و با قابلیت پخش مکرر از شبکه های مختلف آماده کنیم.

کارگردان «داوطلبین عزیز» با تاکید بر این که ژانر ورزشی از اقبال عمومی برخوردار است، تصریح کرد: سرمایه گذاری روی ژانر ورزشی انجام نمی شود. تهیه کننده ها و مستندسازان خیلی حرف ها را در ژانرهای مختلف نمی توانند بزنند اما در قالب ژانر ورزشی این پذیرش از جانب جامعه و مردم وجود دارد. همچنین تولید اثر در این ژانر به جریان اقتصادی، فروش محصول و اقبال مردم کمک فراوانی می‌کند.یادگاری ادامه داد: شما سریال «یاغی» را ببینید‌ که با محوریت ورزش کشتی ساخته شده است یا مثلا «عرق سرد» که هر دو نمونه های موفقی هستند. فیلم «بیرو» هم با بازگشایی مدارس و همزمان با جام جهانی در پاییز ۱۴۰۱ می تواند به فروش خوبی در گیشه برسد. حتی اواسط دهه۷۰ را هم که به یاد می آورم آثاری در این ژانر تولید می شد و مورد استقبال قرار می گرفت مانند «یاس های وحشی» که فیلمی ملی گرا و اکشن بود، مردم برای دیدن آن در سینما صف های طویل شکل دادند.

او ضمن اشاره به اینکه از این پس بیشتر دوست دارد در آثار داستانی کار کند، عنوان کرد: اگر درباره والیبال فیلم بسازید قطعا بازخوردهای خوبی خواهد داشت، حتی درباره بقیه رشته های ورزشی این فرمول صدق می کند. وقتی اثری به بازار می آید که مخاطب هدفش نوجوانان است، اگر بتواند نوجوانان را به پای دیدن فیلم بکشاند، قطعا فروش خوبی می کند در غیر این صورت در صنعت محصولات عامه پسند با شکست در بازار مواجه می شود.

محمدحسن یادگاری در پایان اظهار کرد: متاسفانه ژانر ورزشی در ایران فهم نشده برای همین سیاستگذاری، برنامه ریزی و سرمایه گذاری در این ژانر را فراموش کرده ایم.

«یک ملت، یک ضربان» در ۴۰ قسمت ۳۰ دقیقه ای ساخته شده است و هر پنجشنبه ساعت ۲۰ بر آنتن شبکه مستند می رود و بازپخش آن فردای پخش ساعت ۱۷ است.

این مجموعه از ۱۰ شهریور ۱۴۰۱ بر آنتن رفته است و تا برگزاری جام ملت‌های آسیا در سال ۱۴۰۲ ادامه‌ خواهد داشت.

پگاه زارعی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    110/472/484/000
  • بی‌بدن
    26/214/863/000
  • سال گربه
    18/031/038/500
  • آپاراتچی
    4/245/817/500
  • پرویز خان
    3/263/887/000
  • نوروز
    3/001/113/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/962/112/500
  • آسمان غرب
    2/566/028/000