ساخت پویانمایی «ده سالگی» چهار سال زمان برد/ دغدغه‌های محیط‌زیستی را به تصویر کشیدم | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۴۳
فاطمه جعفری در گفتگو با صبا:

ساخت پویانمایی «ده سالگی» چهار سال زمان برد/ دغدغه‌های محیط‌زیستی را به تصویر کشیدم

فاطمه جعفری انیماتور انیمیشن «ده سالگی» با پرداختن به شرایط ساخت این پویانمایی، از انگیزه خود برای ساخت این اثر گفت.

فاطمه جعفری انیماتور و کارگردان پویانمایی «ده سالگی» که به تازگی آماده نمایش شده و با تکنیک استاپ‌موشن ساخته شده است، در گفتگو با خبرنگار سینمایی صبا از ایده اولیه ساخت این انیمیشن گفت: بنده همیشه دغدغه‌های زیست محیطی در سرم بوده است و به همین سبب دوست داشتم که این دغدغه را به تصویر بکشم و راجع به طبیعت اثری را تولید کنم. همچنین چندین سال بود که به میانکاله سفر می‌کردم و در طی این رفت‌وآمدها متوجه شدم که پرندگان مهاجر آن منطقه در وضعیت خوبی قرار ندارند و شرایط برایشان نامطلوب است و به همین دلیل است که از پرنده مهاجر به عنوان یک شکار یاد می‌شود. همچنین در این میان من در یک تور پرنده‌نگری حضور داشتم و قرار گرفتن در این فضا باعث شد تا برای ساخت انیمیشنی با موضوع پرندگان مهاجر، اقدام کنم.

او ادامه داد: پس از آن نیز با یک مطلبی از آقای احمد مسجدجمعه‌ای مواجه شدم که در آن خاطرات کودکی خود را به نگارش درآورده بود و درباره یک پرنده مهاجر که به عنوان سوغاتی برای او هدیه آورده بودند، می‌گفت و مجددا رویارویی با این متن، من را بیش‌تر به سمت ساخت پویانمایی «ده سالگی» ترغیب کرد و به همین شکل با همکاری آقای مانی کاشیان فیلمنامه‌ای را در این باب به نگارش درآوریم و پس از چندین بار ویرایش و نگارش مجدد، فرم نهایی حاضر شد و به تولید رسید.

این انیماتور با بیان اینکه ساخت این پویانمایی حدود چهار سال از زمان ما را به خود اختصاص داد، تشریح کرد: از زمان شروع نگارش فیلمنامه تا پایان مراحل تولید، چیزی حدود چهار سال از زمان ما صرف تولید این اثر شد و یکی از دلایلی که «ده سالگی» این مدت از زمان را به خود اختصاص داد، این است که مراحل پیش‌تولید و تولید سبک استاپ‌موشن به طور کلی بسیار زمان‌بر و طولانی است چراکه باید جز به جز دکور را و هر آن چیزی که در این داستان وجود دارد، بسازیم و تا به متریال و گرافیک مدنظر خود برسیم، ممکن است که مدت‌ها طول بکشد.

او خاطرنشانکرد: همچنین گفتنی است که فضای این پویانمایی به شکل فضایی طبیعی و جنگلی‌ست و ما کاملا برای ساخت دکور از مواد طبیعی استفاده کردیم و این نیز بسیار زمان برد که البته کارهای دکور را آقای حمیدرضا برخورداری انجام داد و خوشبختانه او در یک محیط جنگلی زندگی کرده بود و علاوه بر تخصص و سلیقه خوبشان٬ آشنایی کاملی را نسبت به این فضا داشتند و این خود یک نکته خوب بود و بسیار به ما کمک کرد. علاوه بر این نیز مدت زیادی درگیر ساخت عروسک‌ها که هلیا قره‌گزلو ساخت آن‌ها را برعهده داشت، بودیم. همچنین مرحله انیمت در استاپ‌موشن، مرحله بسیار سختی است و بنده نیز تنها انیماتور این کار بودم و چون این مسئولیت فقط برعهده شخص بنده بود، حدود یک سال و نیم زمان برای انیمیت این کار صرف شد.

جعفری در پاسخ به این پرسش که در طول ساخت پویانمایی «ده سالگی» با چه محدودیت‌هایی رو به رو بوده است، توضیح داد: حقیقتا یک سری امکانات خوب توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در اختیار ما قرار گرفته بود، مانند استودیوی عروسکی کانون که یک استودیوی بسیار خوب و بزرگی است اما با این وجود با یک سری از محدودیت‌ها نیز روبه‌رو بودیم، ‌مثلا بودجه کار یکی از این موانع بود و چون پروژه کار یک فرایند طولانی بود، ما مدام به دلیل نرخ تورم که بالاست و تفاوت قیمت‌ها، با کمبود بودجه برخورد می‌کردیم چراکه زمانی که یک قرارداری برای تولید اثری منعقد می‌شود، دارای یک سری قوانین و امکانات خاص،  محدود و تغییرناپذیری است مانند همان بودجه. همچنین چون روند تولید انیمیشن یک روند کند و اجنتاب ناپذیر است (که فقط مخصوص ایران نیست) موجب ضرر دیدن گروه تولید می‌شد زیرا قیمت‌ها سیر صعودی داشت و بنظر من این بزرگ‌ترین دشواری و محدودیتی است که یک انیماتور با آن مواجه می‌شود.

او درباره ارسال این انیمیشن به جنشواره‌ها خاطرنشان کرد: هم‌اکنون علاوه بر امور بین‌المللی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و یک سری از ارگان های توزیع فیلم، در حال انجام مذاکرات هستیم تا بتوان این فیلم را به جشنواره‌های خارج از کشور نیز ارسال کرد.

این کارگردان و انیماتور در پایان درباره کارهای جدید خود بیان کرد: هنگامی که در حال تدوین انیمیشن «ده سالگی» بودیم و به بیانی دیگر در مراحال پایانی کار بودیم، به دلیل اینکه همیشه در این مدت یک وقفه بلندی ایجاد می‌شود، تصمیم گرفتیم تا یک فیلمنامه دیگری را مجددا با همکاری آقای مانی کاشیان بنویسیم و پس از آن به امور سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ارائه دادیم و اکنون منتظر آن هستیم تا مراحل اداری طی شود و پس از تصویب نهایی مراحل تولید را آغاز کنیم.

عوامل سازنده این انمیشن عبارتند از کارگردان: فاطمه جعفری، فیلمنامه: فاطمه جعفری و مانی کاشیان، مجری طرح: محمدرضا کریمی‌صارمی، طراح هنری و تصویربردار: مانی کاشیان، طراح و سازنده عروسک: هلیا قره‌گزلو، طراح و سازنده دکور: حمیدرضا برخورداری، متحرک‌سازی: فاطمه جعفری، تدوین: محمدرضا علیمراد، آهنگساز: مازیار یونسی، طراحی و ترکیب صدا: رامین ابوالصدق، ترکیب تصویر و جلوه‌های ویژه: سروش دیانتی، اصلاح رنگ و نور: فرهاد قدسی، مشاور فنی: محمدرحیم بختیاری و تهیه‌کننده: اداره کل سینمایی و تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.

پریسا مقیلان

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    110/472/484/000
  • بی‌بدن
    26/214/863/000
  • سال گربه
    18/031/038/500
  • آپاراتچی
    4/245/817/500
  • پرویز خان
    3/263/887/000
  • نوروز
    3/001/113/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/962/112/500
  • آسمان غرب
    2/566/028/000