بودجه ۱۰۰ میلیاردی برای حمایت از استان‌ها اختصاص یافت/ تجلیل از هنرمندان استانی | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۳۲
در مراسم «هفته مهر سینمای ایران» مطرح شد؛

بودجه ۱۰۰ میلیاردی برای حمایت از استان‌ها اختصاص یافت/ تجلیل از هنرمندان استانی

ویژه‌برنامه «هفته مهر سینمای ایران» به دبیری قادر آشنا در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سینمایی صبا، ویژه‌برنامه «هفته مهر سینمای ایران» امروز ۲۲ شهریورماه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

یزدان عشیری مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی در ابتدای این مراسم ضمن تشکر از حضور اهالی رسانه در نشست خبری، درگذشت اصغر یوسفی‌نژاد را تسلیت گفت.

وی ادامه داد: این برنامه آغاز سلسله نشست‌های خبری دور جدید ریاست سازمان سینمایی خواهد بود و در مهرماه ادامه خواهد داشت. در راستای سیاست های کلان احیا و رونق سینما و سینمای استانی، چنین برنامه‌ای در راهبرد کلان طراحی شده است و امیدواریم برگزاری این برنامه‌ها باعث رشد و زمینه‌ساز معرفی استعدادهای استانی باشد.

قادر آشنا دبیر برنامه «هفته مهر سینمای ایران» در ادامه این جلسه بیان کرد: تقریبا در همه حوزه‌های وزارت ارشاد بوده‌ام اما از حضور در خدمت دوستان سینمایی بی بهره بودم که خداراشکر این مهم حاصل شد. از تمام دوستان و همکارانی که ما را در این مراسم همراهی کردند، بسیار تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: باتوجه به فعالیت‌هایی که داشته‌ام، ارتباط سازمان سینمایی با استان‌ها را می‌دانم که پیش‌تر به چهار شکل وجود داشت که به عنوان مثال یکی از آن‌ها این بود که مدیران برای افتتاحیه و اختتامیه حضور پیدا می‌کردند.

آشنا افزود: دولت سیزدهم شعار عدالت اجتماعی را در دستورکار دارد و ازجمله شعارهای مهم دیگر این دولت، عدالت هنری و فرهنگی است. بر این اساس باید بتوانیم در استان‌ها علاوه بر اتفاق‌های خوب گذشته، توجه و عدالت را بیشتر و پررنگ‌تر کنیم.

آشنا با اشاره به پیگیری سه موضوع توضیح داد: سه موضوع را برای اولین‌بار پیگیری می‌کنیم؛ در این راستا سفرهای استانی در رویکرد جدید و خصوصا در محروم‌ترین مناطق انجام و در آن‌ها تفاهمنامه‌هایی برقرار شده است. اصلاح ساختار مورد بعدی است که در این راستا معاون سینمایی در معاونت‌ها اضافه خواهد شد. اجرای برنامه «مهر سینمای ایران» به مناسبت روز ملی سینمای ایران یکی دیگر از این موارد است و چون ارتباط با هنرمندان استان‌ها کم بود و حتی شاید وجود نداشت، برای احترام و تجلیل و ارتباط با مجموعه هنرمندان استانی به سمت این برنامه رفتیم.

دبیر «هفته مهر سینمای ایران» در ادامه این برنامه گفت: همیشه خانه سینما و صنوف جشن می‌گرفتند اما این موضوع ملی است و در کل کشور جشن گرفته خواهد شد. درباره نام‌گذاری این برنامه هم باید بگویم که کلمه «مهر» ایهام دارم؛ اول اینکه  برنامه در مهرماه برگزار می‌شود و مهر را در کشور ما شروع مجدد در بخش‌های مختلف می‌دانیم و همچنین به معنای عشق و محبت هم برداشت می‌شود.

وی ادامه داد: از استان‌های مختلف درخواست کردیم تا برای پیشبرد کارهای خود شورایی متشکل از شهرداری‌ها، سازمان سینمایی، حوزه هنری و… داشته باشند تا برخی امور و مسایل نیز با سرعت بهتر و بیشتری پیش برود.

قادر آشنا درباره این ویژه‌برنامه مطرح کرد: در این ویژه برنامه قرار است رابطه عاطفی عمیقی بین مدیران استان و همکاران سینمایی شکل بگیرد و منجربه این اتفاق شود که سینماگران منفعل نبوده و با اداره کل در ارتباط باشند. با این دلایل بود که به سمت «مهر سینمای ایران» رفتیم و این برنامه از ۶ تا ۱۲ مهر برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: در این ویژه برنامه از هنرمندان پیشکسوت، کسانی که در حوزه زیرساختی کمک کرده‌اند، از هنرمندان تمام حوزه‌های عرصه سینما با تشخیص خود استان و از هنرمندان ایثارگر و خانواده شهید تجلیل خواهد شد.

آشنا درباره پرداخت کمک هزینه به استان‌ها گفت: طی برنامه‌ریزی و صحبتی که انجام شده، قرار است به هر کدام از استان‌ها ۷۰ میلیون تومان کمک هزینه و در دو قسط پرداخت شود.

وی در ادامه این برنامه مطرح کرد: علاوه بر مواردی که عرض کردم، قرار است در ۱۶ مهرماه نیز جشنی با حضور برگزیدگان استان در تهران برگزار شود. تجلیل از سه مستندساز و انیمیشن‌ساز با معرفی و نظر محمد حمیدی مقدم، مدیرانی که در زیرساخت‌های سینمایی کمک کرده‌اند، سرمایه‌گذاران و پیشکسوتان از دیگر برنامه‌های این مراسم خواهد بود. این را هم می‌دانیم که سال اول اجرای این برنامه است و قطعا موارد و کمی و کاستی‌هایی وجود خواهد داشت که به امیدخدا به مرور بهتر و کامل‌تر خواهیم شد.

آشنا در ادامه این برنامه و در پاسخ به پرسشی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی به دنبال این نیستند که صرفا بخواهند یک مراسم و رویدادی را برگزار کنند تا به نام خود بزنند. قرار است تلاش کنیم تا کارهای هنرمندان استان‌ها در این برنامه موردنظر قرار بگیرد.

یزدان عشیری نیز در ادامه صحبت‌های آشنا و درباره لزوم برگزاری این برنامه‌ گفت: در یکی از همین بازدیدهای استانی زنده‌یاد آقای یوسفی‌نژاد هم حضور داشتند و طی درد دلی گفتند که کمک کنید تا امثال من مجبور به مهاجرت و طی کردن پروسه‌های سخت حضور در تهران نشویم. قطعا این مراسم‌ها کم و کاستی‌هایی خواهد داشت اما باید تلاش کنیم تا هر دوره بهتر و کم عیب و نقص‌تر برگزار شود.

دبیر «هفته مهر سینمای ایران» درباره تامین بودجه و پرداخت آن به استان‌ها، توضیح داد: درباره منابع و بودجه هم باید بگویم که بخشی از سمت ما و بخشی از جانب مدیریت عالی استان و استاندار و همچنین شورایی که متشکل از شهرداری و… تشکیل می‌شود، تامین خواهد شد.

آشنا درباره این مطلب که نماینده‌ها و مسئولان سینمایی در استان‌ها دارای استقلال کمی هستند، بیان کرد: در حوزه ساختار تلاش خواهیم کرد تا نماینده‌های استان‌ها استقلال داشته باشند و جایگاه حوزه سینما ارتقا پیدا کنند.

در بخش دیگری از این مراسم، وی درباره سالن‌سازی دولت در استان‌ها توضیح داد: در دو استان، منطقه‌ای از مجموعه شهراری گرفته و به حوزه هنری داده شد. این وعده نیز داده شد که در استان‌ها ۳ سینما را تجهیز کنیم. کارهای آن درحال انجام است و شما می‌توانید در پایان سال پیگیر نتیجه و جزئیات کار شوید.

قادر آشنا در واکنش به این موضوع که به‌جای پرداختن به رویداد جدید و صرف بودجه در آن، ابتدا باید به تامین عدالت اجتماعی پرداخته شود و اصغر یوسفی‌نژاد که صبح امروز فوت شد، مدتی درگیر پروانه فیلم جدیدش بود و فیلمش نیز از چهلمین جشنواره فیلم فجر کنار گذاشته شد، توضیح داد: درباره بحث اکران‌ها و موارد این چنینی آقای حبیب ایل‌بیگی ( معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی) باید پاسخ بدهند.

عشیری نیز گفت: آقای اکبری صحت به عنوان تهیه‌کننده پیگیر فیلم آخر آقای یوسفی‌نژاد خواهند بود اما به بهانه اینکه یک فیلم به مشکل خورده است، نمی‌توان بسترسازی را انجام نداد.

وی افزود: باتوجه به اطلاعی که دارم در ارتباط با فیلم تهیه‌کننده‌های دیگر هم همین ملاحظات انجام می‌شود و نگاه منصفانه‌ای در دوره جدید می‌بینم که تفاوتی بین فیلمسازان بزرگ و گمنام نبوده است.

در پایان نیز قادر آشنا از اختصاص بودجه ۱۰۰ میلیاردی از سازمان سینمایی برای حمایت از استان‌ها خبر داد.

«هفته مهر سینمای ایران» توسط سازمان سینمایی و با مشارکت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و توجه به عدالت فرهنگی به دبیری قادر آشنا از ۶ تا ۱۲ مهر در مراکز استان‌ها و در ۱۶ مهر در تهران برگزار می‌شود.

محمد زکی‌زاده

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است