«ایرانگرد» سفر کردن و مراقبت از محیط زیست را فرهنگسازی می‌کند/ سرما و گرمای زیادی چشیدیم | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۲۴
جواد قارایی در گفتگو با صبا:

«ایرانگرد» سفر کردن و مراقبت از محیط زیست را فرهنگسازی می‌کند/ سرما و گرمای زیادی چشیدیم

جواد قارایی کارگردان، تهیه کننده و راوی مستند «ایرانگرد» درباره فصل پنجم این مجموعه مستند تلویزیونی توضیح داد.

جواد قارایی برنامه‌ساز و کارگردان در گفتگویی با خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، درباره مجموعه مستند «ایرانگرد» که با موضوع گردشگری و طبعیت به روایت، کارگردانی و تهیه‌کنندگی او قرار است از مهرماه در شبکه یک سیما پخش شود، توضیح داد: فصل پنجم «ایرانگرد» در ۲۶ قسمت ۴۰ دقیقه ای ساخته شده است. هنگامی که فصل ۴ ساخته می شد به علت همه‌گیری ویروس کرونا با آدم های محدودی مراوده کردیم و مردم شناسی کمتری داشتیم اما در این فصل با پرداختن بیشتر به موضوع مردم شناسی و تنوع در روابط، تصاویر و لوکیشن ها جلو رفتیم و برای ارتقای فنی اثر هر آنچه که لازم بود، به کار گرفتیم، این عملکرد باعث تفاوت فصل جدید با سایر فصل های این مجموعه شد.

او درباره چالش های ساخت «ایرانگرد» عنوان کرد: تنوع لوکیشن هایی که باید به آنها سفر می کردیم و مسیرهای طولانی که برای رسیدن به آن نقاط طی می کنیم از چالش های همیشگی ما هستند، سرما و گرما زیادی را در این راه ها می چشیم و اتفاقات و خطرات زیادی را از سر می گذرانیم.

قارایی درباره فرآیند تولید اثری با کیفیت مناسب اظهار کرد: تحقیق و پژوهش مرحله اول ساخت این مجموعه است و ما سعی می کنیم از ابتدا برنامه ریزی درست داشته باشیم، به همین منظور پس از پژوهش کارآمد، قصه مستند را تعریف می کنیم و به رشته تحریر در می‌آوریم، برای جلو رفتن در مراحل تولید نیز استوری برد داریم و همیشه سعی می کنیم مرحله تولید را منظم و مرتب جلو ببریم، هرچند که در فرایند ساخت با مشکلات پیش‌بینی نشده‌ ای مواجه می شویم اما نمی گذاریم کار آسیب ببیند و از آن در راستای ایجاد جذابیت بصری برای مخاطب استفاده می کنیم. از ابتدا که با برنامه ریزی خوب پیش روید و تمام اصول تصویربرداری را رعایت کنید قطعا کار در مراحل پیش تولید و تدوین آسان تر می شود و کیفیت را بالا می برد.

این کارگردان تصریح کرد: تبلیغ این مجموعه به محیط زیست آسیب نمی زند و سفر گردشگران به این نقاط باعث آرامش و لذت بیشتر افراد می شود. متاسفانه امروزه فضای مجازی بدون آگاهی سازی درست، باعث شده است تا مردم مکان های بکر را راحت تر پیدا کنند و با سفر به آن نقاط ندانسته به محیط زیست آسیب بزنند اما ما در «ایرانگرد» علاوه بر نشان دادن این مناطق زیبا و شگفت انگیز، به مخاطب آموزش می‌دهیم و فرهنگسازی می کنیم که ارزش این مناطق چقدر است، چگونه سفر کنند و در عین حال هم از محیط زیست حفاظت کنند. ناگفته نماند ما در این فصل «ایرانگرد» به بوشهر، ایلام، هرمزگان، گیلان، فارس و خراسان رضوی سفر کرده ایم.

قارایی درباره حمایت های صورت گرفته از سوی سازمان صداوسیما جمهوری اسلامی ایران گفت: صداوسیما از ابتدا با مجموعه مستند «ایرانگرد» همراه بود و با قوی تر شدن این مجموعه که میان مستندهای تولید شده در حوزه طبیعت با استقبال زیادی از سوی مخاطبان رو به رو شده است، حمایت ها و همکاری های خوبی کرده است.او درباره تاثیر این برنامه در صنعت گردشگری ایران عنوان کرد: روزهایی که «ایرانگرد» وجود نداشت، مردم فکر می کردند تنها منطقه گردشگری و خوش آب و هوای ایران، دریای شمال است اما پس از ساخت چند فصل از این مجموعه، مخاطبان جاذبه های گردشگری ایران را بیشتر شناختند و به این مناطق سفر کردند، همین باعث پیشرفت صنعت گردشگری در ایران شد، به گونه ای که دیگر در هیچ اقامتگاهی جای سوزن انداختن نیست. با این مجموعه جریان بزرگ ایرانگردی و ایران دوستی ای رار قم زدیم که این را از بزرگترین دستاوردهای «ایرانگرد» می دانم، چرا که توانستم عشق و علاقه به ایران را در مردم برانگیزم. همچنین خواسته یا ناخواسته ایرانشناسی، تاریخ و حفاظت از دارایی ها محیط زیست را به مخاطبان آموزش دادم.

قارایی در پایان گفت: زحمات عوامل خوب این مستند در پیشرفت گروه تاثیرگذار بود و باعث شد تا ساختار خوب و جذابی به مخاطب ارائه شود.

«ایرانگرد» با دوربینش به شهرهای مختلف ایران می رود و بعد بازدید از روستاها و عشایر آن مناطق، مستندهایی را از نحوه زندگی و فرهنگ خاص آنها تهیه می‌کند، اولین فصل این مجموعه در سال ۱۳۸۹ ساخته و از شبکه چهار سیما پخش شد. پنجمین فصل آن نیز مهر ماه ۱۴۰۱ از شبکه یک سیما پخش می شود.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است