مستند «مضیف» امشب از شبکه مستند پخش می‌شود | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۴۹

مستند «مضیف» امشب از شبکه مستند پخش می‌شود

مستند «مضیف» به کارگردانی علی شهابی‌نژاد سه شنبه 22 شهریورماه از شبکه مستند پخش می شود.

به گزارش صبا، مستند «مضیف» به کارگردانی، تهیه کنندگی و تدوینگری علی شهابی‌نژاد که در ششمین جشنواره تلویزیونی مستند حضور دارد و امشب، سه شنبه ۲۲ شهریورماه ۱۴۰۱ از شبکه مستند پخش می‌شود.

علی شهابی‌نژاد کارگردان این فیلم مستند گفت: «مضیف» به مکانی گفته می‌شود که عرب‌های خوزستان از آن به عنوان محل پذیرایی از مهمان استفاده می‌کنند. این مکان، بخش مهمی از خانه آنان است و در فرهنگ اعراب از جایگاه بسیار مهمی برخوردار است. فرهنگ پذیرایی از مهمان در این محل از دوران سومری‌ها یعنی نزدیک به ۴ هزار سال پیش آغاز شده است و تا به امروز ادامه دارد، اگرچه از نظر ماهیت دچار تغییراتی شده است.

وی ادامه داد: «مضیف» برای عرب‌ها جایگاه بسیار محترمی است، چرا که اولا در فرهنگ آنان، پذیرایی از مهمان و مهمان‌نوازی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و ثانیا مکانی است که عشایر عرب برای حل و فصل اختلافات خود از آن استفاده می‌کنند. در حقیقت، زمانی که بین دو طایفه اختلافی به وجود می‌آید، سران عشایر در این محل جلوس کرده و مشکلات را حل می‌کنند، شاید بتوان گفت که مضیف نوعی دادگاه کوچک روستایی است.

این مستندساز بیان کرد: در مستند «مضیف»، جزئیات بیشتری از معماری این مکان را به تصویر کشیده ایم، برای مثال نشان می‌دهیم که مصالح مورد استفاده آن چه بوده و در طول تاریخ چه تغییراتی کرده است.

شهابی‌نژاد اضافه کرد: در خانه عرب‌های ایران نیز این مکان وجود دارد و در مناطقی نظیر خوزستان، سوسنگرد، اهواز، بستان، خرمشهر، آبادان، مینوشهر و … این معماری به چشم می‌خورد.

وی در پایان درباره پروسه تحقیق و پژوهش این مستند گفت: با این که عرب نیستم، سال‌هاست که در منطقه آبادان و خوزستان حضور دارم و مستندسازی می‌کنم. در حقیقت، شناخت خوبی از مردم این منطقه دارم، بنابراین بخشی از تحقیق و پژوهش این فیلم براساس اطلاعاتی بود که در این سال‌ها دیده و شنیده بودم. علاوه براین، در حین ساخت فیلم نیز بخشی از تحقیقات را به صورت میدانی انجام دادیم و تعدادی از کارشناسان نیز گردشگری به ما کمک کردند، البته یکی از مشکلات اصلی ما این بود که منابع تصویری خوبی از گذشته نداشتیم و فقط تعدادی عکس وجود داشت که کافی نبودند.

کارگردان مستند «مضیف» درباره فرم روایی فیلم خود اظهار کرد: این فیلم توسط فردی روایت می‌شود که پدرش یکی از مضیف‌داران قدیمی در آبادان است. یکی از انگیزه‌های ما این بود که این فرهنگ و آداب و رسوم را نشان داده و به نسل بعد انتقال بدهیم. این فیلم روایت اول شخص است.

مستند «مضیف» امشب ساعت ۲۱ از شبکه مستند پخش می‌شود و بازپخش آن فردا ساعت ۹ صبح و ۲۴ است.

عوامل تولید این مستند ۳۰ دقیقه‌ای عبارتند از صدابردار: حمید مقدم، دستیار کارگردان: امیرحسین شهابی و دستیار تصویر: مصطفی قیم.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است