افسانه و اساطیر همیشه برایم جذاب بوده است/ شرایط سخت مستندسازی | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۰۸
غزاله رضوی در گفتگو با صبا:

افسانه و اساطیر همیشه برایم جذاب بوده است/ شرایط سخت مستندسازی

غزاله رضوی مستندساز درباره کارهای خود، رفتن به سمت سینمای داستانی و وضعیت مستند توضیح داد.

غزاله رضویغزاله رضوی مستندساز در گفتگو با خبرنگار سینمایی صبا درباره‌ کارهای اخیر خود گفت: در طی یک سال گذشته تاکنون به پژوهش و فیلمبرداری مستندی در جنوب ایران مشغول بوده‌ام که به‌تازگی ساخت آن به پایان رسیده است.

وی با اشاره به پژوهش‌های تاریخی خود توضیح داد: در حال نگارش پژوهشی تاریخی براساس اسناد مستند در قالب رمان هستم. این پروژه که از مدتی قبل در حال انجام است به دلیل شیوع کرونا و تداخل با فیلمبرداری مستند اخیر، هنوز به پایان نرسیده است و اگرچه این موضوع پژوهشی قابلیت تبدیل به فیلمنامه‌ داستانی را دارد، ترجیح من بر این بود که به صورت رمان منتشر شود.

کارگردان مستند «من باید پرواز کنم» با اشاره به علاقه‌ خود به افسانه و اساطیر مطرح کرد: افسانه و اساطیر همیشه برایم جذاب بوده و مانند سال‌های گذشته داستان‌های اساطیری را با کودکان به اشتراک می‌گذارم و تصویرگری، قصه‌گویی خلاق و مهارت‌های زیستن را به آنها آموزش می‌دهم و البته قطعا این علاقه‌مندی‌ام به افسانه و داستان‌های اساطیری بر آثارم اثرگذار خواهد بود و احتمالا در مستند جدیدم نیز نشانه‌هایی از افسانه و قصه‌های کهن به چشم خواهد خورد.

رضوی درباره رفتن به سمت سینمای داستانی و تولید در این حوزه توضیح داد: درواقع خیلی به این موضوع فکر نکرده‌ام و اصلا دغدغه‌ام ساخت فیلم داستانی نیست. حقیقت امر این است که مستندسازی برایم جذاب‌تر از ساخت فیلم داستانی است. هرچند که تلاش می‌کنم با مطالعه و دیدن، حوزه داستانی را هم خیلی خوب رصد کنم اما در حال حاضر قصد ساخت فیلم داستانی ندارم. هرچند ممکن است در آینده بخواهم با ساخت فیلم داستانی خودم را به چالش تازه‌ای بکشم.

غزاله رضوی در پایان درباره وضعیت مستند نیز گفت: شرایط برای مستندساز همیشه سخت بوده است. هیچ وقت رفاه کامل و آسایش و امکانات پژوهش و… به صورت مطلوب برای یک مستندساز وجود نداشته است. امیدوارم بستری به وجود بیاید تا این حمایت‌ها در داخل کشور خودمان اتفاق بیفتد. در برخی موارد بسیاری از ما به دلیل نبودن حمایت مالی برای ساخت فیلم مستند در کشور خودمان مجبور به درخواست دریافت فاند از کشورهای دیگر می‌شویم که بعد از دریافت، باید به مسئولان مربوطه در داخل پاسخگو باشیم و به دردسر بیفتیم. امیدوارم در کشور خودمان این امکان برای حمایت از پژوهش و مستندسازی فراهم شود تا در شرایط و وضعیت بهتر بتوانیم به تولید واقعیت‌های موجود بپردازیم.

محمد زکی زاده

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است