عامه‌پسند بودن شاخص مغفول در تولید سرودست/ در تدارک اثری چندزبانه | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۲۳
علی اکبر فلاحی در گفتگو با صبا:

عامه‌پسند بودن شاخص مغفول در تولید سرودست/ در تدارک اثری چندزبانه

سرپرست گروه سرود بین‌المللی زهرائیون از مخاطبان سرودها سخن گفت و اینکه لازم است راهکاری عامه پسند بودن را در هنگام تولید سرودها لحاظ کرد.

به گزارش خبرنگار موسیقی صبا، گروه سرود بین‌المللی زهرائیون به سرپرستی علی اکبر فلاحی، متشکل از ۵۰ سرودخوان در سه گروه نونهالان، نوجوانان و اصلی است که گروه سرود بین‌المللی زهرائیون با گروه اصلی شامل دوازده سرودخوان برتر دو گروه نونهالان و نوجوانان به نام‌های علیرضا شعاعی مفرد، داوود راشدی خواه، سجاد فلاحی، اسماعیل سواری، سجاد حویزه نژاد، علی مراونه، مهدی باوی، ابوالفضل سواری، محمد جواد شعاعی مفرد، رسول نیسی، محمدرضا طاهرنیا، از کوی شکاره دو شهرستان کارون استان خوزستان در ششمین همایش بین‌المللی تئاتر مردمی پیاده روی اربعین «روایت راهیان» شرکت داشت و سرودهای «انصار ولایت»، «شمیم اربعین» و «شوق زیارت» را برای زائران مسیر بهشت روی صحنه تماشاخانه سیار «من الغریب الی الحبیب» کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان رضوی اجرا کرد. از این‌رو گفتگویی با علی اکبر فلاحی سرپرست گروه سرود بین‌المللی زهرائیون درباره جایگاه سرود در ایران و تاثیرش بر اشاعه فرهنگ مقاومت ترتیب دادیم.

علی اکبر فلاحی در گفتگو با خبرنگار صبا راجع به ارزیابی‌اش از اضافه شدن بخش سرود به «روایت راهیان»، ارجاعی به سخنی از مقام معظم رهبری داد و گفت: مقام معظم رهبری در انتهای دهه ۸۰ هجری شمسی فرمودند «ما به سرود نیاز داریم. باید سرودی تهیه و تولید شود که نوجوانان آن را در خیابان‌ها زمزمه کنند.» سخنی که ما تازه شاهد عملیاتی‌شدن آن هستیم. مخاطبان اصلی سرودها نونهالان و نوجوانان هستند. از آنجا که نونهالان و نوجوانان به کارگروهی علاقه دارند، این جمع شدن کنار هم و سرود خواندن آن‌ها، تاثیر بیشتری بر مخاطبانشان در همان رده سنی خواهد گذاشت. در سه شبی که در این رویداد اجرا داشتیم، زمانی که نوبت بخش سرود می‌رسید، ما شاهد این تاثیر بودیم به طوری که در مردم رغبت ایجاد می‌شد و کودکان و نوجوانان شروع به فیلم گرفتن می‌کردند یا به هم‌خوانی می‌پرداختند. خلاصه که آن‌ها دست به خاطره‌بازی و خاطره‌سازی با سرودها می‌زدند.

این هنرمند خواستار ایجاد یک بخش تلفیقی در رویداد شد و اضافه کرد: با توجه به اینکه در این کاروان هنری، هنرمندان تئاتری نیز حضور دارند، می‌توانیم در کنار هم یک بخش تلفیقی به اسم سرود- نمایش داشته باشیم که منجر به تولید اجراهای چشم‌نوازتری بشود. سرود- نمایش تبدیل به اتفاقی می‌شود که صوت و تصویر را در کنار هم خواهد داشت و هر دو همزمان با هم روی می‌دهند. چنانکه یک گروه نمایشی همزمان با خوانش سرود، مضامین را به شکل نمایشی برای مخاطبان به نمایش بگذارد. با این رویکرد، رویداد جذابیت بیشتری خواهد داشت چون اتفاق تازه‌ای است و از تکراری شدن فاصله می‌گیرد.

این عضو گروه سرود بین‌المللی زهرائیون در تشریح راهکارهای تاثیرگذار شدن سرودها بر مخاطبان از کشورهای محور مقاومت مثال زد و بیان کرد: در کشورهای محور مقاومت که عرب زبان هستند، سرود، سروده و شعر از اهمیت فراوانی برخوردار هستند چون باعث تهییج مخاطبان و ایجاد روحیه حماسه آفرینی در آن‌ها می‌شود. هنگامی که داعش ظهور کرد، شبکه‌های ملی عراق سرودهای حماسی پخش می‌کردند تا مردم را ترغیب به شرکت در جنگ علیه داعش و از خاک و ناموس خودشان دفاع کنند. این تقویت روحیه میهن‌پرستانه از طریق سرودها اتفاق می‌افتاد.

وی افزود: حشدالشعبی عراق یک مرکز اعلام حربی دارد و بودجه هنگفتی برای تولید محتوا در قالب های مختلف از جمله سرود صرف می‌کند. معیارهای آن‌ها برای تولید آثار تاثیرگذاری، عامه پسند بودن و دقت در انتخاب نوع موسیقی و تنظیم است. آن‌ها سلیقه‌ای عمل نمی‌کنند و اتاق فکری دارند که راهکارهای ساخت آثاری را مورد مداقه قرار می‌دهند که مورد پسند همه مردم قرار بگیرد.

از آهنگ‌های خاطره‌انگیز استفاده کنیم

علی اکبر فلاحی از ساخت سرودها با بودجه‌های هنگفت در نهادهای گوناگون بدون اینکه مورد قبول مردم واقع شوند، انتقاد و عنوان کرد: در ایران، موسسه‌های زیادی زیر نظر نهادهای گوناگون با بودجه‌های بی‌کران فعالیت می‌کنند بدون اینکه آثار آن‌ها خروجی مطلوبی داشته باشد چون به معیار عامه پسند بودن بی‌توجهی می‌کنند و جذب حداکثری را از یاد می‌برند. برای عامه پسند کردن سرودها می‌توان از آهنگ‌های خاطره‌انگیز استفاده کرد.

این آهنگساز در توصیف چالش‌هایی که در این مسیر برای حضور در ششمین دوره «روایت راهیان» متحمل شدند، گفت: گروه سرود بین‌المللی زهرائیون بارها به عراق سفر داشته و با شرایط آشنا است. با این وجود، به اوضاع نابسامانی که همیشه در عراق وجود داشته است، جمعیت اربعین را اضافه کنید و سیل جمعیتی که از کشورهای همجوار وارد این کشور می‌شود، حتی زمین هم نمی‌تواند در برابر این همه اتفاق پشت سر هم کم نیاورد. خادمی که به زوار خدمت می‌کند، با چالش‌هایی روبرو است بنابراین ما هم به عنوان هنرمند باید سختی هایی را از سر بگذرانیم. قریب به اتفاق هنرمندانی که کاروان هنری حوزه هنری را همراهی می‌کنند، قشر بزرگسال هستند در صورتی که من سرپرستی یک گروه سرود نوجوان را بر عهده دارم. طاقت آوردن در برابر شرایطی که وجود دارد، برای بزرگسالان راحت‌تر است ولی نوجوانان چنین ظرفیتی ندارند. خلاصه که امسال شرایط برای حضور شایسته نوجوانان در «روایت راهیان» فراهم نشده بود. البته زیبایی زیارت امام حسین (ع) به سختی راه است وگرنه این همه راه آمدن و وقت گذراندن ارزشی ندارد.

او نظم موجود در برنامه‌ها را تحسین کرد و گفت: هماهنگی خوبی در تنظیم و زمان‌بندی برنامه‌ها وجود داشت به طوری که همیشه یک هماهنگ‌کننده در محل اسکان وجود داشت تا گروه‌ها را به سمت محل اجرا راهنمایی کند و زمان باقی مانده تا آغاز اجرا را به آن‌ها اطلاع بدهد. اتفاقی که در برنامه‌هایی با بالاترین سطح کیفی رخ می‌دهد.

ساخت سرودی چند زبانه با موضوع وحدت

سرپرست گروه سرود بین‌المللی زهرائیون از ساخت سرودی چند زبانه با موضوع وحدت اسلامی خبر داد و گفت: قصد ساخت سرودی چند زبانه با موضوع وحدت اسلامی را داریم که قرار است نگاهی جامع‌تر به جامعه مسلمانان داشته باشد. امیدوارم حوزه هنری بتواند از این اثر حمایت کند.

علی اکبر فلاحی در سخنان پایانی اظهار کرد: باید روی کودکان و نوجوانان ایران و بقیه کشورهای اسلامی سرمایه‌گذاری کنیم که در آینده، انسان‌هایی را داشته باشیم که بتوانند راه شهدا و محور مقاومت را ادامه دهند.

فرزاد جمشیددانایی

انتهای پیام/

 

3 دیدگاه