سه سال درگیر ساخت «کران تا کران» بودیم/ «مثلث» ادامه «دایره» خواهد بود | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۱۳
سروش پورگودرزی در گفتگو با صبا:

سه سال درگیر ساخت «کران تا کران» بودیم/ «مثلث» ادامه «دایره» خواهد بود

سروش پورگودرزی از فرآیند ساخت آلبوم جدیدش با نام «کران تا کران» و آلبوم بعدی خود گفت.

به گزارش خبرنگار موسیقی صبا٬ آلبوم موسیقی بی‌کلام «کران تا کران» به سبک موسیقی سنتی ایرانی٬ به‌تازگی با همکاری مشترک سروش پورگودرزی و علی تقی‌زاده٬ در قالب هفت قطعه «صدای وصل»، «جان آشنا»، «کران تا کران»، «گذر»، «میرا»، «سفر به ناکجا» و «رِنگِ جنوب» منتشر شد.

سروش پورگودرزی از فرآیند تولید این مجموعه قطعات به صبا گفت: برای ساخت آلبوم «کران تا کران» حدود سه سال زمان صرف شد و گفتنی است که اولین قطعه‌ای که بنده ساختم، همان قطعه «کران تا کران» بود و از این رو پس از ساخت این قطعه، به این نتیجه رسیدم که از ریتم‌های جنوبی که بسیار در موسیقی ایرانی کم از آنها استفاده شده است، بهره ببرم.

این آهنگساز افزود: هر نوع موسیقی ایرانی‌ای که تاکنون نواخته شده است، برگرفته از ریتم‌ها و موسیقی این نواحیست و به همین شکل،‌ وجود چنین چیزی باعث شد تا به این نتیجه برسم که قطعات دیگری را با استفاده از ریتم‌های جنوبی برای ساخت در نظر بگیرم، مانند قطعه «رِنگِ تاش» که به اسم «رِنگِ جنوب» در آلبوم قرار گرفته است و از اولین قطعاتی بود که بعد از «کران تا کران» ساختم و نیز به صورت تک‌آهنگ با همکاری آقای بهروز شریفیان، منتشر شد. از این رو لازم است بگویم تمامی ایده‌ها و فرآیند ساخت این آلبوم به همین شکل صورت گرفت و دغدغه من این بود که ریتم‌هایی را که کم‌تر‌ استفاده می‌شود، در این آلبوم به کار ببرم؛ حتی در این راه یک سری از کوک‌ها را تغییر دادم و کوک‌هایی که در آهنگ‌های این مجموعه به کار برده شده است، چندان مرسوم نیست که البته علاوه بر این‌ها در این سه سال به جز زمانی که برای ساخت این اثر صرف شد، حدود هشت ماه درگیر دریافت مجوز بودیم.

پورگودرزی درباره تکنیک‌های به کار برده شده در این آلبوم، توضیح داد: بیش‌تر کار به شکل آواز دشتی است که البته گاهی به صورت مینور هم درآمده است و شبیه دستگاه نوا می‌شود که البته هم دستگاه دشتی و هم دستگاه نوا، شباهت‌های بسیاری به یکدیگر دارند. همچنین در ابتدای کار، هدف ما این بود که قطعه‌ها را به شکل دشتی بسازیم اما پس از مدتی دریافتیم آکوردهایی که گرفته شده، هیچ شباهتی به آکوردهای دشتی ندارد و بیش‌تر نزدیک به آکوردهای مینور است و برای همین به‌نظرم وجود چنین اتفاقی، بسیار‌ جالب است. از این رو برای استفاده کردن از این آکوردها مجبور بودم تا کوک سازم را به صورت دو فا رِ تغییر بدهم. همچنین گفتنی است که در برخی از موارد از تکنیک‌ها اسپانیش استفاده کردیم و نیز ریزهایی که استفاده شد، به گونه‌ای بود که چندین نوت را در بر می‌گرفت.

او در پاسخ به این پرسش که آیا قطعات آلبوم «کران تا کران» به صورت تلفیقی ساخته شده است، تشریح کرد: نمی‌توان گفت که این قطعات به صورت تلفیقی هستند، چراکه برای ساخت اثر تلفیقی لازم است که مثلا سازبندی تغییر کند، بنابراین این مجموعه یک اثر‌ کاملا سنتی و اصیل ایرانیست زیرا ما مدام در حال استفاده از فواصل کُرُن‌دار بودیم. البته ناگفته نماند که ممکن است، قطعات این مجموعه با آن موسیقی سنتی که در ذهن مخاطب وجود دارد، متفاوت باشد٬ چون به لحاظ ریتم، فضا و … تفاوت‌های زیادی وجود دارد٬ مانند قطعه «جان آشنا» چراکه هنگام ضبط این اثر متوجه شدیم که درامز مناسب این قطعه‌ست تا تمبک و همچنین در این اثر از فواصلی استفاده شده است که چندان استفاده آن در موسیقی سنتی ایرانی مرسوم نیست.

سازنده آلبوم «مسخ» درباره همکاری خود با علی تقی‌زاده خاطرنشان کرد: قبل از شروع این همکاری، من و آقای تقی‌زاده دوستان صمیمی یکدیگر بودیم و چون رابطه نزدیکی با هم داشتیم و نیز همکار هم بودیم، برخورد زیادی با یکدیگر داشتیم و تمامی این جریان ها باعث شکل‌گیری همکاری ما شد و تجربه همکاری با ایشان، تجربه بسیار خوبی بود.

این نوازنده و آهنگساز درباره موانع موجود در مسیر ساخت این آلبوم، بیان کرد: یکی از سختی‌هایی در ساخت این مجموعه متحمل شدم، آن بود که بنده این آلبوم را دو بار ضبط کردم به دلیل اینکه هنگامی که یک آهنگسازی کاری را می‌سازد، پس از چندین بار گوش سپاردن٬ ممکن است که نظرش تغییر پیدا کند و به همین دلیل٬ منجر به ساخت دوباره آن اثر شود. همچنین یکی از دشواری‌های دیگر از سوی نوازنده تمبک به ما وارد شده بود چراکه پیدا کردن ایشان و در راستای آن تمرین و ضبط بسیار سخت بود. همچنین ناگفته نماند که بسیاری از این موانع از کنترل ما خارج بود و این روند تا جایی ادامه پیدا کرد که باعث ناامیدی ما شده بود.

آهنگساز آلبوم «دایره» با بیان اینکه آلبوم جدید دیگری در‌ راه است، عنوان کرد: اکنون آلبوم چهارم بنده با نام «مثلث» در مرحله دریافت مجوز است. این آلبوم با تنظیم آقای هومن پیمان ساخته شده و به صورتی داستانی‌ در‌ ادامه و راستای آلبوم «دایره» است و به لحاظ ساختاری نیز مانند یکدیگر هستند، به عنوان مثال سبک آلبوم «مثلث» به همان شکل «دایره» که با ساز سه‌تار نواخته شده و موسیقی الکترونیک آن توسط آقای پیمان ساخته شده است و نیز شکلی تلفیقی دارد، خواهد بود. همچنین به سبب بازخوردهای خوبی که از سوی مخاطبان برای آلبوم «دایره» دریافت کرده بودیم و نیز این مجموعه کاندید جشنواره موسیقی فجر شده بود، این تصمیم را گرفتیم تا در راستای این مجموعه، آلبوم «مثلث» را بسازیم.

وی در پایان با اشاره به اینکه قصد ساخت موزیک‌ویدیو را ندارد، تصریح کرد: در حال حاضر تصمیمی مبنی بر ساخت موزیک ویدیو گرفته نشده است و ما صرفا در نظر داریم یک سری اجرا و کنسرت برای شنوندگان عزیز برای رونمایی از نسخه فیزیکی این آلبوم، برگزار کنیم.

پریسا مقیلان

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است