«مکتب» به مسائل از دل معارف پاسخ می‌دهد/ لزوم جسارت و پرهیز از محافظه‌کاری در تولیدات | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۳۶
محمدرضا فهیمی در گفتگو با صبا:

«مکتب» به مسائل از دل معارف پاسخ می‌دهد/ لزوم جسارت و پرهیز از محافظه‌کاری در تولیدات

محمدرضا فهیمی تهیه‌کننده ویژه برنامه «مکتب» درباره جزئیات این برنامه و مسائلی که به آن پاسخ می‌دهد، توضیح داد.

محمدرضا فهیمی تهیه کننده در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، درباره حال و هوای ویژه برنامه «مکتب» به تهیه‌کنندگی محمدرضا فهیمی و اجرای حجت‌الاسلام و المسلمین محمدحسین جمالزاده که از شبکه یک سیما پخش می شود، گفت: موضوع ثابت و گفتگومحور بودن، عرف فضای برنامه های معارفی است اما در «مکتب» تمام تلاشمان را بر منحصر به فرد سازی ایده ها متمرکز کردیم و در همین راستا از ایجاد گفتگو و تحلیل‌های ۲ کارشناس که غالبا ایده ای مندرس است، گذر کردیم و سعی داریم با محوریت قرار دادن مسائل، از دل معارف پاسخی برای آنها پیدا کنیم.

وی ضمن اشاره به ایجاد تفاوت در شیوه بحث از وجوه تمایز این ویژه برنامه نسبت به سایر برنامه های این ایام عنوان کرد: از دیگر تغییرات ایجاد شده در برنامه، ساخت دکوری مدرن و در عین حال هماهنگ با فرهنگ و سنت است، به گونه ای که از کتاب ها به عنوان بخشی از طراحی برای نشان دادن استمرار امر پژوهش و تلاش بی پایان پژوهشگران برای دستیابی به حل مسائل به شیوه ای متفاوت استفاده شده است. پژوهشگران برای صرفه جویی در وقت و دسترسی آسان به مطالب کتاب ها را روی زمین می گذارند نه در قفسه، برای همین در پایین دکورمان کتاب های تخصصی و مربوط به بحث را چیده ایم.

فهیمی افزود: تفاوت «مکتب» با دیگر برنامه های این ایام در فرم است و همچنین عواملی فوق حرفه ای که در حوزه تلویزیون، سینما و برنامه های ترکیبی سابقه داشته‌اند.

وی درباره ایده ای که در تولید این برنامه از آن استفاده شده است، اظهار کرد: با توجه به ایام ماه محرم و صفر در این برنامه برای شروع بررسی ها به سراغ سید الشهدا و مشخصا قیام عاشورا رفته ایم و سعی در استخراج مفاهیم و موضوعات روز کرده ایم. ایده اولیه این موضوع از سخنان مقام معظم رهبری و کتاب «انسان ۲۵۰ ساله» که بیانات جمع آوری شده ایشان است، گرفته شده است.

فهیمی ادامه داد: ما در تلاش برای بررسی مقاطع مختلف زندگی ائمه هستیم، همچنین در مبانی اسلامی مفاهیمی فاخر و پویا همانند رخداد انقلاب اسلامی وجود دارد، مفاهیمی مانند انفاق و زکات که در سال های منتهی به انقلاب این مفاهیم شکل ویژه ای به خود گرفتند و به این رخداد صبقه اجتماعی سیاسی دادند. در واقع این برنامه به دنبال یک سازوکار اجتماعی فراتر از کمک های کوچک تعریف و متعالی شده است.

این تهیه کننده درباره مهمانانی که در «مکتب» حضور یافته اند، عنوان کرد: در این برنامه صرفا از افرادی که چهره باشند، دعوت نکرده ایم بلکه به دنبال اندیشمندانی بودیم که تاکنون آن‌ها را در رسانه‌ها ندیده ایم اما در این زمینه حرفی برای گفتن دارند، به طور مثال حجت الاسلام محمدحسن وکیلی. در مجموع به دنبال مهمانانی کارشناس از این جنس، با اطلاعات تخصصی و پشتوانه علمی قوی بوده ایم.

وی درباره سختی های ساخت این ویژه‌برنامه اظهار کرد: چالش جدید این برنامه که درباره مسائل روز صحبت می کند، تنگ نظری ها و ممیزی هایی بود که تغییر مفاهیم را به دنبال داشت. همچنین استفاده کردن از المان های سنتی و جمع آوری و چیدن کتاب های تخصصی، کاری بس دشوار بود.

محمدرضا فهیمی درباره ساخت فصل های دیگر «مکتب» تصریح کرد: در آینده، به دنبال ایجاد محتوا در مباحث زندگی دیگر ائمه خواهیم کوشید و باتوجه به مسائل روز شرایط اجتماعی و سیاسی هرکدام از معصومین را در تاریخ خودشان، مورد بازخوانی و بررسی قرار می دهیم.

وی در پایان پیشنهادی در راستای ارتقای کیفیت تولیدات صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد: مهم ترین ویژگی برای ارتقای کیفیت تولیدات، جسارت و پرهیز از محافظه کاری است و باید در راستای آنچه که درست است، قدم برداریم. اگر امیال مخاطب را برآورده نکنیم، از جایی دیگر نیازهایش را تامین می کند. از نظر فرم باید به سوی متفاوت شدن و تکراری نبودن حرکت کنیم.

ویژه برنامه «مکتب» شب‌های دوشنبه، چهارشنبه و جمعه حوالی ساعت ۱۱ از شبکه یک سیما پخش می‌شود.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است