نمود اربعین و عاشورا در آثار هنرمندان تجسمی | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۴۲

نمود اربعین و عاشورا در آثار هنرمندان تجسمی

به مناسبت اربعین حسینی چند نمایشگاه و رویداد هنرهای تجسمی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار تجسمی صبا، واقعه عاشورا از دیرباز تاکنون نقش مهمی در زندگی مردم کشور ما داشته و همچنین راهنمای راه هنرمندان زیادی بوده است تا به وسیله هنر عقاید و باورهای خود را ماندگار کنند.

هنرمندان ایرانی به ویژه نقاشان از سال‌های گذشته هر کدام به روش‌ها و سبک‌های مختلف، آثاری عاشورایی خلق کرده‌‌اند که  برخی از این آثار در طول زمان ماندگار شده است و به نوعی با خاطرات جمعی افراد گره خورده‌اند. در این راستا نقاشان شاخصی مانند استاد محمود فرشچیان، حبیب‌الله صادقی، کاظم چلیپا، عبدالحمید قدیریان، علی بحرینی، حسین قوللر آغاسی، حسن روح‌الامین و… دست به خلق آثار هنری زده‌اند.

عاشورا و حماسه حسینی و اربعین همچنان دستمایه هنرمندان برای خلق آثار هنری قرار دارد و امروز شنبه ۲۶ شهریور ماه به مناسبت اربعین حسینی مروری بر نمایشگاه‌های تجسمی و رویدادهایی داریم که بدین مناسبت برگزار شده‌اند.

«پیاده تا خورشید» در موزه فلسطین

موزه هنرهای معاصر فلسطینِ فرهنگستان هنر، با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نمایشگاه عکس «پیاده تا خورشید» را برگزار کرده است.

در این نمایشگاه، پنجاه قطعه عکس از آثار منتخب جایزه جهانی اربعین، از هنرمندان همچون محمد برکت، حسن هاشم‌پور، محمدهادی خسروی، عرفان سامان‌فر، فائزه بختیاری، به نمایش درآمده است.

این‌ نمایشگاه عکس تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۱، همه‌روزه (به‌جز روزهای تعطیل)، از ساعت ۱۰ تا ۱۹ در موزه هنرهای معاصر فلسطین، به نشانی خیابان ولیعصر، خیابان بزرگمهر، خیابان برادران شهید مظفر، شماره ۷۴ میزبان مخاطبان است.

نمایش ۲۳ اثر از حسن روح‌الامین

حسن روح‌الامین ازجمله هنرمندانی است که در سال های اخیر آثار زیادی در رابطه با هنر عاشورایی خلق کرده و آثار او در دیوارنگاره ولیعصر و حرم ائمه به نمایش گذاشته شده است. اکنون نمایشگاه نقاشی‌های او به نام «نقش راستان» و پرده های قدیمی عاشورایی تا پنجم مهرماه در کوشک باغ هنر برپا است.

«نقش راستان» بزرگترین مجموعه آثار حسن روح الامین است که تاکنون در یک نمایشگاه روی دیوار رفته است. در این نمایشگاه ۲۳ نقاشی از این هنرمند و پرده های عاشورایی از عباس بلوکی فر و محمدرضا محمدحسینی به نمایش گذاشته شده است.

این‌ نمایشگاه از ساعت ۱۵ تا ۱۹ در کوشک باغ هنر به نشانی بزرگراه حقانی، جنب باغ کتاب میزبان علاقه‌مندان است.

رهروان حبیب در قاب اربعین

موسسه‌ هنرمندان پیشکسوت نیز به مناسبت اربعین حسینی و به منظور ثبت و انعکاس پیاده‌روی اربعین اقدام به برگزاری مسابقه عکس «رهروان حبیب در قاب اربعین» کرده است.

عکاسان تا ۱۵ مهرماه فرصت دارند تا در این‌ مسابقه شرکت کنند.

افشین بختیار، امیرعلی جوادیان، علی فریدونی، علی قلم‌سیاه، احمد ناطقی اعضای هیات داوران این مسابقه را تشکیل داده‌اند. احمد ناطقی دبیر هنری و سیدعباس عظیمی دبیر این‌ مسابقه هستند.

در سال های اخیر آثار نقاشی برخی هنرمندان ایرانی در حرم ائمه در کشورهای دیگر به نمایش درآمده است. در این راستا امسال نقاشی «مسیح عاشورا» اثر محمدعلی نادری که در ماه محرم سال ۱۴۰۱ رونمایی شد، در باب القبله حرم‌ امام علی (ع) نقش بست.

این نقاشی درباره تیر خوردن حضرت علی اصغر (ع) در روز عاشورا خلق شده است.

نمایشگاه عکس برای زائران

آژانس عکس ایران به مناسبت فرارسیدن اربعین حسینی و همراه با راهپیمایی زائران کربلا، نمایشگاه عکسی در مرز‌های ایران و عراق برگزار کرده است.

نمایشگاه عکس اربعین با نمایش ۴۰ عکس از ۱۵ شهریور در مرزهای مهران، خسروی، چذابه و شلمچه برای زائران کربلا به نمایش درآمده است و امروز ۲۶ شهریور ماه به پایان می‌رسد.

زیبایی‌شناسی حماسه واقعه کربلا به روایت گنجینه موزه

موزه هنرهای معاصر تهران نیز ازسلسله نشست‌های تخصصی «زیبایی‌شناسی حماسه واقعه کربلا به روایت گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران» را با حضور کارشناسان و منتقدان هنری هر سه شنبه در موزه برگزار کرده است که تاکنون ۶ جلسه از این نشست‌ها با بررسی آثار عاشورایی و مذهبی گنجینه موزه سپری شده است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است