مجلس «اسلم دیلمی» را در دست نگارش دارم/ سرنوشت یک ایرانی در کربلا | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۳۸
کریم مقدسی در گفتگو با صبا:

مجلس «اسلم دیلمی» را در دست نگارش دارم/ سرنوشت یک ایرانی در کربلا

کریم مقدسی «روایت راهیان» را اتفاق مثبتی دانست که می‌تواند آرزوی دیرینه تعزیه‌خوان‌ها برای اجرا در مسیر بهشت را محقق کند.

به گزارش خبرنگار تئاتر صبا، کریم مقدسی تعزیه‌خوان و سرپرست گروه تعزیه شهر اراک استان مرکزی در ششمین همایش بین‌المللی تئاتر مردمی پیاده روی اربعین «روایت راهیان»، مجلس های تعزیه‌های «بازار شام»، «شهادت حضرت رقیه (ع)»، «ظهر عاشورا» و «حضرت علی اکبر (ع)» را در محوطه تماشاخانه سیار «من الغریب الی الحبیب» کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان رضوی مستقر در عمود ۱۶۱ در مسیر شهر نجف به کربلای معلی اجرا کرد.

کریم مقدسی در گفتگو با خبرنگار صبا درباره شرکت این گروه تعزیه در ششمین همایش بین‌المللی تئاتر مردمی پیاده روی اربعین «روایت راهیان» عنوان کرد: من از سال های قبل با «روایت راهیان» آشنایی داشتم. هرچند به دلایل مختلف مثل دلایل شخصی و مشغله‌های شغلی امکان حضور پیدا نمی‌کردم. تا اینکه امسال از یک ماه قبل برای شرکت در رویداد اقدام کردم و فیلم اجراهای تعزیه ای را که داشتم فرستادم. سپس دبیرخانه برای شرکت در «روایت راهیان» تماس گرفت و هماهنگی‌های نهایی انجام شد.

این هنرمند درباره تاثیر اجراها به زبان فارسی برای زائرانی که بخشی از آنها را عرب زبانان تشکیل می‌دهند و چالش‌هایی که این موضوع برای گروه های نمایشی ایجاد می‌کند، نقبی به «سیاووش خوانی» زد و گفت: هنگامی که «سوگ سیاووش» در قدیم و پیش از ورود اسلام به ایران اجرا می‌شده، اجراهای آن ها براساس حرکات فرم و بدون استفاده از هیچ دیالوگی بوده است. با ایجاد شدن ساختار اجرایی تعزیه و ورودش به ایران، دیالوگ به این نوع اجراها اضافه شد.

او افزود: به دلیل اینکه تعزیه دیالوگ‌محور است، ممکن است عرب زبانان، زبان فارسی را متوجه نشوند ولی از آنجا که واقعه کربلا برای همه مسلمانان آشنا است، با دیدن اجراها می‌توانند همذات پنداری کنند گرچه نبود تشابه زبانی ممکن است چالش‌هایی را در درک روایت ها ایجاد کند.

این اجراگردان تعزیه برگزاری رویدادهایی همچون «روایت راهیان» را اتفاق مثبتی دانست و گفت: «روایت راهیان» اتفاق مثبتی است چون برای تعزیه‌خوان‌هایی که در اقصی نقاط مختلف ایران اجرا می‌کنند و آرزو دارند در شهرهایی مانند کربلا، نجف و حتی در مسیر بهشت اجرا بروند، می‌تواند فرصتی فراهم بیاورد که این آرزوی دیرینه شان محقق شود. اتفاقی که امسال برای من و گروهم افتاد و برای این موضوع، خدا را شاکرم.

وی چالش‌هایی را که در این سفر با گروهش پشت سر گذاشت، اینگونه توصیف کرد: این سفر از اساس سفر چالش‌برانگیزی محسوب می‌شود چون هنرمندان هم مثل زائران با حوادث غیرمترقبه در طول راه روبرو می‌شوند که از جمله آنها می‌توان به خروج از ایران، حضور در نقطه صفر مرزی، نابسامانی ها و گرمای طاقت‌فرسا اشاره کرد. گرما به ویژه روی کسانی که از مناطق معتدل تری از نظر آب و هوایی در ایران در این سفر شرکت می‌کنند، تاثیر بیشتری دارد. هنرمندانی که در «روایت راهیان» شرکت می‌کنند، به عشق امام حسین (ع) می‌آیند بنابراین این مشکلات برای آنها باعث شیرینی دوچندان سفر و اجراهایشان می‌‌شود.

کریم مقدسی در سخنان پایانی درباره برنامه‌های آتی‌اش بیان کرد: در حال نگارش یک مجلس نامه تعزیه برای «اسلم دیلمی» هستم که به عنوان تنها ایرانی در واقعه کربلا حضور داشت و به شهادت رسیده است. قصد دارم این مجلس تعزیه را در استان گیلان و همچنین، در صورت امکان در هفتمین دوره «روایت راهیان» اجرا کنم.

گروه تعزیه شهر اراک استان مرکزی به سرپرستی کریم مقدسی و با اجراگری مرتضی باقری، علی اصغر مجاوری، محمود مجاوری، عباس مجاوری، مجلس های تعزیه «بازار شام»، «شهادت حضرت رقیه (ع)»، «ظهر عاشورا» و «حضرت علی اکبر (ع)» را در ششمین همایش بین‌المللی تئاتر مردمی پیاده روی اربعین «روایت راهیان» اجرا کرد.

فرزاد جمشیددانایی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است