فیلمهای نوروزی امسال تنوع جالبی دارند. هم فیلم تحسین شده
جشنواره فیلم فجر در آن حضور دارد مثل «ماجرای نیمروز» و هم فیلمی که بدون حضور در
جشنواره، مجال اکران در نوروز را پیدا کرده است؛ یعنی «سه بیگانه» که در این گزارش
بهطور اجمالی به معرفی آنها می پردازیم؛ فیلم هایی که هرکدام متن و حاشیه منحصر به فردشان
را دارند و انتخاب شان بحث و جدل های مختلفی را در رسانه ها ایجاد کرده است.
ماجرای نیمروز
محمدحسین مهدویان سال قبل در جشنواره فیلم فجر اولین فیلم
سینماییاش را با عنوان «ایستاده
در غبار» را ارائه کرد که علاوه بر تحسین همه جانبه منتقدان، سیمرغ بهترین فیلم را
گرفت و در چند رشته هم کاندیدا شد. مهدویان امسال در جشنواره فیلم «ماجرای نیمروز»
را داشت که از فلیم اولش متفاوت بود. فیلم اولش به زندگی یکی از سرداران جنگ میپرداخت و «ماجرای نیمروز» به تقابل گروهک های منافقین و
مجاهدین با گروه های مبارز انقلابی در کوران جنگ و انقلاب ایران می پردازد. برگ
برنده فیلم فضاسازی ملموس و باورپذیر آن است که بهخ وبی مخاطب را به سفری هیجان انگیز
به دل تاریخ ایران می برد. نسبت به ما به ازاهای بیرونی و نمونه های واقعی به خصوص
در ساختار عالی کار کرده. از جمله طراحی صحنه و لباس که نزدیکی زیادی به حال و
هوای آن دهه دارد. نقطه قوت دیگر فیلم بازی های آن است. مهرداد صدیقیان،جواد عزتی،
هادی حجازی فر و احمد مهرانفر بازیگران اصلی آن هستند که هر کدام حضوری متفاوت با
کارنامه قبلی را خود دارند. به خصوص مهرداد صدیقیان و هادی حجازیفر که با تحسین
منتقدان و رسانهها روبهرو شدند. فرم بصری فیلم هم قابل توجه است. دوربین
بازیگوش و پرشتاب فیلم بهخوبی تعلیق و دلهره و هیجان درام را تشدید میکند تا
مخاطب فراتر از آگاهی از یک موقعیت ملتهب تاریخی و سیاسی، با روایتی سرگرمکننده
نیز همراه شود.
«ماجرای نیمروز» در اکثر رشتهها کاندیدا شد و در نهایت جایزه بهترین فیلم را مثل سال قبل
دریافت کرد. فیلمی که به دلیل مضمون و سوژهاش به نظر میرسد که برای نوروز مناسب
نباشد اما تحسین فیلم در زمان جشنواره و بعد از آن، دلیل موجهی برای حضور آن در
سبد نوروزی سال ۹۶ است.
یک روز بخصوص
همایون
اسعدیان از کارگردانان باسابقه سینمای ایران است که همواره دغدغههای اجتماعی در
فیلمهایش نمود
پررنگی داشته. از جمله فیلمهای «آخر بازی»، «بوسیدن روی ماه»، «طلا و مس» و… در
«یک روز بخصوص» ماجرای اصلی حول فروش اعضای انسان و تبعات و حواشی آن میچرخد و
بازیگرانی مثل مصطفی زمانی، پریناز ایزدبار، فرهادی اصلانی و محسن کیایی در آن
بازی میکنند. در خلاصه داستان «یک روز بخصوص» که فیلمی در ژانر اجتماعی است، آمده
است؛ حامد باید برای عمل قلب خواهرش دست به یک انتخاب بزند، انتخابی که در آینده
مسیرهای متفاوتی را پیش روی او قرار داده است.پس از
تجربه موفق مصطفی زمانی و پریناز ایزدیار در مجموعه نمایش خانگی «شهرزاد» این
دوبازیگر بار دیگر در فیلم «یک روز بخصوص» با یکدیگر همبازی شدند و نتیجه از طرف
منتقدان رضایت به آن بوده است. «یک روز بخصوص» جزو فیلمهای
بیحاشیه جشنواره فجر بود که خیلی ها دلیل اکران نوروزی آن را حضور همایون اسعدیان
در شوراهای وزارت ارشاد میدانند اما به خاطر ترکیب بازیگرانش تماشایش قابل توصیه
است.
سه بیگانه
از فیلمهای عجیب اکران نوروز است. فیلمی ساخته مهدی مظلومی که ابتدا در پاییز قرار
بود اکران شود اما به دلیل اشتغال مظلومی در شبکه جم اکران نشد و اما به شکل
ناگهانی اکران بهترین مقطع سال را گرفت که جزو ابهامات عجیب شورای صنفی نمایش است
که انتقادهایی را هم به همراه داشته است. بازیگران فیلم همگی از بازیگران سینمای
تجاری و پرفروش انتخاب شدهاند. از جمله محمدرضا شریفینیا
و امین حیایی که زوج ثابت فیلمهای تجاری مختلفی بودهاند و به نظر میرسد
در «سه بیگانه» همان شمایل آشنای خود را تکرار کرده باشند. غیر از شریفینیا
و حیایی، لیلا اوتادی هم بازیگر فیلم است.
خوب، بد، جلف
از پر سروصداترین فیلمهای چند سال اخیر بوده است. پیمان قاسمخانی
که تا پیش از این در نوشتن فیلمنامه های کمدی در سینما و تلویزیون جزو بهترین ها
محسوب میشد در «خوب، بد، جلف» اولین تجربه کارگردانی خود را رقم زده و بهن وعی
نسخه سینمایی سریال «پژمان» را ساخته است. فیلمی که گزینههای
مختلفی مثل رامبد جوان، سروش صحت و حتی حسن فتحی قرار بود آن را کارگردانی کنند که
در نهایت قرعه بهنام نویسندهاش یعنی قاسمخانی افتاد. ابتدا
قرار بود قبل از جشنواره فجر اکران شود که بدون اکران راهی جشنواره شد. در جشنواره
خیلی ها آن را یک کمدی سرگرم کننده و مناسب برای گیشه ارزیابی کردند که البته آن
را دستاورد بزرگی برای قاسمخانی
به حساب نیاوردند اما در میان فیلم های سرشار از تلخی و ناامیدی جشنواره امسال به شدت
دیده شد. فیلمی با ویترین بازیگران محبوب برای مخاطب عام از جمله پژمان جمشیدی،
سام درخشانی،حمید فرخنژاد، امیرمهدی ژوله و بهاره رهنما. برگ
برنده فیلم شوخیهای قاسمخانی با همکاران خود در سینماست. بهخصوص
شوخی با کلیشه های سینمای پلیسی که به خوبی صحنههای
کمیکی خلق میکند. از طرفی دیگر همه با نام واقعی خود در فیلم حضور دارند. به خصوص پژمان
جمشیدی که سابقه فوتبالی او هم در داستان جزو گره گشایی ها محسوب می شود. فیلم در
زمان جشنواره فیلم سوم از نگاه تماشاگران شد و محتمل ترین گزینه برای اکران نوروز
ارزیابی شد که به خاطر همین زودتر از دیگر گزینه ها؛ یعنی دقیقا بعد از جشنواره
روانه اکران شد و بعد از بیست روز نزدیک چهار میلیارد تومان فروش کرده است.
*گشت ۲
بدون شک جنجالیترین فیلم
سبد نوروزی امسال فیلم سعید سهیلی است. او که با ساخت «گشت ارشاد ۱» انواع
و اقسام حواشی از جمله تظاهرات انصار حزباله
و توقیف فیلمش را تجربه کرده بود در «گشت ۲» نسخه دوم «گشت ارشاد ۱» را البته با
تغییراتی زیاد ساخته است. حاشیهه ای فیلم از زمانی آغاز شد که فیلمبردار آن که
کاندیدای سیمرغ شده بود از این جایزه انصراف داد چون به زعم او برای فیلمهای
دیگرش از جمله فیلم «خفگی» باید کاندیدا می شد. اما جنجال اصلی به چند روز بعد از
پایان جشنواره مربوط میشود. برخی از نمایندهای مجلس عنوان کردند که
مسعود فراستی در گزارش خود فیلم «گشت ۲» را مستهجن و غیر قابل پخش برای خانواده های
ایرانی خطاب قرار داده است که همین حواشی بعدی را رقم زد. از جمله نامه تند و تیز
حمید فرخ نژاد که به تندترین شکل ممکن فراستی را آدم فروش و و سرشار از زد و بند
مالی معرفی کرد و در ادامه پرویز پرستویی و محسن تنابنده و دیگران از او حمایت
کردند. این حواشی دقیقا همزمان با مراسم اسکار منجر به یک فضای دو قطبی میان
سینماگران شد که در نهایت با دریافت پروانه نمایش و ثبت قرارداد همه چیز انگار به
نفع فیلم تمام شد چون بیشتر از هر فیلم دیگری توجهات به سمت «گشت ۲» جلب شده است.
حمید فرخنژاد، پولاد کیمیایی و ساعد سهیلی بازیگران این فیلم هستند که به سبب چهرهپردازی
و موقعیت های اغراق آمیز با واکنش صفر و صدی منتقدان مواجه شد. برخی از آنها، آن
را دم دستی و سخیف ارزیابی کردند و برخی دیگر آن را مناسب گیشه که باید دید طرز
تلقی فراستی از فیلم در زمان اکران آن تا چه حد به حقیقت نزدیک بوده است.
آباجان
کارنامه هاتف علیمردانی کارنامه پرفراز و فرودی بوده است. او یک فیلم در میان
فیلم خاصپسند و فیلم صرفا تجاری ساخته است. به عنوان مثال فیلم «کوچه بینام»
فیلمی بود که در جشنواره فجر تحسین شد و سیمرغ بازیگری را نصیب باران کوثری کرد
اما بعد از «کوچه بینام»، فیلم تجاری «هفت ماهگی» را ساخت که با برخورد منفی
منتقدان و رسانه ها روبه رو شد. حالا «آباجان» دقیقا در قسمت فراز کارنامه
علیمردانی قرار می گیرد.
مهمترین نقطه قوت فیلم های علیمردانی همواره بازی های باکیفیت بازیگران بوده
است. از فرهاد اصلانی و هانیه توسلی در «به خاطر پونه» گرفته تا باران کوثری و
فرهاد اصلانی در «کوچه بینام» که «آباجان» هم از این ویژگی بهره مند
شده است. فیلمی که کلکسیونی از بازیهای جذاب را دارد که در راس آن فاطمه
معتمدآریا و حمیدرضا آذرنگ یکی از بهترین بازیهای کارنامه خود را ارائه کرده اند.
داستان فیلم به دهه شصت و در کوران جنگ و بمباران میگذرد
و «آباجان» با بازی فاطمه معتمدآریا، هم سرپرستی یک خانواده پرجمعیت را به عهده
دارد و همزمان درگیر تعلقات سیاسی نوهها و نیز در انتظار فرزند رزمنده اش به سر می
برد که این تقابل ها به ایجاد موقعیت های ملتهب و همدلی برانگیزی
منجر شده است.
«آباجان» جایزه دوم انتخاب تماشاگران را دریافت کرد و دیرتر از باقی فیلم ها
برای نوروز انتخاب شد چرا که با فیلم «رگ خواب» در رقابت بود که در نهایت «آباجان»
بهعنوان
ششمین فیلم اکران نوروز روی پرده خواهد رفت.
با توجه به اکران فوق العاده نوروز سال ۹۵ انتظار میرود
که در نوروز سال۹۶ با فروش بیشتری رو به رو
باشیم هر چند غلبه فیلمهای تلخ بر فیلمهای
کمدی کمی این باور را کمرنگ کرده است. درواقع بر عکس شعار وزارت ارشاد و سازمان
سینمایی که مدام به امید در فیلم ها تاکید میکردند سایه های ناامیدی مضمون فیلم ها
را در برگرفته و اندک فیلم های کمدی مثل کورسوهای امید جلوه می کنند.
محسن جعفریراد
There are no comments yet