«بانوی حرم» به بانوان جریان‌ساز زینبی می‌پردازد/ ایده منحصر به یک برنامه نیست

کامه وزیری سردبیر برنامه های رادیویی در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، درباره ویژه برنامه «بانوی حرم» رادیو اربعین به تهیه کنندگی مینا نیکانیک و سردبیری کامه وزیری که با اجرای شیده معاونی (در بخش کودکان حرم) و زینب برومند (در بخش بانوان حرم) است، عنوان کرد: برنامه «بانوی حرم» دغدغه ای بود که پس از چندین بار خادمی در رادیو اربعین برای بانوان اربعینی داشتم و طرحی است درباره بانوانی که بعد از حضرت زینب(س) پرچم دار ایشان هستند. منظورم بیرق داری معنوی است که حضرت زینب (س) بعد از عاشورا انجام دادند و هدف از اجرای این طرح این بود که بدانیم اکنون چه کسانی این علم را در دست دارند. این گونه بود که «بانوی حرم» با این موضوع در ذهن من، جای خودش را پیدا کرد.

او درباره مهمانان برنامه و دلیل دعوت از آنها گفت: سعی کردیم بانوان جریان ساز و تاثیرگذار در فضای اربعین را بیشتر بشناسیم و ببینیم در کنار آقایانی که مراسم اربعین را برگزار می کنند، بانوان چه کارهایی انجام می دهند و چگونه حضور خود را رقم می زنند. من این طرح را صرف رادیو اربعین ندیدم و می خواهم در طول سال ادامه پیدا کند که البته در این باره برنامه ریزی هایی نیز انجام شده است. ما در این ویژه برنامه موضوعی قصد داریم فعالیت بانوان را از ابعاد مختلف اجتماعی و اسلامی بررسی کرده و دغدغه های آنها را بشناسیم.

سردبیر «بانوی حرم» ادامه داد: مهمانان این برنامه بانوانی فعال از خانواده معظم شهدا، حافظان و قاریان قرآن، کادر درمان اعم از پزشک و پرستار که در موکب‌ها فعالیت می‌کنند، هنرمندان آیینی، نویسندگان و فعالان رسانه‌های مکتوب و شنیداری عاشورایی، خادمین حرم‌های حضرات معصومین و امامزادگان، فعالان سینمایی که تجربه پیاده‌روی اربعین را داشتند، نخبه‌های علمی، فرهنگی و هنری زینبی، ورزشکاران و مدال‌آوران حسینی، آزادگان، استادان حوزه و دانشگاه، مدیران دولتی در رده‌های مختلف اجتماعی، موکب‌داران و خادمین موکب‌ها بوده اند.

وزیری تصریح کرد: می دانیم که بانوان در حوزه های مختلف اجتماعی زحمت می کشند و هرکدام از آنها وظایف خاص خودشان را در جامعه انجام می دهند اما بازتاب آن در جامعه، به ویژه در مراسم اربعین پررنگ نیست، پس باید جایی برای نشان دادن این تلاش ها باشد که آن را در رادیو اربعین تعریف کردیم.

او درباره حال و هوای برنامه گفت: برنامه شامل دو بخش بانوان حرم و کودکان حرم است. ما در اربعین موکب هایی داریم که بانوان آن را برقرار می کنند و خادمه مردم و امام حسین (ع) هستند. همچنین حسینیه ها، تکایا و مساجدی وجود دارد که توسط بانوان اداره می شود. حتی بانوان اقلیت و اتباعی هستند که با موضوع اربعین فعالیت هایی در سطح بین المللی انجام داده اند. بانوانی که در نهادها، وزارتخانه ها و سایر دستگاه های دولتی و غیردولتی بی صدا و دغدغه مند در این حوزه فعالیت می کنند. با همین نگاه، گفتگو با این بانوان را بیشتر مدنظر قرار دادیم تا آنها را بهتر بشناسیم و در حد این ویژه برنامه یک ماهه به آنها ادای دین کنیم که به لطف پروردگار موفق بوده ایم.

او ادامه داد: در بخش کودکان و نوجوان برنامه، کودکان شعرهای آیینی می خوانند و سخن می گویند، همچنین به سوالات ما پاسخ می دهند و پیام های صوتی برایمان ارسال می کنند، البته این زحمات را جواد تشکری مدیر رادیو اربعین کشید که این طرح را پذیرفت و آن را به طور شایسته حمایت و معرفی کرد.

وزیری درباره دیگر آیتم های برنامه تصریح کرد: ما بخشی با عنوان سلامت بانوان داریم که بانوی پزشکی درباره بهداشت و سلامت بانوان، مادران و دانشجویان و حتی کودکان آگاهی می دهد. همچنین در بخش رویدادها و اخبار حوزه بانوان در اربعین، بانوی خبرنگاری ما را همراهی می کند تا آخرین رخدادها را درباره بانوان اربعینی به سمع و نظر مخاطبان برنامه برسانند و این عزیزان حتی در سفر معنوی خود به کربلای معلی ما را تنها نگذاشتند و «بانوی حرم» را در همه لحظات همراهی کردند.

او درباره بازخورد حضور مهمانان «بانوی حرم» اظهار کرد: بانوانی که به عنوان مهمان در کنارمان بودند، سعی داشتند بهترین های خود را ارائه دهند و هر روز با حضور خود در برنامه، ما را به رسالت خود نزدیک تر کنند. همچنین بانوانی از ستاد اربعین، سازمان تبلیغات اسلامی، وزرات کشور و نهادهای دیگر به طور حضوری و یا با تماس تلفنی با ارائه مطالب جدید و سوژه های خاصی که اغلب به آنها پرداخته نشده است، همراه ما بوده اند و این همکاری را بسیار رضایت بخش می دانند. جالب است که سال های قبل برخی از بانوان استقبال نمی کردند که به برنامه های رادیویی بیایند اما با ارایه این طرح ترغیب شدند که با «بانوی حرم» خود را معرفی کنند و از فعالیت هایشان برایمان بگویند.

ویژگی «بانوی حرم» پرداختن به بانوان جریان ساز و تاثیرگذار در حرکت زینبی به طور خاص است

وزیری درباره وجه تمایز این برنامه در مقایسه با دیگر برنامه های رادیو اربعین عنوان کرد: ویژگی «بانوی حرم» پرداختن به بانوان جریان ساز و تاثیرگذار در حرکت زینبی به طور خاص است و بانوان در مسیر این برنامه در سایه حضرت زینب (ص) نگاه اسلامی خود را مطرح کردند تا در رادیو اربعین که رادیویی است که شنوندگان کثیری به صورت صوتی و تصویری آن را دنبال می کنند، دیده و شنیده شوند.

این طراح برنامه های رادیویی ادامه داد: خدا را شاکرم که صدای جمهوری اسلامی ایران این فرصت را در خدمت ما بانوان زینبی قرار داد تا بتوانیم بخش قابل توجهی از زحمات بانوان اربعینی را از زاویه ای متفاوت به مردم نشان دهیم تا بدانند که همیشه چنین بانوان فعالی در اربعین حضور داشته اند، اما تا به حال دیده نشده اند. البته مخاطبان برنامه در پیامک ها، تلفن ها و پیام های صوتی از این برنامه تشکر کردند و رضایت داشتند.

کامه وزیری در پایان اظهار کرد: همه تلاشم را می کنم تا این برنامه راه خود را پیدا کرده و ادامه داشته باشد و فکر می کنم علی رغم اینکه برنامه های زیادی را بانوان می گردانند، این برنامه متفاوت است و می توان با چنین طرحی، بانوان را در همه حوزه های سیاسی، اجتماعی و اسلامی بررسی کرد.

ویژه برنامه «بانوی حرم» با شروع ماه صفر (۷ شهریور ۱۴۰۱) تا ۳۰ ماه صفر، هر روز ساعت ۱۴ به صورت زنده بر امواج رادیو اربعین پخش می شود.

«انتهای پیام/