«شهادت‌نامه عشاق» بازنشر شد/ رونمایی از «آوای سرخ هامون» | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۴۱
به مناسبت اربعین حسینی؛

«شهادت‌نامه عشاق» بازنشر شد/ رونمایی از «آوای سرخ هامون»

در جلسه مشترک هیات امنای انجمن موسیقی ایران با معاون امور هنری از آلبوم موسیقایی «آوای سرخ هامون» و نماهنگ «با تو می مونیم» رونمایی و از آلبوم «شهادت نامه عشاق» نیز بازنشر شد.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی معاونت امور هنری، در دیدار اعضای هیات امنای انجمن موسیقی ایران با محمود سالاری معاون اموری هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آلبوم «آوای سرخ هامون» و نماهنگ اربعینی «با تو می‌مونیم» رونمایی و همچنین آلبوم «شهادت‌نامه عشاق» بازنشر شد.

در ابتدای این دیدار که چهارشنبه ۲۳ شهریورماه ۱۴۰۱ در سالن جلسات دفتر موسیقی برگزار شد، امیرعباس ستایشگر مدیرعامل انجمن موسیقی ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های صورت گرفته، به جزییات تولید این آلبوم ها اشاره کرد و گفت: آلبوم «شهادت‌نامه عشاق» آلبومی است که در اوایل دهه ۹۰ در انجمن موسیقی منتشر شد اما با این حال در انجمن موسیقی به واسطه کیفیت‌های آن دوره تصمیم گرفتیم آن را با یک پالایش کیفیت صوتی، به مناسبت این ایام بازنشر کنیم.

او ادامه داد: اجرای این آلبوم که به مناسبت اربعین حسینی منتشر شده، توسط ارکستر سمفونیک تهران به رهبری نادر مرتضی‌پور، دکلمه و شعرخوانی علی معلم دامغانی، خوانندگی محمد عبدالحسینی و آهنگسازی غلامرضا حقیقی‌فرد صورت گرفته است.

مدیرعامل انجمن موسیقی ایران تصریح کرد: «آوای سرخ هامون» آلبوم تصویری دیگری است که آیین‌های سوگ مناطق مختلف ایران را به تصویر می‌کشد. در این آلبوم ۵ اجرا از ۴ استان تهران، خوزستان، گیلان و گلستان آمده که طراحی آن سال گذشته توسط محمد اله‌یاری صورت گرفت، همچنین نماهنگ اربعینی «با تو می‌مونیم» اولین تولید گروه سرود دفتر موسیقی است که منتشر شده است.

در ادامه محمد اله‌یاری مدیرکل دفتر موسیقی عنوان کرد: با توجه به تأکیدی که وزارتخانه و معاون محترم امور هنری نسبت به این ایام داشتند و معتقد بودند که باید ادای دینی نسبت به این دریای بی‌کران عشق و علاقه مردم به سیدالشهدا (ع) شود، از ابتدای ماه محرم در انجمن موسیقی برنامه‌های مختلفی برنامه‌ریزی شد. از میان برنامه‌هایی که درنظر گرفته شد، امروز شاهد رونمایی دو آلبوم و نماهنگ «با تو می مونیم» مرتبط با اربعین هستیم.

او افزود: همان‌طور که امیرعباس ستایشگر گفتند، آلبوم «شهادت‌نامه عشاق» سال‌ها پیش منتشر شده بود ولی ما فکر کردیم شاید در آن زمان توجه کافی به این آلبوم نشده است و بازنشر آن می‌تواند منجر به این شود که به این آلبوم رنگ جدیدی زده شود. بخش دیگری از برنامه هم به رونمایی از آلبوم تصویری «آوای سرخ هامون» اختصاص دارد که سال گذشته به همت برادر خوبم، هوشنگ جاوید شکل گرفت و برخی آیین‌های سوگ مناطق مختلف ایران در سالن رودکی به صورت برخط برای مخاطبان به تصویر کشیده شد و حالا تبدیل به یک آلبوم شده است.

در ادامه هوشنگ جاوید، پژوهشگر موسیقی نواحی و آیینی ایران درخصوص آلبوم «آوای سرخ هامون» و آیین‌هایی که در این آلبوم استفاده شده است، گفت: یکی از آیین‌هایی که در این آلبوم کار کردیم، آیین علم‌بندی است. علم‌بندی امام حسین(ع) در هر نقطه از ایران به شکلی متفاوت برگزار می‌شود که تاکنون نه رسانه‌ای شده‌اند و نه آنها را روی صحنه نشان داده‌ایم.

او اضافه کرد: آیین دیگری که در این آلبوم آورده‌ایم، مربوط به منطقه گلستان است. مردم گلستان تحت تأثیر بسیاری از آیین‌های مذهبی نیاکانشان یک آیینی به نام «سرخ سینه» دارند. آیین دیگر، نقل مختار و غزل‌خوانی است که در این آلبوم آمده است.

محمود سالاری، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با قدردانی از زحمات تولیدکنندگان این آثار گفت: زحمت این آثار را دیگران کشیده‌اند و اجر آن نیز برای هنرمندانی است که این آلبوم‌ها و نماهنگ اربعین را تولید کرده‌اند و ما فقط آمده‌ایم از این آثار غبار رویی کنیم.

سالاری با اشاره به اهمیت جایگاه مداحان حسینی، بیان کرد: چه هنری بالاتر از این‌که یک مداح چندین ساعت یک مجلس را اداره می‌کند و در هر لحظه آن نیز یک نغمه می‌خواند. مداحی مانند استاد حاج علی انسانی، کدام غزل را خوانده که خارج از گام‌های موسیقی و دستگاه‌های آوازی بوده است. امیدوارم سایه این استادان بر سر ما مستدام باشد و ما بتوانیم قدردان این بزرگان باشیم.

وی ضمن تشکر از محمد عبدالحسینی، خواننده آلبوم « شهادت‌نامه عشاق» گفت: ایشان در طول این سال‌ها همچنان در مسیری که آغاز کرده اند استوار ماندند. امیدوارم که نفس‌شان همچنان پایدار و مستمر بماند.

در پایان معاون امور هنری از توجه ویژه این معاونت پیرامون احیای نغمات دینی و مذهبی فراموش شده خبر داد و حمایت از طرح های پژوهشی و تحقیقاتی در این خصوص را مهم برشمرد و تولید آلبوم هایی با مضامین اینچنین را ضروری دانست و گفت: این معاونت آمادگی حمایت و تولید از این طرح ها را دارد.

محمود سالاری معاون امور هنری، محمد اله یاری مدیرکل دفتر موسیقی، محمدحسین اسماعیلی مدیرکل دفتر برنامه ریزی و آموزش های هنری، احمد صدری و داوود گنجه ای اعضای هیئت امنای انجمن موسیقی ایران، امیرعباس ستایشگر مدیرعامل این انجمن، هوشنگ جاوید، رضا کدخدایی، ولی قنبرزاده، محمد عبدالحسینی و مدیران معاونت هنری از حاضران در این نشست حاضر بودند.

در پایان این نشست از آلبوم‌های «آوای سرخ هامون» و «شهادت‌نامه عشاق» رونمایی شد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است