موفقیت «تنهاتر از مسیح» در طرح اخلاق‌گرایی اجتماعی | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۴۳
سامان خلیلیان با صبا مطرح کرد؛

موفقیت «تنهاتر از مسیح» در طرح اخلاق‌گرایی اجتماعی

سامان خلیلیان عملکرد نمایش بزرگ میدانی «تنهاتر از مسیح» را در طرح اخلاق‌گرایی اجتماعی و بهره‌وری از آموزه‌های دینی موفق قلمداد کرد.

به گزارش خبرنگار تئاتر صبا، سامان خلیلیان نویسنده، تهیه‌کننده و کارگردان تئاتر چندی پیش به تماشای نمایش بزرگ میدانی «تنهاتر از مسیح» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی علی اسماعیلی در بوستان ولایت نشست از این رو به این بهانه گفتگویی با او درباره اجرای نمایش‌های بزرگ میدانی و تاثیر آن‌ها در ترویج فرهنگ دینی ترتیب دادیم.

سامان خلیلیان در گفتگو با خبرنگار صبا درباره نمایش «تنهاتر از مسیح» که به کارگردانی علی اسماعیلی در بوستان ولایت در حال اجراست، گفت: «تنهاتر از مسیح» نمایشی مذهبی محسوب می‌شود که در مسیر جریان‌سازی اخلاق‌گرایی اجتماعی و بهره‌وری از آموزه‌های دینی به نکات مهم و قابل توجهی اشاره دارد.

او تاکید کرد: نمایش مذهبی صرفا اثری در پرداخت به موضوع شهادت یا ولادت ائمه اظهار (ع) و امامان نیست زیرا در قرآن کریم، داستان‌های زیادی وجود دارد که می‌تواند مبنای تولید و مضمون آثار هنری باشد. در این زمینه «تنهاتر از مسیح» نیز با دستمایه قرار دادن آموزه‌های دینی توانسته توجه مخاطبان زیادی را به خود جلب کند و در طرح موضوعات مهمی چون دیدگاه‌ها درباره دفاع از حرم و اهمیت امنیت به دستاورد قابل توجهی برسد.

این کارگردان تئاتر تصریح کرد: «تنهاتر از مسیح» به واسطه واقعه دینی و تاریخی به پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی یا مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای و همچنین کنترل رفتارها می‌پردازد.

این تهیه‌کننده تئاتر با اشاره به ضرورت تداوم اجرای نمایش‌های دینی بیان کرد: آنچه که نمایش‌های دینی نامیده می‌شود در تقویم سال و ماه روزهای متناسب با دهه‌های خاصی اجرا می‌رود و معمولا آثار تاثیرگذار را ایامی چون ماه محرم و صفر می‌توان شاهد بود. اگرچه من معتقدم اجرای نمایش با موضوعات روز از جمله آنچه در «تنهاتر از مسیح» عرضه می‌شود، نباید به روزهای خاصی از سال محدود کرد چون این اثر توانسته توجه مخاطب را به خود جلب کند و با پرداختن به سوژه‌ای چون دفاع از حرم و موضوعی که مربوط به این دوره است، به صورت جذاب برای مخاطب مطرح کند.

سامان خلیلیان در انتها خاطرنشان کرد: متاسفانه در برنامه‌ریزی برای اجرای نمایش‌های صحنه‌ای و محیطی که موضوعات مذهبی دارند، ما همیشه به مناسبت‌ها توجه کرده‌ایم و در این زمینه دچار فقر هستیم. در حالی که آثاری چون «تنهاتر از مسیح» این قابلیت را دارند که در زمان دیگری جز ماه‌های محرم و صفر نیز اجرا شوند. بر همین اساس در این باره نیاز است تا معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری و دیگر نهادها و ارگان‌ها نیز از گروه‌های نمایشی حمایت لازم را به عمل آورند تا موضوعات مهم و ارزشی در قالب تئاتر طی بازه زمانی بیشتری به مخاطب عرضه شود.

نمایش بزرگ میدانی «تنهاتر از مسیح» سبکی از روضه‌خوانی هنری با محوریت مصائب خاندان عصمت و طهارت در واقعه عاشوراست که تا ۴ مهر ماه در ۲ سانس ۲۰ و ۲۲ در بوستان ولایت تهران اجرا می‌شود.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است