استفاده از معلم بازیگر در «مدرسه تلویزیونی ایران»/ در مدرسه ما یادگیری خوشمزه است | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۱۸
در نشست خبری «مدرسه تلویزیونی ایران» مطرح شد؛

استفاده از معلم بازیگر در «مدرسه تلویزیونی ایران»/ در مدرسه ما یادگیری خوشمزه است

نشست خبری «مدرسه تلویزیونی ایران» صبح امروز 29 شهریور با حضور علی عبدالعالی مدیر شبکه آموزش برگزار شد.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، نشست خبری «مدرسه تلویزیونی ایران» با حضور علی عبدالعالی مدیر شبکه آموزش، امروز ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ در ساختمان اداری سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

نشست خبری «مدرسه تلویزیونی ایران» با قرائت آیات قرآن کریم آغاز شد و علی عبدالعالی برای ارایه توضیحات و پاسخگویی به پرسش های خبرنگاران بر صحنه حاضر شد.

در مسیر عدالت و تحولات آموزشی

علی عبدالعالی مدیر شبکه آموزش در ابتدا عنوان کرد: «مدرسه تلویزیونی ایران» نه فقط برای صداوسیما بلکه متعلق به مردم ما است. امسال اتفاق خوبی در آموزش کشور رخ می دهد و قدم هایی در مسیر عدالت آموزشی بر می‌داریم و همچنین برای طرح تحولی «مدرسه تلویزیونی ایران» آستین بالا زده ایم.

او تصریح کرد: «مدرسه تلویزیونی ایران» با شعار عدالت آموزشی کار خود را آغاز کرده است و هر کسی از شهرهای بزرگ تا مناطق محروم که در خانه تلویزیون دارد، می تواند به بهترین محتوای آموزشی دسترسی رایگان داشته باشد. در ایام کرونا وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که ۵ میلیون از دانش آموزان ایرانی دسترسی به اینترنت نداشتند، در حالی که ما بیش از ۶۰ میلیون تلویزیون در ایران داریم و با این روش دانش آموزان ما می توانند بهره بیشتری ببرند. بسته های آموزشی را جامع، جذاب و فاخر تولید کرده‌ایم و هرکسی که به تلویزیون دسترسی داشته باشد، می تواند از این آموزش ها استفاده کند. آرزویی که آن را دنبال می کنیم دسترسی همه نقاط ایران به این برنامه است.

در «مدرسه تلویزیونی ایران» یادگیری خوشمزه است

عبدالعالی درباره تحولات آموزشی اظهار کرد: امروز در سراسر جهان آموزش آمیخته با سرگرمی است و باید تنور یادگیری را برای دانش آموزان داغ کنیم و آنها را هنگام آموزش سرگرم کنیم، در این صورت یادگیری خوشمزه است. همچنین ما نباید به فرزندانمان بگوییم که پای تلویزیون بنشین و درس بخوان! آموزش هایی که در «مدرسه تلویزیونی ایران» می دهیم مانند کلاس های درس نیست بلکه گاهی یک سرگرمی و بازی است و جذابیتش برای دانش آموزان هم به اندازه یک پویانمایی است.

او درباره آغاز به کار این مدرسه تلویزیونی گفت: در روزگاری که بچه ها به علت کرونا مدرسه نمی رفتند، از صداوسیما درخواست شد تا به سیستم آموزشی کشور کمک کند. سه روز بعد هم کار این مدرسه تلویزیونی مانند بیمارستان صحرایی که در شرایط اضطراری برپا می شود، آغاز شد.

مدیر شبکه آموزش درباره دروسی که در این مدرسه تدریس می شود، عنوان کرد: حجم کنداکتور این شبکه ۲۴ ساعته جوابگوی پرداختن به تمام درس‌ها نیست و ما تنها دو راه برای پیاده کردن سیستم آموزشی در تلویزیون داشتیم که یکی از آن‌ها این بود که تمام دروس را در زمان کوتاه آموزش دهیم و یا با پیشنهاد آموزش و پرورش به دروسی که دانش آموزان در آن ضعف دارند، بپردازیم. به همین دلیل ما آموزش دروس فارسی، علوم، ریاضی و مفاهیم قرآن برای دانش آموزان را در نظر گرفتیم. همچنین ما مقطع دبستان از پایه اول تا ششم و مقطع متوسطه اول از هفتم تا نهم را پوشش می دهیم و در آینده  نزدیک وارد فاز جدیدی هم برای متوسطه دوم می شویم. آرزویمان این است که در پاییز امسال به دبیرستان هم برسیم.

او ادامه داد: اغلب دانش آموزان ما صبح‌ها به مدسه می روند و در طول روز نیز ساعت‌هایی را می خوابند، پس فرصت ارایه محتوا برای ما محدود است و به محض اینکه کنداکتور شبکه آموزش تکمیل شود، وارد دیگر شبکه ها می شویم و از شبکه های کودک و نوجوان هم کمک می گیریم.

استفاده از معلم بازیگر در «مدرسه تلویزیونی ایران»

عبدالعالی درباره انتقاد از معلمان در دوران پخش این مدرسه تلویزیونی گفت: طرح «مدرسه تلویزیونی ایران» که در دوران کرونا اجرا شد، طرح بیمارستان سرپایی برای مقابله با ویروس کرونا بود اما امروزه یک رستوران جذاب برای مخاطبان است. ما در مدرسه تلویزیونی ابزار کمکی و خدمتگزار معلمان هستیم و به جای معلم از معلم بازیگر استفاده می کنیم زیرا که برخی از معلمان حاذق ممکن است نتوانند در قاب تلویزیون مطالب را همانگونه که سر کلاس تدریس می کنند، انتقال دهند.

او افزود: نوجوانان امروز نیم ساعت هم نمی توانند پای تلویزیون بنشینند زیرا از وضعیت خسته و به تفریح نیاز دارند. همچنین در روش آموزشی نوین، معلم تسهیل‌گر است و عضوی از بازی با بچه ها به حساب می آید. برای همین مدت زمان کلاس هایمان ۲۰ دقیقه ای است و علاوه بر این در «مدرسه تلویزیونی ایران» دانش آموزان به انجام آزمایش‌های درسی می پردازند، پویانمایی می بیند، قصه ای می شنوند و نمایشی می بینند.

عبدالعالی درباره ویژگی های «مدرسه تلویزیونی ایران» عنوان کرد: بارزترین ویژگی طرح تحولی این مدرسه کنداکتور آن است. مخاطبان می توانند در طول سال تحصیلی یعنی از ۲ مهر تا خرداد ماه، ساعت ۱۴ پای تلویزیون بنشینند و این برنامه ها را دنبال کنند. همچنین ما هر روز نیم ساعت جلسه اولیا و مربیان و دوره های تربیت معلم و دانش افزایی خواهیم داشت. اگر همه دست به دست هم دهیم و ترسی از به خطر افتادن منافع خود نداشته باشیم، سال بعد همه برای همدیگر دست می زنیم.

همراهی آموزش و پرورش با صداوسیما

او درباره هم افزایی دستگاه های آموزشی با صداوسیما تصریح کرد: آموزش و پرورش در این پروژه خود مسئول است و در کنار ما برای تحقق هدف‌های مشترک تلاش می‌کند.

علی عبدالعالی در پایان درباره دانش آموزانی که در ساعاتی دیگر به جز صبح به مدرسه می روند، خاطرنشان کرد: «مدرسه تلویزیونی ایران» چند روش برای دیده شدن دارد، یک روش آن به این صورت است که از طریق قاب تلویزیون این برنامه ها را دنبال کنند. روش دیگر این است که برخی از مدارس برنامه ها را ضبط می کنند و در کلاس خودشان پخش می کنند و راه دیگر هم این است که از طریق فضای مجازی و تلوبیون همراه ما باشند. در این راستا برای مناطق محروم هم در نظر داریم اقداماتی انجام دهیم و فضاهایی مجهز شده برای دانش آموزان فراهم کنیم. ما اگر با مخاطبان روراست باشیم آن ها اهل دل و ایثارگری می شوند.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است