قهرمانان امروز ما نوجوانان دیروز بودند/ روایت ۷ آزاده در «کمپ هفت» | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۳۷
در نشست خبری مطرح شد:

قهرمانان امروز ما نوجوانان دیروز بودند/ روایت ۷ آزاده در «کمپ هفت»

نشست خبری مجموعه مستند «کمپ هفت» امروز 30 شهریور با حضور مدیر شبکه افق و تهیه کننده این مستند به همراه سه تن از آزاده های جنگ دفاع مقدس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، نشست خبری مجموعه مستند «کمپ هفت» با موضوع دفاع مقدس و نوجوان آزاده، امروز چهارشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ با حضور صادق یزدانی مدیر شبکه افق، حجت الله اسحاقی اطربی تهیه‌کننده مستند «کمپ هفت» و سه تن از آزادگان جنگ تحمیلی برگزار شد.

این نشست خبری با قرائت قرآن کریم و رونمایی از تیزر مستند «کمپ هفت» آغاز شد.

حجت الله اسحاقی اطربی تهیه‌کننده این مستند در ابتدای این مراسم عنوان کرد: قهرمانان امروز ما نوجوانان دیروز بودند که به جنگ و اسارت رفتند، شکنجه شدند تا امروز جامعه در آسایش باشد. برای همین خواستیم ببینیم نوجوانان امروز ما چه کاره‌اند و در چه سنگری هستند. نوجوانان دیروز بزرگان امروز هستند و در سنگرهای مختلف باری از دوش ملت بر می‌دارند. شور نوجوانی آن روز این افراد تبدیل به شعور امروز شد، مقاومت و پایبندی آن‌ها بر روی نظام باعث سربلندی جمهوری اسلامی ایران است و این‌ مواردی که ذکر کردم، ایده‌های اصلی شکل گرفتن مستند «کمپ هفت» بودند که در شبکه مطرح و با استقبال رو به رو شد.

وی درباره افرادی که در این مستند به زندگی آن‌ها پرداخته شده است، گفت: در این مستند به هفت نفر از اسیران هشت سال جنگ تحمیلی اشاره می شود که برخی از آنها ۹ سال در اسارت دوام آوردند و با همان اعتقادها به وطن بازگشتند. یک تن از آن ها جلیل هاشمی است که امروزه در حوزه خودروسازی و تولید اتوبوس های شهری، ون و آمبولانس فعالیت می کند، همچنین حمید رضایی آزاده دیگری است که در صنعت برق و ساختمان در شرکت مینو کار می کند، حجت ملک نیز به محیط‌بانی در گیلان می پردازد. داریوش نظرزاده نیز کونگ‌فوکاری بود که در سال های دفاع مقدس حضور داشت و با تشویق زنده‌یاد سید علی‌اکبر ابوترابی فرد در دوران اسارت برنامه ریزی برای بومی‌سازی رشته ورزشی کونگ‌فو در ایران را انجام داد. این افراد همچنان در حال تلاش هستند تا بتوانند تولید و کسب و کار این مملکت را ارتقا دهند.

اسحاقی اطربی ادامه داد: آزاده احمد یوسف‌زاده اکنون در حوزه فرهنگ فعال است و کتاب هایی درباره اسارت نوشته است که بسیار فاخرند. خوشبختانه شبکه افق یک جانبه نگاه نمی کند و مدیر گروه هم به ما تذکر داد که فقط به بسیج و سپاه نگاه نکنیم و به ارتش هم بپردازیم. برای همین در دو قسمت به آزاده‌های ارتش و تلاش‌های آن‌ها نیز پرداختیم. حسن نوری با اشارات زنده‌یاد ترابی که به او گفته بود شما روحیه طنازی دارید و نگذارید بچه ها در سختی ها بشکنند، آزاده ها را در دوران اسارت مجاب به خندیدن می‌کرد و با اجرای تئاتر طنز به مقاومت در برابر دشمنان می‌پرداخت و با سخره گرفتن دشمنان روحیه رزمندگان ایرانی در اسارت را حفظ می‌کرد. همچنین سردار جهانگیری آزاده آن روز، امروزه در حوزه پزشکی سرآمد است.

او در پایان اظهار کرد: مستند «کمپ هفت» به عنوان مستندی نیمه بلند تولید شده و آماده پخش است. ما ۵۰ سوژه داشتیم و فقط توانستیم روایتگر ۷ نفر از آنها باشیم.

در ادامه این نشست صادق یزدانی مدیر شبکه افق گفت: جلسه امروز رونمایی از مستندی است که با نگاه و زاویه دید متفاوتی تولید شده است. در جهان حماسه‌های ماندگار اندکی داریم که سرآمد آن‌ها حماسه هایی بودند که با شکل‌گیری درست ماندگار شدند. مولفه اول این حماسه ها این است که باید رهبری در میدان باشد و به مردم جهت دهد. همچنین مولفه دوم نیز پیوند میان امت و رهبر است تا حماسه‌ای را ماندگار کند. خوشبختانه در انقلاب ما این دو مولفه بود و افرادی برای حفظ خاک و ناموس از جانشان گذشتند.

او درباره «کمپ هفت» عنوان کرد: رسانه باید سوژه هایی که تا به حال در حماسه انقلاب اسلامی به آن‌ها پرداخته نشده است را در نظر بگیرد و در مسیر تحقق اهداف، این سوژه ها و طرح های خاص را بیابد. این مستند به آزادگانی در طول دفاع مقدس پرداخته که بدون اسلحه و در فضایی بسته با دشمنان مقابله کردند و به بخش گفته نشده از دفاع مقدس پرداخته است.

یزدانی اظهار کرد: اصولا محتواهایی که درباره آزادگان جنگ تحمیلی است، در ایام سالروز بازگشت آزادگان به میهن و یا در رحلت سیدعلی اکبر ابوترابی فرد پخش می شوند اما ما این مستند را برای ارایه در هفته دفاع مقدس آماده کرده ایم و از هفته بعد در قاب شبکه افق پخش می‌شود.

مدیر شبکه افق در پایان درباره موضوع این مستند تصریح کرد: با خواندن وصیت‌نامه نوجوانان آن روز متوجه شعور و معرفت آنها می شویم. شور از جانب امام رخ داد و آنها با شعور و معرفت خود به همراهی و هم‌نوایی با امام پرداختند. این مستند درباره نوجوانان مقاوم و مبارزی است که در دوران جنگ و صلح به مقابله جدی با دشمن پرداختند و همچنان به دنبال خدمت به کشورشان هستند و برای حفظ تمامیت کشور در حوزه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هرآنچه را که بتوانند، انجام می‌دهند.

در ادامه نشست خبری مجموعه مستند «کمپ هفت» سه تن از آزادگان دفاع مقدس خاطرات خود درباره دوران اسارت در کشور عراق را روایت کردند.

حمید رضایی یکی از اسیران جنگ عنوان کرد: جذابیت این مستند در آن است که خاطره تعریف می کنیم و این مستند نوع نگاه خاصی برای به تصویر کشیدن آن دوران دارد. ما همه نوجوانان اردوگاه «کمپ هفت» که رهبر و سیدعلی اکبر ابوترابی‌فرد در مسیرمان نقش بسزایی داشتند. ابوترابی‌فرد به ما تذکر می داد که از فرصت اسارت استفاده کنید زیرا بعد از رهایی از اسارت هدف‌های دیگری خواهید داشت. ما از صلیب سرخ کتاب قرض می گرفتیم، قرآن می خواندیم، ورزش می کردیم و کارهای هنری همچون گلدوزی انجام می دادیم و به راستی که حرف ابوترابی‌فرد درست بود و جهاد امروز در ایجاد اشتغال است.

جلیل هاشمی در ادامه اظهار کرد: شبکه افق با دید متفاوت به موضوع اسرای ایرانی در عراق پرداخته است و در این مستند وطن دوستی را واضح می بینیم. تلاش ما در دوران جنگ ایران و عراق این بود که در مقابل تهاجم نظامی، فرهنگی، دینی و سیاسی مقاومت کنیم و پایبند به سخنان رهبرمان باشیم. اکنون که ۳۰ سال از آزادی ما می گذرد، به موضوع اسارت از دیدگاه متفاوتی نگاه شده است و جامعه را با اتفاقاتی که در آن چند سال گذشت بیشتر آشنا می‌کند. همچنین امروزه شاهد فشارها و بدبختی های متعدد در برخی حوزه های جامعه هستیم که با دیدگاه سید علی اکبر ابوترابی‌فرد که به ما یاد داده بود، رسالت آدمی خدمت به کسی است که کنارش نشسته است و باتحقق این رسالت می‌توان کشور را به سرمنزل مقصود رساند.

در پایان این مراسم داریوش نظرزاده گفت: عراقی‌ها ایمان داشتند که اگر سید علی اکبر ابوترابی‌فرد نبود با بچه های آزاده به مشکل می خوردند. او نماینده امام در جبهه بود و به ما کمک های بسیاری کرد و آموزش های خوبی داد. یک جنگجو باید خوی جنگی داشته باشد. قطعا یک جنگجو با لطافت شکست می خورد. من شش بار می توانستم شهید شوم و این اتفاق نیفتاد یا لیاقت شهادت را نداشتم یا رسالت دیگری برای زنده ماندن بر دوشم قرار گرفت.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است