«جان‌وتن» روایت‌های مردمی از جنگ است/ نویسندگان تاریخ شفاهی کمک کردند | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۰۴
مهدی مستوفی در گفتگو با صبا:

«جان‌وتن» روایت‌های مردمی از جنگ است/ نویسندگان تاریخ شفاهی کمک کردند

تهیه کننده ویژه برنامه دفاع مقدسی «جان وتن» درباره این برنامه توضیحاتی را عنوان کرد.

مهدی مستوفی تهیه کننده برنامه ترکیبی «جان‌وتَن» به کارگردانی علی فراهانی‌صدر، تهیه‌کنندگی مهدی مستوفی و محصول مرکز مستند سوره و مرکز هنری رسانه‌ای نهضت در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، درباره این برنامه که در هشت قسمت برای پخش در هفته دفاع مقدس آماده شده است، عنوان کرد: اوایل سال ۱۴۰۱ با مرکز مستند سوره مذاکراتی داشته و دغدغه هایمان را بازگو کردیم، در نقطه ای به اتفاق نظر رسیدیم که آن موضوع دفاع مقدس بود و تصمیم گرفتیم که برنامه ای متناسب با هفته دفاع مقدس تدارک ببینیم و تلاش کردیم تفاوت هایی از نظر رویکرد، فرم و محتوا در آن ایجاد کنیم.

وی با اشاره به اینکه از خرداد پروژه را به صورت رسمی آغاز کرده اند، گفت: رویکرد محتوایی این برنامه را بازتاب دادن روایت های مردمی از جنگ قرار دادیم یعنی اینکه ما تا اکنون بیشترین چیزهایی که از جنگ شنیدیم درباره بزرگان و فرمانده ها بوده در حالی که جنگ خیل عظیمی از مردم را در هر دسته و رسته ای درگیر خودش کرده بود، برای همین پژوهشی را با افراد مختلفی که تاریخ شفاهی جنگ را نوشته بودند، انجام دادیم و حدود ۲۰‌سوژه برای دعوت به برنامه انتخاب کردیم تا روایات آنها را بشنویم.

مستوفی ادامه داد: از مرداد به طور جدی مراحل پیش تولید و دکور را انجام دادیم و از اواخر مرداد به تصویربرداری پرداختیم. بخشی از برنامه داخل استودیو و بخش دیگر آن خارج از استودیو ضبط شده است یعنی با توجه به روایتی که هر مهمان دارد او را به مکان های مختلف می بریم تا فضاسازی داشته باشیم در واقع بین استودیو رفت و برگشت وجود دارد، در شهریور هم کار تدوین و مذاکراتی برای پخش انجام دادیم.

وی درباره فضای تصویربرداری در خارج استودیو تصریح کرد: چند قسمت از برنامه ما درباره اسرا است به طور مثال ما آن ها را داخل زندان قصر بردیم و شبیه سازی هایی بر اساس روایت انجام دادیم، همچنین خود سوژه را در موقعیت مشخص قرار می دهیم تا باورپذیر باشد. این تنوع فرمی و لوکیشنی برای ارتباط بیشتر مخاطب و جذب کردنش به این برنامه موثر است.

مستوفی درباره تغییر نام این برنامه گفت: «راویان کهکشان» اسمی بود که صرفا آن را انتخاب کردیم که تبلیغات انجام شود اما از ابتدا به دنبال اسم بهتری بودیم. «جان‌وتن» به موضوع اصلی برنامه که وطن است ارتباط دارد و چندین معنی متفاوت را تداعی می کند.

وی درباره معضلات ساخت «جان‌وتن» اظهار کرد: چالش ها متفاوت است اما بیشترین معضل ما در مرحله پیش تولید بود زیرا شناسایی سوژه ها و صحبت کردن با آن ها سخت بود حتی برخی قبول نمی کردند، برخی دلگیر بودند و نمی خواستند به تلویزیون بیایند. همچنین سوژه ها شهرستانی بودند و در جنوب و غرب کشور سکونت می کردند طبیعتا در چنین برنامه هایی باید چارچوب های تولیدی و برآورد را در نظر گرفت هماهنگی و برنامه ریزی برای آوردن مهمانان کار ساده ای نبود.

وی افزود: برای پخش هم با چالش رو به رو شدیم زیرا زمانی قرار بود «جان‌وتن» پخش شود که کنداکتور تلویزیون به دلیل مناسبت های مختلف چون اربعین، ایام آخر ماه صفر، هفته دفاع مقدس و حوادث این چند روز گذشته، به شدت شلوغ بود و با فراز و نشیب های زیادی توانستیم با شبکه سه سیما برای پخش هماهنگ کنیم اما دوست داشتیم ساعت پخش بهتری نصیبمان شود و زمان شبانگاهی باشد که مخاطب بیشتری به پای این برنامه بشیند که متاسفانه نشد اما شبکه هایی مانند افق و مستند را به عنوان پخش پشتیبان هماهنگ کردیم.

این تهیه کننده درباره پژوهش های صورت گرفته، عنوان کرد: مرکز مستند سوره در حوزه هنری است و حوزه هنری هم یکی از پیشگامان کار کردن در حوزه ادبیات پایداری است، برای همین با افرادی چون مرتضی سرهنگی نویسنده با تجربه دفاع مقدس و سیدمهدی ابطحی مسئول ادبیات پایداری حوزه هنری به کفتگو پرداختیم و آن ها به ما سوژه هایی را معرفی کردند و از پژوهش های آن ها به شدت بهره بردیم.

مهدی مستوفی در پایان گفت: روایت وقتی که با خود مخاطب گره بخورد او را به شدت علاقمند می کند حتی در حوزه های دیگر چون دستاوردهای علمی، قصه های پر فراز و نشیب زندگی و … . احتمالا اگر شرایطش فراهم شود این کار را در دهه فجر هم ادامه می دهیم.

«جان‌وتن» با اجرای محمدجعفر خسروی از دیروز ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ ساعت ۱۷ پخش خود را از شبکه سه سیما آغاز کرده است و هر شب به مدت یک هفته روانه آنتن این شبکه می شود.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است