هیلاری منتل نویسنده برنده دو جایزه بوکر درگذشت | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۰۷

هیلاری منتل نویسنده برنده دو جایزه بوکر درگذشت

هیلاری منتل نویسنده سرشناس بریتانیایی در ۷۰ سالگی درگذشت.

به گزارش صبا به نقل از بی‌بی‌سی، هیلاری منتل نویسنده سرشناس بریتانیایی و خالق رمان سه‌گانه «تالار گرگ» در ۷۰ سالگی درگذشت.

هیلاری منتل اولین زنی است که جایزه بوکر را دوبار دریافت کرد؛ یک بار در سال ۲۰۰۹ برای تالار گرگ در مجموعه «تامس کرامول» و دیگری در سال ۲۰۱۲ برای «محکوم را بیاورید.» بدست آورد.

ناشر آثار منتل در بیانیه‌ای با تایید مرگ او، نوشت: «ما از مرگ دیم هیلاری منتل، نویسنده محبوبمان، اندوهناکیم. قلب ما با دوستان و خانواده‌اش به‌ویژه جرالد همسرش است. این یک ضایعه ویرانگرست و ما تنها می‌توانیم قدردان باشیم که او چنین مجموعه کارهای عظیمی را برای ما به جای گذاشت.»
«آینه و نور» آخرین کتاب از سه گانه او در سال ۲۰۲۰ منتشر شد که تحسین بسیاری از منتقدان برانگیخت و به پرفروش‌ترین داستان‌های ادبیات داستانی تبدیل شد و در فهرست اولیه جایزه بوکر ۲۰۲۰ قرار گرفت.
تالار گرگ روایتی خیالی از واقعه تاریخی به قدرت رسیدن توماس کرامول در دربار هنری هشتم، پادشاه انگلستان بود.
منتل در گفت‌وگو با روزنامه گاردین گفته بود که تحقیقات درباره این سه‌گانه، سال‌ها وقت برد تا از نظر تاریخی با دقت به تصویر کشیده شوند.
او گفت هدفش این بود که خواننده را «در آن زمان و در آن مکان، در محیط هنری هشتم» قرار دهد.
او گفت: «اصل این است که با نگاه به گذشته قضاوت نکنیم، از یک نقطه رفیع در قرن بیست و یکم قضاوت نکنیم، در حالی که می‌دانیم در گذشته چه اتفاقی افتاده است.»
کیت‌لین موران، نویسنده، در توییتر نوشت: «ذهن هیلاری منتل یکی از قدرتمندترین و جادویی‌ترین قوای محرک در عالم بود. ما خوش اقبال بودیم که او تا جایی که توانست، نوشت، اما ای وای، خسران بزرگیست که ما همگی ذهنی بسیار درخشان را از دست دادیم.»
نیکولا استورجن، وزیر اول اسکاتلند گفت: «خبر بسیار ناراحت‌کننده‌ایست. نمی‌توان اهمیت میراث ادبی را که هیلاری منتل از خود به جا گذاشت، به زبان آورد. تالار گرگ سه گانه درخشان او، گل سر سبد مجموعه آثار عظیمش بود. روحش در آرامش باشد.»
استیگ بل، مجری هم در باره او گفت: «هیلاری منتل رمان‌های تاریخی نوشت که طی قرن‌های آینده خوانده خواهند شد. درخشان، تاثیرگذار، جذاب، مدرن و در عین حال هیجان‌انگیز. یکی از بزرگان بود. چه سهم بسزایی در زندگی و فرهنگ ملی ما داشته.»

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است