بررسی ارتباطات علم و فناوری تا ادبیات مهاجرت در ماهنامه مدیریت ارتباطات | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۰۳

بررسی ارتباطات علم و فناوری تا ادبیات مهاجرت در ماهنامه مدیریت ارتباطات

شمارۀ ١٤٨ماهنامۀ مدیریت ارتباطات در پرونده‌ای ویژه به موضوع ارتباطات علم و فناوری پرداخته است.

به گزارش صبا به نقل از روابط‌عمومی ماهنامه مدیریت ارتباطات، شماره ۱۴۸ ماهنامه مدیریت ارتباطات به مدیرمسئولی امیرعباس تقی‌پور و سردبیری علی ورامینی روی پیشخوان مطبوعات قرار گرفت.

در ادامه خلاصه‌ای از مطالب این شماره را می‌خوانیم:

تجربه کرونا نشان داد که اطمینان نداشتن به علم چه آسیب‌های گسترده و عمیقی می‌تواند به زیست جمعی بزند. همین تجربه کفایت می‌کند تا ضرورت ارتباطات علم را بیشتر متوجه شویم و به کارکرد آنچه در ایران به نام «ترویج‌گری علم» شناخته می‌شود، پی ببریم. ارتباطات علم و فناوری حوزه شناخته‌شده‌ای در زیر مجموعه ارتباطات است. چیزی که شکل و محتوای ارتباطات علم را مشخص می‌کند، مخاطب و هدف از برقراری ارتباط است، اما آنچه به‌طور فلسفی به همه این کنش‌ها و فعالیت‌ها معنا و مشروعیت می‌بخشد، ارزش علم در جهان تفکر و معناست.

در این پرونده با رضا منصوری کیهان‌شناس، فیزیکدان و مبدع واژۀ «ترویج‌گری علم» گفتگوی مفصلی انجام داده‌ایم. او معتقد است یکی از کارکردهای اصلی دانشگاه عمومی‌کردن دانش است. زهرا اجاق پژوهشگر ارتباطات هم در مقاله‌ای به ضرورت ارتباطات علم پرداخته است. همچنین در این پرونده میزگردی با حضور سیاوش صفاریان‌پور، پژمان نوروزی و امیرحسن موسوی مروجان علم و بنیان‌گذاران پادکست فلسفۀ علم داریم. آنها در این میزگرد به این موضوع اشاره می‌کنند که چرا راه ترویج‌گری علم در ایران از مسیر کیهان‌شناسی و نجوم گذشته است.

ادبیات مهاجرت

گفتگوی ماه این شمارۀ ماهنامۀ مدیریت ارتباطات با محمود حسینی‌زاد، نویسنده و مترجم ایرانی است. با او دربارهٔ کار نویسندگی در غربت یا ادبیات مهاجرت صحبت کرد‌ه‌ایم، دربارۀ اینکه چرا نویسندگان ما در غربت نتوانستند فروغ داخلی خود را تکرار یا حتی حفظ کنند. او در این گفتگو می‌گوید: «وقتی کسی از کشوری مثل ایران، افغانستان یا عراق، یمن و… به غرب می‌آید، طول می‌کشد تا خودش را با فرهنگ و مقررات اجتماعی اینجا تطبیق دهد و با فکر «بیگانه‌ستیزی» که در این کشور هست، کنار بیاید. تمام این مسائل، دست‌وپای او را می‌بندد و زمان می‌برد تا بتواند با این اجتماع کنار بیاید.»

ساقه‌های بیرون از خاک

مروری می‌کنیم بر بعضی دیگر از مقاله‌های این شماره که بدین شرح هستند: امیرعباس تقی‌پور در سرمقالۀ این شماره دربارۀ ضرورت آرشیوسازی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین کارهای روابط عمومی هر سازمان گفته است. علی ورامینی در سخن سردبیر این ماه در یادداشتی با عنوان ساقه‌های بیرون از خاک، نگاهی داشته به  تأثیر مهاجرت نویسندگان و روشنفکران بر تضعیف دولت-ملت.

امیر جدیدی عکاس و روزنامه‌نگار در مطلبی با عنوان «رئیس‌جمهور به همراه خانواده روی سکوی آزادی» درباره حضور مردان و زنان سیاست در اینستاگرام بدون آنکه قواعدش را بدانند، گفته است.

اشکان قشقایی، در سلسله‌مطالبش در صفحۀ جعبه‌سفید از شرایط معماری در عصر سرسام‌آور اطلاعات گفته است. علیرضا عبداللهی‌نژاد استاد گروه روابط عمومی دانشگاه علامه طباطبایی به روابط عمومی‌های دور از مرکز پرداخته و اینکه این دور بودن چه پیامدهایی برایشان داشته است.

مصطفی سلیمانی نویسنده و روان‌شناس در مطلبی تحلیلی جهان ارتباطی افراد اوتیستیک را به میانجی فیلم معروف فارست گامپ تحلیل کرده است. یلدا شایسته‌فر ویراستار دربارۀ پاکیزه‌نویسی نوشته است. مریم بهریان روان‌شناس به آسیب‌شناسی نفوذ سلبریتی‌ها در کلاهبرداری‌های جدید پرداخته و همچنین وحید آگاه، مجید نجارزاده و غلامرضا حداد استادان حقوق دربارۀ صیانت خاموش و پیامدهای آن گفته‌اند.

اعضای تحریریه این شماره را حسن نمکدوست تهرانی، سبا حیدرخانی، امیر جدیدی، مسعود شاه‌حسینی، محسن آزموده، آرمین هاشمی، ابوالفضل رجبی، محسن محمودی و نوا ذاکری تشکیل داده است و رییس شورای سیاست‌گذاری این ماهنامه سیدغلامرضا کاظمی‌دینان، مدیر اجرایی و هماهنگی: بهنام تقی‌پور، طراح جلد: جلیل نوربخش، گرافیک: نگار آشتیانی و روابط‌ عمومی: یگانه قاسمی هستند.

شماره ۱۴۸ ماهنامه مدیریت ارتباطات را می‌توان از دیجی‌کالا یا نسخه الکترونیک تمامی شماره‌ها را از مگیران و طاقچه تهیه کرد. علاقه‌مندان برای تهیه نسخه فیزیکی یا دریافت اشتراک می‌توانند با شماره ۰۲۱۸۸۳۵۶۴۳۶ تماس بگیرند.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است