تعامل مهم‌ترین اصل برنامه‌های رادیویی است/ سعی می‌کنیم امیدبخش باشیم | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۱۳
مهبد قناعت پیشه در گفتگو با صبا:

تعامل مهم‌ترین اصل برنامه‌های رادیویی است/ سعی می‌کنیم امیدبخش باشیم

مهبد قناعت پیشه گوینده و مجری رادیو درباره فعالیت های کنونی اش در رادیو توضیح داد.

مهبد قناعت پیشه مجری و گوینده در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، درباره برنامه هایی که در حال حاضر از او در صدای جمهوری اسلامی ایران پخش می شود، توضیح داد: اکنون بیشترین فعالیتم در رادیو صبا است، این رادیو از شروع پاییز تغییرات عمده ای در کنداکتورش اعمال کرده که موجب شده است در این روزها ۴ برنامه داشته باشم. «صبح صبا» ساعت ۶:۳۰ تا ۸ پخش می شود و یک مجله صبحگاهی است که در آن سعی می کنیم حال خوب صبحگاهی را به مردم منتقل کنیم. این برنامه از ۸ سال پیش کار خود را آغاز کرده است و با رویکرد و عوامل دیگری بر امواج رادیو پخش می شد اما دیگر مجری تهیه کننده اش ثابت شده اند، من اجرای برنامه را انجام می دهم و امیر اکبری نیز تهیه کنندگی آن را بر عهده دارد.

این صداپیشه درباره برنامه های دیگرش، عنوان کرد: «شب صبایی» دیگر برنامه ای است که هر شب ساعت ۲۱ از رادیو صبا پخش می شود، در این برنامه خلاصه ای از اتفاقات و برنامه هایی که آن روز در شبکه پخش شده اند، بررسی می شود. «دنگ و فنگ» نیز برنامه ای اقتصادی است که مشکلات پیش روی تولید را به زبان طنز بیان می کند. همچنین برنامه «سیاه سفید» سیاه بازی با رویکر امروزی است که پنجشنبه ها با حضور مردم در استودیو رادیو پخش می شود و مخاطبان به خوبی در این برنامه مشارکت دارند. ناگفته نماند، من در این برنامه که به نوبه خودش منحصر‌به‌فرد است، بازیگر هستم. جمعه شب ها نیز برنامه «شب شنبه» را دارم که گپ و گفتی است با اهالی تئاتر، صداپیشه ها و دوبلورها که این برنامه ساعت ۲۲ تا ۲۳:۳۰ از رادیو صبا پخش می شود. همچنین در کنار رادیو حرفه اصلی ام که گویندگی کتاب صوتی و دوبله است، دنبال می کنم.

قناعت پیشه درباره برنامه هایی که مورد علاقه خودش نیز هست، گفت: «صبح صبا» طرفداران بسیاری دارد و از کارمندان بانک تا روانشناس و کارگران خدمات شهری همه از مخاطبان آن هستند و در کل طیف وسیعی از شنونده ها را دارد. این برنامه با سابقه است اما با تغییر رویکرد و عواملش برخی عملکرد قبلی آن را دوست داشتند چرا که بخش های نمایشی داشت اما بعضی نیز رویکرد جدیدش را می پسندند. این برنامه با شعار «ما با همه شوخی داریم» موضوعات را با زبان طنز بیان می کند اگرچه برخی اخبار و حقیقت ها تلخ هستند اما باز با این حال نمی خواهیم تلخی را به کام مردم بیاوریم و سعی می کنیم امیدبخش باشیم.

او ادامه داد: «شب شنبه» هم حال و هوای صمیمانه ای دارد و جمعی کاملا دوستانه است. در این برنامه چای می نوشیم، هنرمندی موسیقی می نوازد، فردی از کتاب هایی که خوانده است برایمان می گوید که همه این ها باعث می شود این برنامه از یک چارچوب خشک خارج شود.

این مجری رادیویی درباره تعامل با مخاطبان و افزایش شنوندگان رادیو، عنوان کرد: اگر چه من از سال ۱۳۸۶ در رادیو ایران کار می کردم و ۳ برنامه تولیدی داشتم اما بعد از آن که وارد رادیو صبا شدم، فهمیدم تعامل مهمترین اصل برنامه رادیویی است. تعامل باعث صمیمت بین مخاطب و تولیدکنندگان برنامه می شود. همچنان کسانی که به دنبال اطلاع رسانی سریع و رسانه ای گرم هستند، اول از همه به رادیو مراجعه می کنند زیرا در لحظه با مخاطبش در ارتباط است. باید در برنامه های زنده از مخاطبان ثانیه به ثانیه نظراتشان را پرسید، چه از طریق پیامک، چه تماس تلفنی و … حتی باید اپلیکیشن هایی برای ارتباط آسان تر با شنودگان طراحی شود زیرا رادیو این ظرفیت را دارد و به گونه ای ویژگی برایش محسوب می شود.

مهبد قناعت پیشه در پایان درباره دغدغه خود و همکارانش اظهار کرد: من در حوزه دوبلاژ فعال هستم و از قبل رادیو، در این حوزه و تئاتر فعال بودم. افرادی در رادیو کار می کنند که فرزند واقعی رادیو هستند و خارج از آن شغل دیگری ندارند، من هم اگر قابل باشم خودم را، فرزند رادیو می دانم اما برنامه های زنده ای که بسیار پراسترس و تخصصی هستند در رادیو دستمزد مناسبی نمی گیرند و این دغدغه ای برای من و همکارانم است زیرا در برنامه ها، مجری باید همزمان حواسش به اتاق فرمان باشد، بداهه پردازی و نمایش را بشناسد، تکنیک های گویندگی را بلد باشد، پیامک ها و مطالب را بیان کند و اطلاعات عمومی خوب داشته باشند، علاوه بر این ها خیلی فاکتورها را برای اجرا نیاز دارد و فشار های زیادی را تحمل می کند. من در تلویزیون هم مجری گری کرده ام و دستمزدها بسیار عجیب و غریب است حتی درآمد دوبله و کتاب صوتی نیز اختلاف فاحشی با دستمزدهای رادیو دارد.

او در پایان خاطرنشان کرد: به نظرم باید مسیر تبلیغات در رادیو با آنچه که در تلویزیون است، تغییر پیدا کند. خیلی ها دوست دارند کارشان در رادیو تبلیغ شود، البته مقداری زمینه تبلیغات در رادیو و حضور صنایع کوچک در آن هست اما باید بیشتر شود تا بتوانند به راحتی از برنامه ها حمایت کنند. باید با مردم راحت تر تعامل شود و مسیرهای پیچیده از جلوی راهشان برداشته شود، اینگونه بچه های رادیو هم می توانند به آنچه که حقشان هست، برسند.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    110/472/484/000
  • بی‌بدن
    26/214/863/000
  • سال گربه
    18/031/038/500
  • آپاراتچی
    4/245/817/500
  • پرویز خان
    3/263/887/000
  • نوروز
    3/001/113/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/962/112/500
  • آسمان غرب
    2/566/028/000