برگزیدگان چهارمین جشنواره «پاک‌کن» معرفی شدند/ اعلام محور موضوعی دوره پنجم | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۰۵

برگزیدگان چهارمین جشنواره «پاک‌کن» معرفی شدند/ اعلام محور موضوعی دوره پنجم

برگزیدگان چهارمین جشنواره آنلاین فیلم‌‌کوتاه «پاک‌‌کن معرفی شدند.

به گزارش صبا به نقل از روابط‌عمومی جشنواره، اختتامیه چهارمین جشنواره آنلاین فیلم‌کوتاه «پاک‌کن» روز یکشنبه ۱۰ مهر ماه ۱۴۰۱ در تالار ایوان شمس برگزار شد.

در این مراسم، محمد سجادیان دبیر جشنواره ضمن تشکر از هیات داوران و تمامی عوامل اجرایی و فیلمسازانی که در این دوره جشنواره شرکت کرده‌ بودند گزارشی از روند دوره چهارم جشنواره ارائه کرد.

جشنواره آنلاین فیلم‌کوتاه «پاک‌کن» مفتخر است چهارمین دوره خود را که از میان ۲۹۵ اثر ارسالی به دبیرخانه و منتخب نمودن ۷۹ اثر نزدیک با محورهای جشنواره در سه بخش داستانی، مستند و پویانمایی در فضایی رقابتی با ۱۵۶۵۹ رای مردمی و بیش از ۶۳۰۰۰ بازدیدکننده از آثار، اختتامیه خود را در شرایط کنونی با احترام ویژه به مردمان نجیب و پاکی تقدیم کند که در راه سرفرازی کشور عزیزمان – ایران – از هیچ چیزی دریغ نکرده‌اند.

وی در انتها گفت: امید است همه مردم ایران، به‌خصوص هنرمندان و سینماگران که با ظرافت دید خود، همیشه به پیشرفت جامعه کمک کرده‌اند، بدانند در کجای تاریخ امروز ایران ایستاده‌اند و با بهره‌گیری از علم، خرد و هنر خود به ایرانی آبادتر، امن و پر از آرامش برای آینده یاری رسانند.

سپس فرهاد جم مجری این مراسم به نمایندگی از هیات داوران چهارمین دوره جشنواره متن بیانیه هیات داوران را قرائت کرد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «فیلم‌کوتاه بستری برای تجربه از جنس اندیشه است. اندیشه‌ای برای دعوت به تامل، تاویل، تعبیر، تفسیر و تحلیل در جهانی که به واسطه بحران‌های گوناگون و همه‌گیر زیست-محیطی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و … محاصره شده است، فیلم‌کوتاه می‌تواند مفری برای بازتاب پرسش‌ها و جستجو برای پاسخ‌ها باشد. فیلم‌کوتاه به عنوان هنری مستقل، کم‌توجه به الگوهای کلیشه‌ای روایی و بصری و معیارهای شناخته شده تولیدی در سینمای جریان اصلی، با تکیه بر ساحت تجربی‌اش، محفلی برای گفتگو درباره ناگفته‌هاست.»

در ادامه مراسم برندگان داوری در دو بخش مردمی و تخصصی چهارمین دوره جشنواره اعلام شدند.

در بخش داوری مردمی ابوالفضل مجتهدزاده برگزیده دوره سوم بخش پویانمایی، صباح گویلی برگزیده دوره سوم بخش داستانی و سینا مرزبان برگزیده دوره سوم بخش مستند به روی سن آمدند و جوایز بخش مردمی را اهدا کردند.

تندیس، لوح سپاس و جایزه نقدی بهترین فیلم‌کوتاه از نگاه مردمی:

در بخش پویانمایی به فیلم‌کوتاه «جنگ و رنگ» به کارگردانی عدنان زندی

در بخش مستند به فیلم‌کوتاه «پنج میلیون نفر» به کارگردانی سیدعدنان طاهری

و در بخش داستانی به فیلم‌کوتاه «نجات» به کارگردانی عطیه ابراهیمی تعلق گرفت.

در ادامه مراسم مستندی از زندگی مظفر افشار (پدر بلوط ایران) به پاس زحمات ایشان در حفظ محیط‌زیست به نمایش گذاشته شد.

در داوری تخصصی هیات داوران، برگزیدگان به شرح ذیل معرفی شدند.

در بخش پویانمایی با قدردانی از دو فیلم «پیش از بهشت» و «سیاه شب» تندیس، لوح سپاس و جایزه نقدی بهترین فیلم‌کوتاه پویانمایی به فیلم‌کوتاه «گیم پَد» به کارگردانی آزاد صادقی

لوح سپاس و جایزه نقدی برگزیده دومین فیلم‌کوتاه پویانمایی به فیلم‌کوتاه «خولانه وَه» به کارگردانی هژیر اسعدی
لوح سپاس و جایزه نقدی برگزیده سومین فیلم‌کوتاه پویانمایی به فیلم‌کوتاه «بحران» به کارگردانی شیوا ممتحن تعلق گرفت.

در بخش مستند با قدردانی از سه فیلم «سله ستان»، «اوچی» و «اوسیا» تندیس، لوح سپاس و جایزه نقدی بهترین فیلم‌کوتاه مستند به فیلم‌کوتاه «کَوِز – لاک‌پشت» به کارگردانی رضا اکبریان گالشکلایی

لوح سپاس و جایزه نقدی برگزیده دومین فیلم‌کوتاه مستند به فیلم‌کوتاه «بازگشت فلامینگوها» به کارگردانی محمدجواد آرمان‌مهر و سیدحسین آزادی

لوح سپاس و جایزه نقدی برگزیده سومین فیلم‌کوتاه مستند به فیلم‌کوتاه «تنها چند متر» به کارگردانی حجت طاهری تعلق گرفت

در بخش داستانی با قدردانی از دو فیلم «وضعیت آرام» و «ماهکان» تندیس، لوح سپاس و جایزه نقدی بهترین فیلم‌کوتاه داستانی به فیلم‌کوتاه «جشن» به کارگردانی نوید زارع

لوح سپاس و جایزه نقدی برگزیده دومین فیلم‌کوتاه داستانی به فیلم‌کوتاه «ترس خودش را جابه‌جا می‌کند» به کارگردانی ایمان صالحی

لوح سپاس و جایزه نقدی برگزیده سومین فیلم‌کوتاه داستانی به فیلم‌کوتاه «بازگشت» به کارگردانی شهریار پورسیدیان تعلق گرفت.

در چهارمین دوره جشنواره آنلاین فیلم‌کوتاه «پاک‌کن» برای اولین بار از بهترین بازیگر زن و مرد نیز معرفی شدند.

محمد سجادیان لوح سپاس بهترین بازیگر زن را به «مژده دایی» برای بازی در فیلم‌کوتاه داستانی «کبود» و لوح سپاس بهترین بازیگر مرد را به «داور فرمانی» برای بازی در فیلم‌کوتاه داستانی «شبِ جهان» اهدا کرد.

جایزه بزرگ هیات داوران تندیس، لوح سپاس و جایزه نقدی به فیلم‌کوتاه داستانی «ماهکان» به کارگردانی حسام حسینی و عباس حسین‌زاده تعلق گرفت.

و جایزه ویژه بخش تغییرات اقلیمی، تندیس، لوح سپاس و جایزه نقدی به فیلم «اوسیا» به کارگردانی علیرضا دهقان تعلق گرفت.

در پایان موضوع دوره پنجم جشنواره فیلم‌کوتاه «پاک‌کن» «تغییرات اقلیمی، امنیت محیط‌زیست، تمدن و سلامت بشر» اعلام شد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است