وعده حضور اتباع خارجی در «روایت راهیان» چطور عملی نشد/ امکان‌سنجی حضور بانوان در دوره‌های آتی | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۳۶
آرش ساربان در گفتگو با صبا توضیح داد:

وعده حضور اتباع خارجی در «روایت راهیان» چطور عملی نشد/ امکان‌سنجی حضور بانوان در دوره‌های آتی

آرش ساربان از تفاوت‌های دوره ششم «روایت راهیان» نسبت به دوره‌های قبل و از امکان‌سنجی برای حضور بانوان هنرمند در دوره‌های بعد سخن گفت.

به گزارش خبرنگار تئاتر صبا، ششمین همایش بین‌المللی تئاتر مردمی پیاده‌روی اربعین «روایت راهیان» از ۱۷ تا ۲۶ شهریور ماه در کشور عراق به دبیری هنری مصطفی موتورچی و دبیری اجرایی آرش ساربان و به همت حوزه هنری در کشور عراق برگزار شد به این بهانه گفتگویی با آرش ساربان دبیر اجرایی ششمین همایش بین‌المللی تئاتر مردمی پیاده‌روی اربعین «روایت راهیان» انجام دادیم تا در جریان کم و کیف برگزاری این رویداد و وعده‌های عمل‌شده و نشده در نشست خبری قرار بگیریم.

آرش ساربان در گفتگو با خبرنگار صبا درباره تفاوت‌های دوره ششم با دوره‌های قبل و پیشرفت‌هایی که داشته است، عنوان کرد: مهمترین اتفاقی که افتاده، استفاده از دیگر هنرها در ششمین دوره است که سرود و شعر از آن جمله است. همچنین، در موکب‌هایی در عمود ۴۴۱ و شهر کاظمین آثاری در حال اجرا هستند که زیر مجموعه «روایت راهیان» محسوب می‌شوند. اجرا در مرزهای ایران و عراق نیز مثل هر سال پابرجاست. از دیگر مزیت‌ها حضور تماشاخانه سیار «من الغریب الی الحبیب» کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان استان خراسان رضوی در عمود ۱۶۱ برای اجراهای ششمین دوره «روایت راهیان» بود که هنر هنرمندان ایرانی با امکانات بهتر و به شکلی منجسم‌تر به سمع و نظر زائران امام حسین (ع) برسد.

مسئول واحد نمایش حوزه هنری خوزستان درباره دلیل اجرا نشدن نمایش‌های عروسکی و عدم حضور هنرمندان افغانستانی و پاکستانی در دوره ششم علی رغم وعده داده‌شده در نشست خبری بیان کرد: اجرای نمایش‌های عروسکی قرار بود در مرزهای ایران و عراق اتفاق بیافتد که به علت ازیاد زائران ایرانی برای حضور در مراسم اربعین حسینی و بسته شدن مرزها امکان اجرای این برنامه میسر نشد. مرزها بارها باز و بسته شدند و شرایط نامعلومی که مرزها داشتند متاسفانه باعث لغو شدن بخش نمایش عروسکی شد.

وی افزود: قرار بود دو اثر از افغانستان و پاکستان در این دوره حضور داشته باشند که متاسفانه، وزارت امور خارجه کشور عراق امسال برای اتباع خارجی ویزا صادر نکردند بنابراین آن‌ها نیز امکان شرکت در دوره ششم را پیدا نکردند. این هنرمندان افغانستانی و پاکستانی در سال‌های گذشته نیز در این همایش شرکت داشتند ولی این دوره، امکانپذیر نشد.

دبیر اجرایی چهارمین دوره «روایت راهیان» در توضیح اینکه با توجه به مردمی بودن رویداد، همه هنرمندان حاضر در شش دوره اخیر «روایت راهیان» را هنرمندان مرد تشکیل می‌دهند و اثری از هنرمندان زن در اجراها دیده نمی‌شود، اظهار کرد: این یک همایش مردمی است و ما هم دوست داریم بانوان هنرمند در کنار دیگر هنرمندان به ارائه آثارشان بپردازند از این‌رو دنبال امکان‌سنجی هستیم تا شرایط را در دوره‌های بعد برای حضور بانوان هنرمند ایرانی مهیا کنیم.

این نویسنده حضور هنرمندان از اقصی نقاط کشور را در این همایش اینگونه توصیف کرد: هنر دینی و هنر آیینی در تمام سرای ایران زنده است و به حیات خودش ادامه می‌دهد. وقتی آثار ارسالی ارزیابی می‌شدند، هنرمندانی از شهرها و روستاهای دور و نزدیک تمایل به شرکت در رویداد داشتند که استان‌های خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، تبریز، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کرمانشاه، یزد، فارس و خوزستان را شامل می‌شدند.

دبیر اجرایی سومین دوره «روایت راهیان» نقش همایش بین‌المللی تئاتر مردمی پیاده‌روی اربعین را در ترویج فرهنگ حسینی بدین شکل توضیح داد: بر این باور هستیم که این همایش می‌تواند برای ایجاد فضای فرهنگی و شیوع فرهنگ عالی و متعالی شیعه بسیار موثر باشد. هنر زبانی است که می‌تواند فرهنگ دینی ایران را به دنیا نشان بدهد و هر چه بیشتر در موکب‌ها به هنر پرداخته شود، می‌توانیم اشاعه‌دهنده فرهنگ شیعی در دنیا باشیم هرچند دنیا بخواهد با این حرکت و این سیل عظیم مردمی هرروزه در این گرمای بالای ۴۵ درجه سانتیگراد مبارزه کند. این فرهنگی که در اینجا حاکم است، نشان می‌دهد که این مردم، مردمی انساندوست، همنوع‌دوست و همچنین، پایبند به عقاید دینی خودشان هستند حتی اگر در سخت‌ترین شرایط و یک جنگ رسانه‌ای باشند. این وظیفه هنرمندان است که به این مردم اقتدا کنند که فرهنگساز این حرکت هستند و خدمات فرهنگی ارائه بدهند.

آرش ساربان در سخنان پایانی راجع به نهادهایی که در این دوره برای برگزاری رویداد همکاری داشتند، گفت: دوره ششم «روایت راهیان» با همکاری مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، حوزه هنری، حوزه هنری استان خوزستان و همچنین، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان رضوی برگزار شد.

عکس حاشیه خبر از امیرحسین غضنفری است.

فرزاد جمشیددانایی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است