احکام اعضای شورای برنامه ریزی سی‌امین دوره هفته کتاب اهدا شد | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۱۹

احکام اعضای شورای برنامه ریزی سی‌امین دوره هفته کتاب اهدا شد

احکام اعضای شورای برنامه ریزی سی‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران اهدا و درباره برنامه‌های هفته کتاب پیش‌رو تبادل نظر شد.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران، نخستین جلسه شورای برنامه ریزی سی‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران سه شنبه ۱۲ مهر ماه ۱۴۰۱ با حضور علی رمضانی دبیر سی‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران و مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و جمعی از اعضای و نمایندگان این شورا در خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، علی رمضانی دبیر هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با گرامیداشت یاد و نام شهدای انقلاب اسلامی ایران و شهدای امنیت کشور که این روزها دغدغه‌مند امنیت جمهوری اسلامی ایران هستند، گفت: با کتاب و فرهنگ تلاش می کنیم به حرکت آنها جلوه دیگری ببخشیم و فضای کشور را به سمت فضای فرهنگی سوق دهیم. سی و سومین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بزرگترین اقدام عمومی و مردمی دولت یازدهم بود که بعد از دو سال شیوع ویروس کرونا برگزار شد. امیدواریم پله سی‌ام که در هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران پرچم آن را به دست گرفته ایم برگ زرینی را به افتخارات این حوزه اضافه کند. اگر بتوانیم از حوزه فرهنگ خوب بهره برداری کنیم ذاتا حوزه‌ای تعالی دهنده و آرامش بخش است.

دعوت از نهادهای مختلف برای اعلام برنامه‌ها در هفته کتاب

دبیر سی‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: در این جلسه به غیر از دستگاه ها و سازمان‌هایی که وظیفه آن‌ها به صحنه آوردن مردم است، در خدمت تشکل‌های نشر و کتاب نیز هستیم. همه ما بسترساز این موضوع هستیم که ظرفیت‌های مردمی را پای کار هفته کتاب بیاوریم و در این هفته، کتاب را به مساله اول کشور تبدیل کنیم. ۲۴ آبان ماه همزمان با روز اول هفته کتاب به یاد و نام علامه محمدحسین طباطبایی مفسر، اسلام شناس و اهل کتاب مزین شده است. برنامه ریزی درباره سی‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران پس از صدور حکم دبیری از سوی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز شد. بنابراین از مجموعه‌های مختلف مردمی، دستگاه‌های دولتی و نهادهای عمومی برای اعلام برنامه هایشان در هفته کتاب دعوت شد تا مجموعه‌ای از برنامه‌های خوب، غیر تکراری و غیر کلیشه‌ای را اجرا کنیم.

علی رمضانی درباره اثرگذاری صنعت نشر ایران گفت: صنعت نشر اولین صنعت فرهنگی کشور از جنبه‌های مختلف حجم اقتصادی، تعداد فعالان، حجم تولید و حجم اثرگذاری است. خانه کتاب و ادبیات ایران مرکز ثبت آمار و اطلاعات کتاب در کشور است. به لحاظ حجم اقتصادی ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پشت جلد کتاب‌های این صنعت بر اساس آمار ثبت شده است؛ بخشی از این آمار به دلیل کم اظهاری یا اظهار نکردن و… اعلام نمی شود. مطابق آمار رسمی بعد از صنعت نشر، صنعت سینما قرار دارد که بین ۵۰۰ تا دو هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

فعالیت بیش از ۵ هزار ناشر در سراسر کشور

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران ادامه داد: از لحاظ تعداد فعالان و مجموعه‌های فعال در حوزه کتاب و کتابخوانی این صنعت همچنان پیشتاز است. به عنوان مثال در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بیش از ۶ هزار کتابدار در سراسر کشور فعال هستند. همچنین سال گذشته بیش از ۵ هزار ناشر فعال در کشور فعالیت داشتند و اطلاعات بیش از ۲۸ هزار اهل قلم از ناشر، ویراستار و… در سامانه خانه کتاب و ادبیات ایران ثبت شده است. به این حجم از تولید کنندگان می‌توانیم کتابداران مساجد، شهرداری ها، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و… را نیز اضافه کنیم. طبق آماری که احصا کردیم بیش از ۱۰۰۰ کتابفروش فعال در کشور وجود دارد. دستگاه‌های متولی کتاب، تشکل‌های نشر، بخش‌های مختلف این صنعت مانند چاپ، صحافی، کاغذ و… فعالان این صنعت را به صنعت اول فرهنگی در کشور تبدیل کرده است.

رقابت با دنیا در حوزه تصویرگری کتاب کودک و نوجوان

رمضانی تصریح کرد: شاخص سوم حجم تولید است. ما نسبت به مسائل صنعت خود واقف هستیم. سال گذشته بیش از ۱۱۱ هزار عنوان کتاب در کشور تولید شد که بیش از ۸۰ هزار عنوان آن چاپ اول بودند. ما به کاهش شمارگان کتاب نیز توجه داریم اما اگر از میزان کتاب‌های چاپ شده در کشور، کتاب‌های کمک درسی، دانشگاهی و چاپ اول مکرر را حذف کنیم تعداد قابل توجهی کتاب چاپ اول در کشور وجود دارد. در بعضی از حوزه‌ها مانند تصویرگری کتاب کودک و نوجوان در دنیا در حال رقابت هستیم و جوایز زیادی کسب کرده‌ایم.

وی عنوان کرد: شاخص چهارم حجم اثرگذاری است. در سایر صنایع فرهنگی مانند سینما یک فیلم خوب برآمده از یک متن و پژوهش خوب است. صنعت نشر به لحاظ اثرگذاری هم زیر بنایی و پرافتخار است. یکی از آسیب‌های این صنعت ارائه تصویری مخدوش و ورشکسته است در حالی که اینگونه نیست. شبکه کتابخانه‌های عمومی کشور سومین شبکه مویرگی و پراکنده در کشور بعد از شبکه آموزش و پرورش و شبکه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور است. این ظرفیت برای افرادی که از خارج، کشور ما را می‌بینند ظرفیت استثنایی است. این ظرفیت‌ها به این معنا است که بدانیم از چه نقطه‌ای باید برخیزیم و درباره چه چیزهایی باید صحبت کنیم. این صنعت مسایل و مشکلاتی دارد اما صرفا مسایل منفی این صنعت بازنمایی می شود. باید به اتفاق هم درباره ترمیم تصویر پرافتخار این صنعت کار کنیم.

استفاده از فرصت جام جهانی برای هفته کتاب

تبدیل خیابان انقلاب اسلامی به بستر واقعی بروز و ظهور هفته کتاب، محدود نشدن برنامه‌های کتاب محور به هفته کتاب، هم افزایی و مشارکت دستگاه‌ها و نهادها در برگزاری هفته کتاب، سفرهای استانی مسئولان فرهنگی کشور در ایام هفته کتاب، برگزاری جلسات تخصصی برای بررسی مشکلات صنعت نشر با حضور نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، توجه ویژه به مناطق کم برخوردار و محروم اطراف تهران در هفته کتاب، ارسال کتاب برای دانش آموزان عشایر در هفته کتاب، استفاده از فرصت جام جهانی برای هفته کتاب، نقش صدا و سیما در پوشش برنامه های هفته کتاب، اجرای پویش های ملی در بستر سامانه شاد و… از جمله موضوعات مطرح شده از سوی اعضای شورای برنامه ریزی سی‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران بود.

اهدای احکام اعضای شورای برنامه ریزی سی‌امین دوره هفته کتاب

اسامی اعضای شورای برنامه ریزی سی‌امین دوره هفته کتاب که با حکم یاسر احمدوند رییس سی‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران و معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب شده‌اند، به شرح زیر است:

محمد حسین ظریفیان مدیر کل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اسماعیل جانعلی پور مدیر کل مجامع، تشکل ها و فعالیت های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی رمضانی چابک مدیر کل استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی مقدم معاون فرهنگی ستاد هماهنگی و نظارت بر کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجید قادری آذر معاون فرهنگی و هنری سازمان زیباسازی شهرداری تهران، محمدرضا کریمی صارمی معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، حسین قرایی مدیرکل روابط عمومی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، محمدهادی ناصری طاهری مدیر کل حوزه ریاست، روابط عمومی و امور بین الملل سازمان اسناد و کتابخانه ملی، عباس مهاجر مدیر کل فرهنگی و هنری، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش، حجت الاسلام و المسلمین مجتبی عباسلو مدیر روابط عمومی و روابط بین الملل کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، عباس باباخانیان مدیر امور کتابخانه ها و ترویج فرهنگ کتابخوانی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، محمد راهی مدیرعامل انجمن کتابفروشان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی(خوشه)، مجدالدین معلمی مدیر عامل بنیاد کتاب سازمان تبلیغات اسلامی، عبدالعظیم فریدون رییس انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان و جلال حسینی رییس مرکز اسناد و کتابخانه آستان قدس رضوی.

همچنین محمدرضا هراتی معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، سعید مجیدی دستیار ویژه و رییس حوزه مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و محمد خلج معاون مالی و اداری خانه کتاب و ادبیات ایران علاوه بر عضویت در شورای برنامه ریزی این دوره از هفته کتاب، به ترتیب به عنوان مدیر کمیته‌ فرهنگی، مدیر کمیته برنامه ریزی و اجرایی و مدیر کمیته پشتیبانی و مالی سی‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران معرفی شدند.

در پایان این جلسه احکام شورای برنامه ریزی سی‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران به اعضا اهدا شد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است