افتتاح جشنواره بوسان با فیلم «دِرب»/ هادی محقق: به انسانیت ایمان دارم

به گزارش صبا به نقل از کره‌تایمز، بیست و هفتمین دوره جشنواره بین المللی فیلم بوسان (BIFF) شب گذشته 5 اکتبر (13 مهر) با حضور صدها بازیگر، کارگردان، دیگر عوامل فیلم ها و طرفداران سینما در مرکز سینمایی بوسان افتتاح شد.

این دوره جشنواره بعد از دو سال که با محدودیت ناشی از بیماری کرونا برگزار شد، امسال برای اولین بار در سه سال گذشته به صورت کاملا عادی کار خود را آغاز کرد.

در این دوره در مجموع 242 فیلم از 71 کشور دنیا حضور دارند که 89 فیلم از این مجموعه، اولین نمایش جهانی خود در بوسان تجربه می کنند. سال گذشته 223 فیلم در این جشنواره به نمایش درآمد.

این دوره فستیوال، شب گذشته با فیلم «دِرب» (با عنوان جهانی «بوی باد») ساخته هادی محقق محصول ایران که بر مهربانی در سرشت انسان تاکید دارد، افتتاح شد.

«دِرب» داستان پدر و پسری–هر دو دارای معلولیت– را روایت می کند که در روستایی دورافتاده زندگی می کنند. یک روز برق قطع می شود و یک برقکار از منطقه ای به منطقه دیگر می رود تا قطعات معیوب را تعویض کند.

هادی محقق کارگردان این فیلم که پس از نمایش جهانی درام «ممیرو» در سال 2015 در بوسان که در آن فستیوال برنده جایزه نیز شد، برای دومین بار به این شهر سفر کرده است، در چهارمین فیلم بلند سینمایی خود نقش قهرمان داستان را نیز بازی می‌کند.

محقق روز گذشته 5 اکتبر در جریان کنفرانس خبری پیش از نمایش فیلم گفت: ما تمایل داریم به آدم هایی که در خاطرات ما نقش دارند، ادای احترام کنیم. من وقتی به بوسان آمدم، احساس کردم به خانه ام برگشتم. کره ای ها مانند انسان هایی زیبا در قلب من به جا مانده اند و این جشنواره برای من همچون یک جشن و بزم معنوی است.

این فیلمساز ایرانی توضیح داد که نسخه اصلی فیلمش به معنای «سرزمین خشک شده» است جایی که حتی یک قطره آب در آن جذبِ خاک نمی شود.

او افزود: آنچه برای انسان‌ها مهم است ادامه دادن مسیر و خسته نشدن است، در غیر این صورت آدم ها به مانع برمی خورند.

محقق تاکید کرد: من به انسانیت ایمان دارم. بر اساس تجربه‌ام، افرادی که بدون هیچ انتظاری می بخشند، بیشتر و بیشتر دریافت می‌کنند.

این کارگردان ایرانی درباره مناظر کوهستانی که به زیبایی در این فیلم به تصویر کشیده شده است، روستایی که در جنوب غربی ایران واقع است و محقق در آن بزرگ شده است، چنین اشاره کرد: این اثر زیبایی های طبیعت را برجسته می کند، اما در عین حال به رنج و درد موجود در طبیعت نیز اشاره دارد، زیرا مردمی که در آنجا زندگی کرده اند از نظر تاریخی مشکلات زیادی داشته اند.

این فیلمساز ایرانی درباره حضورش به عنوان بازیگر نقش اصلی هم گفت: تصمیم گرفتم نقش اصلی را بازی کنم تا احساسات درونی آن شخصیت را بهتر ارائه دهم. فکر می‌کردم برای یک بازیگر غیرحرفه‌ای ایفای این نقش سخت باشد، زیرا تقریبا هیچ دیالوگ یا لحظه‌های سکوتی در این فیلم نمی‌خواستم، اما همچنان می خواستم مخاطبان ذهن شخصیت های‌ اصلی را بخوانند. با خودم فکر کردم، شاید فقط خودم می‌توانم آن نقش را بازی کنم زیرا من کسی هستم که می‌توانم احساسات درونی شخصیت را بیان کنم.

بیست و هفتمین دوره جشنواره فیلم بوسان تا روز 14 اکتبر (22 مهر) ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/