«محیا» از شیوه آموزش در بازی استفاده می‌کند/ شورای فقهی و تیم نویسندگان داریم | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۰۲
حسین نصیری در گفتگو با صبا:

«محیا» از شیوه آموزش در بازی استفاده می‌کند/ شورای فقهی و تیم نویسندگان داریم

تهیه کننده مسابقه تلویزیونی «محیا»، درباره این دوره از رقابت های فقهی و احکامی توضیح داد.

حسین نصیری تهیه کننده مسابقه تلویزیونی «محیا» در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، درباره فصل دوم این مسابقه که کاری از گروه معارف شبکه دو است، عنوان کرد: «محیا» با توجه به این که به عنوان یک مسابقه تلویزیونی شهرت دارد در مسیر پلتفرم شدن است و به عنوان مرجع و هاب برنامه و تولیدات رسانه ای و محصول تعاملی با موضوع احکام و سبک زندگی اجتماعی مطرح و گسترش می یابد. در این سازه قرار است هر آنچه یک کاربر و مخاطب برای دسترسی آسان، سریع و اصیل به مسائل و موضوعات احکام شرعی با کمترین زمان ممکن نیاز دارد در اختیارش باشد و راه رسیدن به نتیجه دلخواه و ارائه راهکار از نمایندگان و دفاتر مراجع عظام تقلید برایش هموار باشد.

وی ادامه داد: «محیا» سعی دارد از روش های مرسوم و سنتی فاصله بگیرد و با ارائه روش های جذاب و کاربردی، محتوای احکام را به عنوان امری قابل عرضه در ساحت های رسانه و فضای مجازی ارائه کند که این امر بدون ایجاد فضای صمیمی و خودمانی بین مخاطبان و برنامه فراهم نمی شود. همچنین استفاده از المان های اسلامی و ایرانی در مجموعه محصولات رسانه ای تولید شده توسط «محیا»، از مهمترین نگاه های هویتی و شخصیتی این برنامه است. از دیگر نکاتی که بدان توجه کردیم این است که سعی کردیم شکل دکور استاندارد و شیک باشد، همچنین اپلیکیشن داریم و به قولی در آن به صورت پلتفرمی با مخاطبان تعامل داریم، رتبه بندی نیز داریم و جایزه می دهیم.

این تهیه کننده درباره شیوه برگزاری این مسابقه گفت: این برنامه از شیوه، آموزش در بازی استفاده می کند و شرکت کنندگان در سه گروه دو نفره، در هر قسمت با یکدیگر به رقابت می پردازند، بین افراد شرکت کننده هر گروه نسبت و رابطه ای وجود دارد مثلا دوست، خانواده و همکار یکدیگر هستند. برنامه ما مسابقه است که کارهای فیزیکی ندارد و پرسش و پاسخ و کوئیز داریم، موضوع آن نیز احکام است. مستقیم نمی گوییم، چه چیزی حلال است یا حرام یا نجس و پاک است بلکه بیشتر احکام  اجتماعی مورد توجه تیم سازنده قرار گرفته است مثلا با همکارم چه مسائلی دارم، یا مثلا درخت پارک چه حقی بر گردن من دارد، رابطه باید با همسایه چگونه باشد. در مجموع رویکرد این مسابقه حول محور موضوعاتی همچون خانواده، کار، ورزش، محیط زیست می گردد و سعی شده سوالات کاربردی شوند.

نصیری درباره مدت پخش، مجری و کارشناس این مسابقه تلویزیونی گفت: سهیل اسعد مروج دینی آرژانتینی اجرای برنامه را برعهده دارد و کارشناس برنامه سید کاظم روحبخش است. یک فصل از این برنامه در ماه رمضان تا محرم پخش شد و از ۱۶ مهر ماه ۱۴۰۱ با تغییر محتوایی و شکلی فصل دوم آن روانه آنتن شد و تا نوروز پخش «محیا» به طول می انجامد.

وی درباره ویژگی مسابقه «محیا» تصریح کرد: ما سعی کردیم سوالات را بامزه کنیم مثلا به شرکت کننده عبارتی هایی را می دهیم و مسابقه دهنده باید حدس بزند  کدام  از آن ها در جامعه بیشتر به غلط رواج دارد. مثلا هشت کلمه به شرکت کننده ها می دهیم که چهار عدد از آن ها به هم ربط دارد و در چند ثانیه باید مفهومی را با آن  کلمات بسازد. توضیح کلمات هم داریم که در بسیاری از برنامه ها شاهدش بودیم.

نصیری در پایان درباره چالشی که با آن در تولید این برنامه رو به رو شده است، اظهار کرد: چالش خاص ما این بود که در مسائل احکام، مراجع مختلفی وجود دارد. به همین منظور ما با دفتر رهبری و کسانی که خبره بودند مشورت کردیم و محدوده مشترکی از مراجع فقهی  را جمع آوری و اعمال کردند. در قدم اول سعی شد یک شورای فقهی سه نفره انتخاب شود و وظیفه نظارت و ارزیابی تمام محتوای برنامه را برعهده داشته باشد. در کنار شورای فقهی سعی شد یک تیم پنج نفره از نویسندگان و طلاب جمع آوری شود تا مراحل تولید محتوا روند درست را طی کند.

این مسابقه در ۵۰ قسمت تولید شده و شنبه ها و یکشنبه ها حوالی ساعت ۲۲:۳۰ از شبکه دو سیما پخش می شود.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است