آیا شاخه نبات حافظ واقعی است یا یک افسانه قدیمی؟ | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۱۶

آیا شاخه نبات حافظ واقعی است یا یک افسانه قدیمی؟

رادیو صبا به مناسبت روز بزرگداشت حافظ به سراغ ماجرای شاخه نبات و عشق زمینی در اشعار او می رود.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی رادیو صبا، «ماجرا» عنوان یکی از برنامه‌های مستند رادیو صبا است که با شعار «هر نام آوری ماجرایی دارد» در قالب مستند گزارشی به بررسی دلایل شهرت افراد و ماجراهای معروف می‌پردازد.

این برنامه روز چهارشنبه ۲۰ مهر به مناسبت روز بزرگداشت حافظ با طرح این سوال راهی آنتن می شود که «آیا شاخه نبات دختری بود که حافظ عاشقش شد؟»

انسیه شمس اللهی تهیه کننده این برنامه گفت: مستند ماجرا به مناسبت روز بزرگداشت حافظ شیرازی به بررسی یک افسانه قدیمی درباره یک شخصیت به نام شاخ نبات و ارتباط آن با حافظ شیرازی می پردازد.

وی افزود: افسانه عشق حافظ به دختری به نام شاخه نبات و انگیزه سرودن غزل های عاشقانه حافظ برای او، برای بسیاری از شنوندگان آشنا است. ما در این برنامه تلاش کردیم به دنبال ریشه این افسانه باشیم و جوابی برای این سوال که «آیا شخصیت شاخه نبات واقعی بوده و منظور حافظ از شاخ نبات در اشعارش عشق زمینی است؟» در همین راستا در برنامه «ماجرا» هم با محمدحسین حکمت فر پژوهشگر تاریخ فرهنگ مصاحبه شده است.

شمس اللهی در پایان بیان کرد: به دنبال این سوالات در برنامه مستند «ماجرا» به نگاه حافظ به عشق و فلسفه عشق در اشعار او می پردازیم و به این نتیجه می رسیم که افسانه های زیادی درباره غزل های حافظ وجود دارد که معمولا حقیقت ندارند.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است