رویکرد «ساعت صفر» آگاهی‌بخشی است/ فصل بعد سراغ خط قرمزهای نوجوانان می‌رویم | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۰۱
تهیه کننده برنامه در گفتگو با صبا:

رویکرد «ساعت صفر» آگاهی‌بخشی است/ فصل بعد سراغ خط قرمزهای نوجوانان می‌رویم

حسین شکیب راد تهیه کننده «ساعت صفر» درباره روند و رویکرد این برنامه تلویزیونی توضیح و از پخش فصل دوم آن خبر داد.

حسین شکیب راد تهیه کننده برنامه «ساعت صفر» که پخش خود را از ۲۸ مرداد ۱۴۰۱ آغاز کرده است و تا اواسط آبان ماه ۱۴۰۱ بر آنتن شبکه امید می رود، در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا گفت: هدف اصلی برنامه «ساعت صفر» آگاهی و امیدبخشی بوده است و قصد داشتیم در این برنامه با گفتگو، برخی مسائل و نیازهای نوجوانان را در تعامل با خود آن‌ها بررسی کنیم، به همین منظور در مرحله پیش‌تولید نشست های زیادی با نوجوانان از اقشار مختلف برگزار شد تا بتوانیم دغدغه هایشان را متوجه شویم و همچنین برای رویکرد برنامه به محتوای مناسبی برسیم. فرآیند تولید «ساعت صفر» با این نشست ها شروع شد و طراحی برنامه نیز به شکلی بود که محور آن حضور نوجوانان و گفتگوی آن ها حول موضوع متناسب روز، در کنار حضور مجری به عنوان تسهیلگر باشد تا او هم بتواند بحث بچه ها را هدایت کند و به سویی ببرد که استفاده بهتری از فضای گفتگو صورت گیرد.

این تهیه کننده درباره روند «ساعت صفر» تصریح کرد: موضوعی در برنامه مطرح می شود و گفتگویی بین نوجوانان صورت می گیرد، البته نوجوانان از همان ابتدا وارد گفتگو نمی شوند بلکه اول در موقعیتی قرار می گیرند که آن موقعیت، باب گفتگو را از نقطه ای در بخش دیگر برنامه شروع می کند، یعنی بعد از آن که نوجوانان موقعیت را گذراندند، وارد گفتگو می شوند. همچنین در حین برنامه آیتم های پژوهشی داریم و سعی می‌کنیم مجری در این بخش نقش پررنگ تری داشته باشد زیرا در کل برنامه نمی خواهیم پند و اندرزی از سوی مجری داشته باشیم برای همین در این بخش بحث های تخصصی را برعهده مجری گذاشته ایم تا به مخاطب منتقل کند، آیتم طنز نمایشی نیز داریم که برای ترکیب فضا و زدن حرف های تند و تیزتر از آن استفاده می کنیم. گفتگوی چالشی مردمی هم داریم که در سطح خیابان شهر و مدارس می رویم تا گفتگو ها را به صورت عمومی تر دنبال کنیم.

شکیب راد درباره مهمترین چالشی که در فرایند تولید این برنامه وجود داشت، بیان کرد: گویی نوجوانان خیلی آماده گفتگوهای عمیق نشدند، در واقع باید در مدارس و بسترهای مختلف فرصت گفتگوی آزاد و صحیح را به آن ها داد تا در این شرایط خوب عمل کنند. همین شرایط امروزی کشور را هم که بررسی کنید، می بینید که جای خالی گفتگوی عمیق خالی است. نوجوان حرف برای گفتن دارد اما ادبیاتش را گم می کند و نمی داند که چگونه باید حرفش را بزند، ما در پیش تولید با نوجوانان که روبه‌رو می شدیم حرف های عجیب و جالبی داشتند اما در مقابل دوربین که قرار می گرفتند انگار خودشان نبودند یا خودسانسوری می کردند یا نمی توانستند حرفشان را به هم‌سن و سال هایشان بفهمانند. از من برنامه ساز نیز نمی توان انتظار داشت که افراد را آماده کنم اما به هر حال سعی داشتم که جریان گفتگو را میان نوجوانان جاری کنم اما اینکه آنها از پیش آماده نبودند کار را سخت می کرد.

وی درباره تاثیرات این برنامه بر نسل جوان اظهار کرد: «ساعت صفر» برنامه ای نیست که در کوتاه مدت بازدهی داشته باشد اما جالب است، افرادی که ما را دنبال می کنند از ابتدا با یک موضع وارد می شوند و در نهایت با قرار گرفتن در معرض چالش ها به تصمیم دیگری می رسند، مثلا نوجوانی که تصمیم دارد برای سومین سال در کنکور تجربی شرکت کند تا بالاخره رتبه قبولی بیاورد، ناگهان متوجه می شود که این رشته را دوست ندارد و صرفا جو جامعه آن را به او تحمیل کرده است و استعدادها، مهارت های دیگری دارد که باید به دنبالشان برود. متاسفانه در کشور ما به نوجوانان آگاهی نمی دهند که برای انتخاب رشته و کاهش استرس چه کارهایی می تواند انجام دهد. در بازخوردهایی هم که به صورت پیامکی دریافت کرده‌ایم نقطه ای روشن وجود داشت، آن هم این بود که این برنامه راه های جدیدی را پیش روی نوجوان گشوده است که تا قبل از آن شاید حتی به چنین روشی فکر هم نکرده بود.

تهیه‌کننده برنامه «هشتادیا» افزود: درست است که در این برنامه به نوجوان می گوییم که خودش چه راه حل هایی را می تواند برود اما مثلا در موضوع هفته آینده که درباره کنکور است، بعضی از مسائل و موضوعات وجود دارد که حل مساله آن بر دوش خانواده و مسئولان است و آن ها باید همراهی کنند.

شکیب راد در پایان عنوان کرد: ما در فصل بعد که به زودی از همین شبکه پخش خواهد شد، قصد داریم که این فرصت گفتگو را در موضوعات عمیق تری مانند مسائلی که عنوان خط قرمز را رویشان می گذاریم، بدهیم، یعنی در موضوعاتی چون رابطه دختر و پسر، خشم و هیجان، اعتیاد، اعتقادات و مسائلی از این قبیل که کمی با احتیاط به سراغشان می رویم، حرف و نظرات افراد را می شنویم. در فصل اول موضوعات عام تری را همچون کنکور، انتخاب رشته و مهارت را دنبال کردیم که همه نوجوانان با آن درگیر هستند و علی رغم اهمیتش حساسیت هایی برای پخش در صداوسیما ندارد اما قصد داریم این بار به موضوعات خاص و ویژه تر در نسل جدید بپردازیم.

برنامه تلویزیونی «ساعت صفر» به تهیه کنندگی حسین شکیب راد، کارگردانی امیرحسین اکاتی و سردبیری زهرا قربانی است که هر جمعه ساعت ۱۲ شب بر آنتن شبکه امید می رود.

صحنه این برنامه تلویزیونی که با اجرا و گردانندگی علیرضا خلیلی اداره می‌شود، قرار است به نوجوانان یاد دهد که مسائل و نگرانی‌های خود را پیش از مطالبه از خانواده، جامعه و مسئولان در وهله اول با اصلاح عملکرد و تفکرات خود حل کنند. هدف از این برنامه در حقیقت این است که به نوجوان نسبت به توانمندی‌هایش آگاهی دهد و زاویه دیدی متفاوت نسبت به مسائل را به او یادآوری کند.

این برنامه در قالب ۱۳ قسمت یک ساعته تا اواسط آبان ماه ۱۴۰۱ پخش خواهد شد و پس از آن فصل جدید آن آغاز می شود.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است