همه‌چیز درباره تغییر «زنان سرزمین من» تا رنگ اشتباه پرچم‌های ایران در بیلبوردهای شهری | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۲۱
صبا گزارش می‌دهد؛

همه‌چیز درباره تغییر «زنان سرزمین من» تا رنگ اشتباه پرچم‌های ایران در بیلبوردهای شهری

در روزهای اخیر تصویر بانوان در دیوارنگاره میدان ولیعصر با شعار «زنان سرزمین من» و رنگ اشتباه پرچم‌ ایران در بیلبوردهای شهری با واکنش‌های مختلفی مواجه شده است.

به گزارش خبرنگار تجسمی صبا، این روزها با توجه به اتفاقات سیاسی و اجتماعی که کشور را درگیر خود کرده است، مسئولان مربوطه نیز سعی داشته‌اند با استفاده از هنر و بیلبوردهای شهری پیام‌هایی را به مردم منتقل کنند، اما این اتفاقات در چند روز اخیر با حواشی مختلفی همراه بوده و انتقادهای کاربران را در فضای مجازی در پی داشته است که در ادامه به مرور ۲ مورد از این اتفاقات می‌پردازیم.

سازمان هنری رسانه‌ای اوج بامداد پنجشنبه ۲۱ مهر ماه از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر (عج) با شعار «زنان سرزمین من» رونمایی کرد که با طرحی از مجتبی حسن‌زاده به همت خانه طراحان انقلاب اسلامی تولید شده بود.

در این دیوارنگاره که تصویر تعدادی از زنان فاخر و نام‌آور ایرانی را در معرض تماشا قرار داده بود افرادی ازجمله پروین اعتصامی، طاهره صفارزاده، بدرالزمان قریب، فاطمه معتمدآریا، نرگس آبیار، ایران درودی، سیمین دانشور، هما روستا، ثریا قاسمی، حمیده خیرآبادی، مرضیه برومند، مریلا زارعی، توران میرهادی، سیده زهرا حسینی، فروغ فرخزاد، پروانه معصومی، مریم میرزاخانی، فاطمه رهبر، بی‌بی‌ مریم بختیاری، زهره کودایی و… به چشم می‌خورد.

ساعاتی پس از جانمایی دیوارنگاره، طرح آن واکنش‌های مختلف مخاطبان را به همراه داشت و حتی عده‌ای از زنانی که تصویر آن‌ها روی دیوارنگاره نقش بسته بود با انتقاد از اینکه این کار بدون کسب اجازه از آن‌ها صورت گرفته است، خواستار حذف عکس خود از دیوارنگاره میدان ولیعصر شدند. فاطمه معتمدآریا، ژاله علو، مرضیه برومند، فرزند هما روستا و … از جمله افرادی بودند که به این اثر اعتراض کردند.

این حواشی واکنش روابط عمومی سازمان اوج را به همراه داشت که بدین شرح بود: «ما به عنوان سازمان هنری رسانه‌ای اوج همواره یکپارچگی ایران عزیز را مدنظر قرار داده ایم.

تصویر دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج)، تلاش کرده برای پاسداشت مقام زن، تعداد اندکی از زنان موفق سرزمین‌مان ایران را معرفی کند، برای این روزها که همه جا حرف از زنان است. همه باید سعه‌صدر خود را برای ایران بالا ببریم. ما در یک کشتی هستیم. چه بخواهیم چه نخواهیم.

نظر به اصلاح طرح فعلی دیوارنگاره، تا بازگشت مجدد این طرح، امشب طرح جدید رونمایی می‌شود.»

در نهایت ۲۴ ساعت بعد و صبح جمعه ۲۲ مهرماه از طرح جدید دیوارنگاره ولیعصر رونمایی شد که این‌بار تنها شعار «زنان سرزمین من» در یک صفحه سفید به چشم می‌خورد و دیگر خبری از تصاویر زنان روی آن نیست. البته این اتفاق هم عاری از نقد و نظر نبود و برخی معتقد بودند این صفحه سفید هم به نوعی حذف زنان است.

در همین روزها همچنین سازمان زیباسازی شهر تهران اقدام به اکران مجموعه‌ای با عنوان «زیباترین پرچم» کرده است که در این میان تصاویری از چند بیلبورد در فضای مجازی منتشر شد که در آن‌ها رنگ پرچم ایران با ترتیب رنگ برعکس منتشر شده است. در این تصاویر پرچم ایران با ترتیب رنگ قرمز، سفید و سبز به چاپ رسیده است.

در این راستا اداره ارتباطات و امور بین‌الملل سازمان زیباسازی شهر تهران در اطلاعیه‌ای توضیح داد: «در روزهای اخیر که جامعه بیش از هر زمانی نیاز به اتحاد و همدلی دارد، سازمان زیباسازی شهر تهران اقدام به اکران مجموعه‌ای با عنوان «زیباترین پرچم» کرده که نشان دهنده علاقه اقوام مختلف ایرانی به پرچم زیبای جمهوری اسلامی ایران است.

️در بین صدها سازه تبلیغاتی این مجموعه، تنها سه سازه به دلیل ایراد و نقص در طراحی بلافاصله پس از اخذ گزارش کمتر از چند ساعت اصلاح شد.
️از همه عزیزانی که به دلیل علاقه به پرچم زیبای ایران این مسئله را تذکر دادند سپاسگزاریم.»
انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است