«دوستان کُمُدی» همراه مردم است/ تعطیلی تئاتر دردی را دوا نمی‌کند | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۳۸
بابک توسلی در گفتگو با صبا:

«دوستان کُمُدی» همراه مردم است/ تعطیلی تئاتر دردی را دوا نمی‌کند

کارگردان نمایش «دوستان کمدی» که از 20 مهر در پردیس تئاتر شهرزاد اجرا دارد، از شرایط کنونی و حال و هوای تئاتر ایران صحبت کرد.

بابک توسلی کارگردان تئاتر در گفتگو با خبرنگار تئاتر صبا درباره نمایش «دوستان کمدی» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی خودش و نویسندگی گابور راسوو نویسنده فرانسوی که از ۲۰ مهرماه تا ۱۰ آبان‌ماه در پردیس تئاتر شهرزاد اجرا می‌رود، گفت: نمایشنامه این اثر از طرف پردیس تئاتر شهرزاد برای اجرا به بنده پیشنهاد شد و ترجمه این نمایشنامه را ساناز فلاح فرد برعهده داشت.

او ادامه داد: این نمایش روایت برده‌داری مدرن است و یک فانتزی تلخ را در قالب ابزورد نشان می‌دهد که با لحظه‌های تلخ ولی گیرا همراه است. همچنین «دوستان کمدی» شیوه متفاوتی از اجرای یک نمایش ابزورد را روی صحنه می‌برد.

به گفته وی، ترجمه اصلی نام نمایشنامه «دوستان اجباری» بود که مترجم ترجیح داد «کُمُدی» را جایگزین کلمه اجباری کند.

کارگردان نمایش «سینگل شات» از ساخت اثری متناسب با حال و هوای امروز جامعه و نیاز مخاطبان تئاتر صحبت کرد و گفت: «دوستان کمدی» با مردم همدرد است و تداعی‌گر روزهای سخت و دشواری است که همه‌ ما با آن مواجه هستیم و فکر نمی‌کنم کسی با تماشای این نمایش در موقعیت کنونی پشیمان و از سالن تئاتر ناراضی خارج شود.

بابک توسلی در پاسخ به اینکه دیدگاه شما نسبت به اجرای نمایش در شرایط فعلی برای علاقه‌مندان به تئاتر چیست و چرا این زمان را برای اجرا مناسب دانستید، اظهار کرد: من همواره بر این معتقدم که چراغ تئاتر باید روشن بماند گرچه برای من به عنوان تهیه‌کننده زمان خوبی برای کار نیست، اما اگر بخواهم در جایگاه کارگردان صحبت کنم، باید بگویم هر زمان بتوانیم روی صحنه باشیم لازم به درنگ نیست و نباید این هنر زیبا را محدود کنیم. تئاتر به اندازه کافی در سال‌های گذشته آسیب دیده است و ما نباید بگذاریم چراغ تئاتر خاموش شود.

تهیه‌کننده نمایش «دوستان کمدی» افزود: وزیر سابق ارشاد در دوره قبل علاقه به حضور تئاتر در جامعه هنری را نداشتند و اشخاص زیادی سعی کردند تا ما روی صحنه تئاتر نباشیم. بنده برعکس این شخصیت‌ها معتقدم امروزه هنر و به خصوص تئاتر برای مردم و جامعه هنری لازم و واجب است، چراکه در این فضای هنری چندین عنوان فعالیت دارند و معیشت خود را از مسیر تئاتر تامین می‌کنند و حذف آن‌ها از چرخه هنر نه تنها باعث تغییر در روند احوال جامعه نخواهد شد، بلکه فقط لطمه بزرگی به هنر و هنرمندان کشور وارد می‌کند. در همین زمان نگاه‌ها و انتقادها فقط به سمت تئاتر بود که چرا اجراها لغو نمی‌شود و همه سر کار هستند در صورتی که همه‌ حوزه ها فعال و مانند گذشته هدف فقط خاموش کردن چراغ تئاتر ایران بود.

او در پایان با توجه به محدودیت تبلیغات در اپیکیشن‌هایی مانند اینستاگرام و فضای مجازی که بهترین فضا برای دیده شدن بود، از اهداف و فرصت‌های تبلیغاتی‌اش که در پخش تراکت و پیام‌کوتاه دارد، عنوان کرد: در تلاش هستیم تبلیغات پیامکی را راه‌اندازی کنیم و این کار به خودی خود انقدر مخاطب را جذب می‌کند که فکر می کنم اگر چند روزی صبر کنیم بتوانیم تمدید اجرا داشته باشیم. بازیگران و عوامل نمایش همه دست به دست هم داده‌ایم تا بتوانیم مخاطب را به سالن‌ها بیاوریم و مجددا صندلی های سالن تئاتر را مانند قبل به ظرفیت کامل برسانیم. فکر می کنم در این هفته وضعیت سالن تکمیل‌تر شود و رو به پیشرفت باشیم. زمانی که من و امثال من تئاتر را در زندگی خود جا داده‌اند، نه تبلیغات مجازی و نه فرصتی برای دیده شدن در اپیکیشن‌های مختلف بود، بلکه در آن زمان با پخش تراکت و پوسترهای نمایش، مخاطبان را به سالن‌ها می‌آوردند و من حالا در تلاشم تا با همین منطق، فرصتی برای بهتر دیده شدن نمایش «دوستان کمدی» ایجاد کنم.

امیرعلی حسینی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است