روایت طنز از موضوعات اقتصادی در «تیمچه»/ تا کیفیت افت نکند ادامه می‌دهیم | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۳۱
بهرام سروری نژاد با صبا مطرح کرد؛

روایت طنز از موضوعات اقتصادی در «تیمچه»/ تا کیفیت افت نکند ادامه می‌دهیم

کارگردان «تیمچه» درباره جزییات این برنامه رادیویی و کارگردانی آثار نمایشی در رادیو گفت.

بهرام سروری نژاد کارگردان برنامه رادیویی «تیمچه» در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا درباره جزییات تولید این مجموعه نمایشی عنوان کرد: طرح این برنامه با مشارکت رادیو نمایش و رادیو اقتصاد بعد از چند بار نگارش با عنوان «تیمچه» نهایی شد و الان مدتی است که ما برای تولید این مجموعه شنبه ها دور هم جمع می شویم، تمرین و ضبط را انجام می دهیم و برنامه را برای پخش از شنبه تا چهارشنبه آماده می کنیم.

این کارگردان برنامه را اینگونه توصیف کرد: اگر بخواهم «تیمچه» را از لحاظ محتوایی توصیف کنم، می توانم بگویم طنز اقتصادی ای است که به مسائل روز جامعه به ویژه مسائل اقتصادی می پردازد و آن ها را نقد می کند.

وی افزود: فضای این نمایش رادیویی به این شکل است که حجره ها و «تیمچه» هایی متفاوتی در محله ای وجود دارد و آدم هایی در آن مشغول کسب و کارند و داستان های متفاوتی را به نمایش می گذارند و در طول برنامه با موضوع های مختلف بازیگر مهمان نیز به ما اضافه می شود.

سروری نژاد درباره ماندگاری تولیدات رادیویی تصریح کرد: تقریبا نزدیک دو سال است که «تیمچه» را بر آنتن داریم و بیشتر سختی بر دوش نویسندگانمان است زیرا آن ها همواره باید دنبال سوژه های جدید و ناب بگردند و نه تنها اخبار اقتصادی را دنبال کنند، باید به خوبی در مورد موضوعاتی که مورد نظرشان هست، پژوهش انجام دهند تا کسانی که به شکل تخصصی در زمینه کارهای اقتصادی مشغول هستند، نتوانند از ما ایراد بگیرند. البته در بحث کارگردانی و بازیگری تلاشمان را کرده ایم تا کاراکترهایی را خلق کنیم که در هر موقعیتی باز هم برای مخاطب رادیو دوست داشتنی باشند و همه این ها در ماندگاری برنامه های این چنینی تاثیرگذارند.

وی درباره تفاوت کارگردانی در رادیو گفت: کارگردانی در رادیو شبیه کارگردانی در تئاتر و سینما است چراکه بحث درام وسط است. تحلیل اولیه متن و شخصیت ها توسط کارگردان بین سینما، تئاتر و رادیو مشترک است اما اتفاقی که باید برای نمایش در رادیو بیفتد به مثابه یک گروه اکستر است که رهبر آن ها مسئول همانگی نوازنده ها و سازها را بر عهده دارد تا همه چیز یک صدا در کنار هم اجرا شود و به گوش مخاطب برسد. حتی در صحنه تئاتر اگر دو بازیگر با گریم های متفاوت، صداهایشان شبیه به هم باشد، اشکالی ندارد اما در رادیو نمی توانیم چنین چیزی را داشته باشیم و اگر صدای بازیگران شبیه به هم باشد، متوجه می شویم که در انتخاب سازها اشتباه کرده ایم، در صورت انتخاب و پذیرفتن هم تبعاتی دارد که به شدت ریتم برنامه را می اندازد.

سروری نژاد ادامه داد: تخیل را عوامل برنامه های نمایشی رادیو بیشتر به کار می برند، این تخیل در حدی است که شنونده، اعمال و خصوصیت آن شخصیت ها را می پذیرد و دنبال می کند. حتی ما بازیگران خوب تئاتر هم داشتیم که در رادیو نتوانستند بر حسب همین تخیل قوی درست عمل کنند و ماندگار نشدند.

بازیگر سریال تلویزیونی «داستان یک شهر» درباره خواسته ای که تا اکنون به آن نرسیده است، اظهار کرد: من که آینده را ندیدم تا بتوانم قضاوت کنم، حتی نمی دانم در آن موقع کجا هستم و دانشم چقدر است زیرا اگر دانسته ها راکد بمانند به اضمحلال می روند اما می توانم بگویم در سال های گذشته، نمایشنامه هایی در رادیو کار می شد که الان نمی شود آن متن ها را کار کرد مثلا دوست داشتم اگر چند سال پیش در همین موقعیتم بودم، این اتفاق برایم می افتاد و یکی از نمایشنامه هایی که می خواستم را تولید می کردم.

وی پیشنهاد یا انتقاد خود در زمینه سطح کیفی تولیدات رادیویی گفت: من طبیعتا انتقادی نسبت به روند کار و تولیدات رادیویی ندارم اما همیشه دوست داریم کیفیت کارها از آن چه هست بالاتر باشد و همه هنرمندان بدون دغدغه کارشان را انجام دهند تا همیشه آثاری در شان مخاطبان رادیو داشته باشند.

سروری نژاد در پایان بیان کرد: اکنون حدود ۳۹۰ قسمت از «تیمچه» تولید شده است. ما برنامه را دوست داریم و تا زمانی که توانایی و کیفیتش افت نکند به این کار ادامه می دهیم. در دنیا کارهای نمایشی داریم که ۱۵ سال اجرا می روند و بازیگرانش با آن کار پیر می شوند اما به هر حال تصمیم گیری مدیران برای ماندن برنامه ها هم تاثیرگذار است.

دیگر عوامل این برنامه رادیویی عبارتند از نویسندگان: سیمین بنایی و ابوالفضل طاهری نو، سرپرست نویسندگان: مجید حیدری، بازیگران: بهرام سروری نژاد، عبدالعلی کمالی، احمد لشینی، نورالدین جوادیان و نگین خواجه نصیر، صدابردار: فرزاد شریفی، افکتو: نازنین حسن پور و تهیه کننده: فرشاد آذرنیا.

«تیمچه» از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۶:۳۰ از رادیو نمایش پخش و ۱۶:۳۰ تکرار می شود.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است