بهره‌گیری از ظرفیت سینما برای ترویج کتابخوانی/ سینماگران سفیر کتابخوانی شوند | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۱۳
در دیدار دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی با رییس سازمان سینمایی مطرح شد؛

بهره‌گیری از ظرفیت سینما برای ترویج کتابخوانی/ سینماگران سفیر کتابخوانی شوند

دبیرکل و مدیران نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و رییس سازمان سینمایی دیدار کردند.

به گزارش صبا به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی، مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به همراه اصغر گودرزی معاون اداره کل توسعه کتابخانه و مشارکت ها، محمدرضا هراتی معاون توسعه و ترویج کتابخانه، محمدرضا اسفاری سرپرست اداره کل امور فرهنگی کتابخانه‌ها، محمدمهدی زرافشان مدیر کل روابط عمومی و امور بین‌الملل، سید باقر میر عبداللهی مدیر کل تامین منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی و زهرا جعفری مشاور رسانه ای با محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی کشور در راستای گسترش همکاری بین حوزه سینما و کتاب صبح امروز ۲۵ مهرماه دیدار و گفتگو کردند.

در این دیدار محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی با اشاره به اهمیت مقوله کتاب و کتابخوانی و نقش کتاب در رشد و ارتقای فرهنگ عمومی گفت: به طور قطع، بهره گیری از ابزارهای چون سینما برای تبیین و ترویج موضوع کتابخوانی بسیار مهم است و می‌توان با همکاری‌های متقابل از ظرفیت‌های مغفول مانده در این دو حوزه به نفع هم استفاده کنیم.

خزاعی با اشاره به وضعیت سینماها در کشور و مقایسه آماری آن با دیگر کشورهای منطقه عنوان کرد: از ظرفیت‌های زیرساختی نهاد کتابخانه‌ها چنانچه از استانداردهای لازم برای بهره‌مندی سینمایی برخوردار باشند، می‌توان استفاده کرد.

وی ادامه داد: کتاب و کتابخانه با سینما پیوند ناگسستنی دارد بنابراین می‌توان با شناسایی شرایط و زمینه‌های لازم، پیوند بین این دو بخش را تقویت کرد.

رییس سازمان سینمایی کشور با بیان اینکه شناسایی و معرفی کتاب هایی که قابلیت مرجعیت اقتباس را دارند از نیاز های سینمای کشور است خاطرنشان کرد: نهاد کتابخانه ها می تواند در این زمینه با کمک کارشناسان و خبرگان آثار واجد شرایط را به تناسب نیاز جامعه معرفی کند.

خزاعی به ایجاد کتابخانه‌های تخصصی سینما در استان‌های مختلف کشور، تقویت رویکرد سینما در مراکز کتابخانه‌ها و حضور این نهاد در رویدادهای مهمی همچون جشنواره فیلم فجر به‌ویژه تجلی اراده ملی اشاره کرد: این نهاد می تواند در قالب همکاری مشترک با بنیاد سینمایی فارابی اقدام به تولید آثار نماید که فرهنگ کتابخوانی و مطالعه در کشور ارتقا و گسترش یابد.

رییس سازمان سینمایی در پی پیشنهاد دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی برای استفاده از ظرفیت های زیرساختی این نهاد با بهره وری سینمایی عنوان کرد: این برنامه می تواند با نظر کارشناسی موسسه سینماشهر پیگیری شود.

خزاعی در پایان پیشنهادی مطرح کرد: نهاد کتابخانه های عمومی از سینماگران شاخص و موثر به عنوان سفیران کتابخوانی استفاده نماید.

در ادامه این جلسه مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ضمن ارائه گزارشی از مراکز کتابخانه‌ای کشور گفت: نهاد کتابخانه به لحاظ برخورداری از گستردگی و زیرساخت در منطقه اول و در آسیا در رتبه دوم قرار دارد. این در حال حاضر از بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ کتابخانه در سراسر کشور بهره‌مند است.

وی با بیان اینکه نهاد کتابخانه‌ها در کنار مساجد و مدارس یکی از گسترده‌ترین مراکز هنری کشور محسوب می‌شود افزود: بنابراین می‌توان از ظرفیت‌ کتابخانه‌ها در زمینه آموزش، نمایش فیلم، مشارکت در جشنواره‌ها و لوکیشن فیلم‌ها بهره برد.

رمضانی با اشاره به تعدد مراکز زیرساختی در نهاد کتابخانه در مناطق و استان های مختلف کشور پیشنهاد کرد: در استان های که فاقد سینما هستند، می توان از این ظرفیت برای اکران فیلم و پاتوق های سینمایی استفاده کرد.

وی با اشاره به برنامه هایی چون کتاب فیلم، اقتباس در سینما از آمادگی این نهاد برای تولید مشترک، همکاری در رویداد های فرهنگی و جشنواره ها و هم افزایی سالن هایی از این نهاد به ناوگان سینمایی کشور خبر داد و از پیشنهاد رئیس سازمان سینمایی برای انتخاب سفیران کتابخوانی از میان چهره های سینمایی استقبال کرد.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی در پایان خاطرنشان کرد: ما به دنبال ترویج و گسترش فرهنگ کتابخوانی در کشور هستیم و در این راستا می‌توان از ابزار سینما و چهره هایی سینمایی کمک گرفت.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است