مخاطبان رادیو روشنایی می‌طلبند/ ارائه مطالب و قالب‌های نو | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۵۷
معاون اسبق صدای جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با صبا:

مخاطبان رادیو روشنایی می‌طلبند/ ارائه مطالب و قالب‌های نو

حسن خجسته درباره تاثیرات رادیو بر حوزه‌هایی چون فیلم کوتاه و کارکرد رسانه‌های امروزی توضیح داد.

حسن خجسته باقرزاده معاون اسبق صدای جمهوری اسلامی ایران و عضو هیات امنای بنیاد فارابی در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا درباره کارکرد امروزه رسانه ها گفت: تفاوت های ذاتی بین رسانه های صوتی و تصویری وجود دارد. رسانه های تصویری با هر فریمی می توانند تاثیرگذاری خود را انجام دهند، البته کارکرد امروز رسانه های تصویری تفریحی شده است و عمدتا مخاطبان برای دیدن سریال و فیلم و شنیدن اخبار پای تلویزیون می نشینید اما مخاطبان خاص رادیو به دلیل اهداف و اطلاعات گرفتن آن را دنبال می کنند زیرا که کارکرد اصلی رادیو اطلاع رسانی است و منطقا مخاطبان آن از این نظر بیشترند.

او درباره تاثیرگذاری رادیو در شناخته شدن حوزه هایی مجهور مانند فیلم کوتاه، عنوان کرد: اگر در رادیو هر حوزه ای را همچون سینما و فیلم کوتاه، نقد جدی کنیم یعنی محاسن کار را بررسی و راهکاری در راستای ارتقای آن ارائه دهیم قطعا در مهجور نماندن حوزه ها تاثیرگذار خواهد بود. رادیو مخاطب همیشگی دارد اما آن ها همواره یک لایه ای از روشنایی و اندیشه را می طلبند. برای همین برخی اوقات با رادیو بیشتر از رسانه های تصویری ارتباط برقرار می کنند. برنامه سازان نیز می دانند که در حوزه های مختلف شنوندگان منتظرشان هستند، بنابراین می توان گفت رادیو مخاطبان فعالی دارد.

معاون اسبق رادیو درباره برنامه ها و مخاطبان رادیو عنوان کرد: سختی کار این است که باید مطالبی نو به رادیو آورده شود، حالا ممکن است که قالب ها متفاوت باشد مثل قالب گفتگو، مناظره، نمایشی و … اما باید این اتفاق بیافتد. من همیشه شنوندگان رادیو را اینگونه توصیف می‌کنم و سه تعبیر از آن ها در ذهن دارم؛ آنها گوش شنوا، گوش منتظر و گوش ناشنوا هستند. گروه اول که یک باره با برنامه ها ارتباط برقرار می کنند، گروه دوم هم منتظرند تا با برنامه ای جذب و همراه شوند، گروه سوم هم که اصلا نیازی به شنیدن صدا ندارد. ما دائما نیاز داریم که برای دو گروه اول که خیلی هم گروه وسیعی هستند با مخاطب شناسی درست برنامه های تخصصی خوب بسازیم.

خجسته در پایان ضمن اشاره به اینکه بچه های قدیمی که در رادیو کار می کردند، همچنان هستند و هنرنمایی می کنند، گفت: راهکار پیشرفت بیشتر آن ها این است که فقط جلویشان را ببینند، جلویشان هم چیزی به جز مخاطب نیست پس باید بدانند مخاطبان چه انتظارهایی و علاوه بر آن این نسل چه خواسته هایی دارند. رادیو افراد باسوادی دارد که توانسته اند رادیو را بعد از دانشگاه در بالاترین سطح علمی و اطلاع‌رسانی قرار دهند. ظرفیت های بالقوه در داخل رادیو آماده است فقط باید شناخت دقیق تر و عمیق تری از حوزه های مختلف صورت گیرد.

حسن خجسته باقرزاده عضو شورای راهبردی موزه ملی ایران است و سمت نایب‌رییسی اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های آسیا و اقیانوسیه، معاونت برنامه ریزی و نظارت سازمان صدا و سیما را در کارنامه خود داشته است. همچنین او در سال ۱۴۰۱ از طرف ریاست جمهوری به عنوان استاد برتر و نمونه کشور معرفی شد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است