«سینما فرهنگ» گفتگو و مباحث آموزشی دارد/ فیلم خوب معرفی می‌کنیم | پایگاه خبری صبا
امروز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۴۱
تهیه‌کننده رادیو فرهنگ در گفتگو با صبا:

«سینما فرهنگ» گفتگو و مباحث آموزشی دارد/ فیلم خوب معرفی می‌کنیم

رضا غیور تهیه کننده برنامه «سینما فرهنگ» که در این روزها اخبار جشنواره فیلم کوتاه تهران را پوشش می دهد، درباره این ویژه برنامه و همچنین حال و هوای جشنواره گفت.

رضا غیور تهیه‌کننده برنامه «سینما فرهنگ» در حاشیه سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، درباره این ویژه‌برنامه رادیو فرهنگ گفت: برنامه «سینما فرهنگ» برنامه هفتگی رادیو فرهنگ است و پیش از اینکه ویژه برنامه باشد، پنجشنبه ها پخش می شد. با توجه به اینکه سی و نهمین دوره از جشنواره فیلم کوتاه را می گذرانیم. اخبار جشنواره را در مدت زمان برگزاری این رویداد، همه روزه ساعت ۱۷ الی ۱۸ پوشش می دهیم.

وی درباره آیتم های مختلف این ویژه برنامه عنوان کرد: در بخش مهمان های حضوری بیشتر با فیلمساران، عوامل جشنواره، داور، دبیر و … گفتگو می کنیم. آیتم های تولیدی نیز داریم که در آن بخشی از صداهای فیلم ها، آنونس ها و آیتم هایی را که خود جشنواره ارائه داده و صدایشان قابل پخش شدن است برای اینکه مخاطبان بتوانند با فضایی که در جشنواره درحال شکل گرفتن و برگزار شدن است، آشنا شوند. 

غیور ضمن بیان اینکه «سینما فرهنگ» برنامه ای تخصصی است که علاوه بر نقد و گفتگو درباره فیلم ها، بحث آموزشی هم دارد، بیان کرد: رادیو به دلیل شکل رسانه ای که دارد برای مناطق کمتر برخوردار هم برنامه تولید می کند، شاید مکان های دوردستی باشد که در آن افرادی زندگی می کنند که علاقه‌مند به سینما باشند اما دسترسی و امکانات ورود به این حوزه را ندارند برای همین شاید کسی با شنیدن این برنامه بتواند با واقعیت سینما آشنا شود و در مسیری قرار گیرد که وارد این فضای حرفه ای شود.

وی ادامه داد: بخش آموزشی و نکته های مهم سینمایی سیاست برنامه ما بوده است زیرا شاید بتواند جوانی یا مخاطب جدیدی را به سینما اضافه کند. نوع نگاه نقدها در «سینما فرهنگ» هم کوبنده نیست زیرا بیشتر در تلاشیم تا با توجه به استانداردها فیلم‌های خوب را معرفی کنیم و بفهمیم چه فیلم هایی را ببینیم و کدام ها را نبینیم، در واقع سعی کردیم سواد رسانه ای مخاطب را بالا ببریم، همچنین اطلاع رسانی و اخبار هم داریم.

این تهیه کننده درباره تولید محتوا در زمان کوتاه، اظهار کرد: سال هاست که در رادیو فرهنگ هستم و تهیه کنندگی ویژه برنامه های رادیویی و جشنواره ها با من بوده است، به همین دلیل پیش زمینه ای از شرایط برنامه های بیرون از استودیو داشتم و از قبل فایل های تولیدشده ای آماده کردم تا مشکلی پیش نیاید.

وی درباره برنامه ای دیگر که خودش تهیه کنندگی آن را برعهده دارد، گفت: به غیر از برنامه «سینما فرهنگ» برای هنرمندان و علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی برنامه ای دیگری تحت عنوان «هفت اقلیم» داریم که آن هم از رادیو فرهنگ پخش می شود و همان طور که در سینما تمام رویداد ها را به صورت آموزشی بررسی می کنیم، همانقدر هم به هنرهای تجسمی مثل نقاشی، عکاسی، مجسمه سازی و هنرهای جدید می پردازیم. کارشناسی این برنامه برعهده امیر راد است که سه شنبه ها ساعت ۱۷ الی ۱۸:۳۰ بر امواج رادیو پخش می شود. ویژه هنرهای تجسمی برنامه ای شنیدنی و پر از آیتم های جالب است و مخاطب آن هم مردم عادی و هم متخصصان هستند.

رضا غیور در پایان نظر شخصی خود را درباره حال و هوای آثار این دوره از جشنواره فیلم کوتاه تهران تصریح کرد: در جشنواره امسال «شیهه» به کارگردانی پویا سعیدی، «نحسی» ساخته پارسا امیری زاده، «رعنا» به کارگردانی امیر مهندسیان،  «بالا افتادن» مریم بختیاری و چند فیلم کوتاه دیگر را دیدم. به نظرم جشنواره امسال می توانست باطراوت تر باشد اما شرایطی پیش آمد که ناخودآگاه محدودیت هایی را به وجود آورد. همچنین برگزار کردن این جشنواره تا آخرین لحظه ریسک بود اما این ریسک را قبول کردند و تا الان مشکلی پیش نیامده است. بخش عمده ای از مخاطبان، فیلمسازان و هنرمندان جوان هستند، قطعا طراوت این جشنواره نسبت به فجر باید بیشتر باشد زیرا در جشنواره فیلم فجر پرستیژ و جدیتی هست و همه هنرمندان جا افتاده تر و قدیمی‌تر هستند اما متاسفانه شادابی و جوانی در این دوره کمتر به چشم می آید.

پگاه زارعی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است