ما مانده‌ایم و کلی بدهی/ دیگر نمی‌توانیم برنامه فرهنگی برگزار کنیم | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۳۴
مدیر کتابفروشی «هزار و یک شب» در گفتگو با صبا:

ما مانده‌ایم و کلی بدهی/ دیگر نمی‌توانیم برنامه فرهنگی برگزار کنیم

مدیر کتابفروشی «هزار و یک شب» با اشاره به مشکلات این کتابفروشی گفت که احتمال تعطیل شدن آن‌ها وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ادبیات صبا، حدود پنج سال از افتتاح کتابفروشی «هزار و یک شب» در خرم‌آباد لرستان می‌گذرد و این مکان در سال‌های اخیر علاوه بر ارائه کتاب به نوعی به یک مکان فرهنگی برای مخاطبان خود تبدیل شده است. حال این کتابفروشی پس از شیوع ویروس کرونا و اتفاقات اخیر با چالش‌ها و مشکلاتی مواجه شده است که به نوعی حرف دل برخی دیگر از کتابفروشان نیز هست.

ظهیر بهرامی مدیر کتابفروشی «هزار و یک شب» خرم‌آباد در گفتگو با خبرنگار صبا عنوان کرد: در این سال‌ها اتفاقاتی رخ داده که کتابفروشی را تا آستانه تعطیلی پیش برده است. سال ۹۷ که کتابفروشی افتتاح شد پس از شیوع ویروس کرونا ما نمی‌توانستیم هیچگونه فعالیت فرهنگی برگزار کنیم. پیش از شیوع ویروس کرونا ما در کتابفروشی فضایی داشتیم که جلسات کتابخوانی در آنجا برگزار می‌کردیم و جمعیت حدود ۳۰ نفره هر هفته دور هم جمع می‌شدیم. غیر از این برنامه در مدارس نیز نمایشگاه کتاب برگزار می‌کردیم که به دلیل مجازی شدن مدارس این برنامه نیز لغو شد.

او در ادامه تاکید کرد: ما کتابفروشی‌مان را از صفر شروع کردیم درنتیجه به برگزاری چنین برنامه‌های جانبی و فرهنگی بسیار وابسته بودیم زیرا بخش زیادی از فروش ما براساس همین برنامه‌های فرهنگی رقم می‌خورد که پس از تعطیلی این برنامه‌ها فروش ما نیز به شدت کاهش پیدا کرد. بسته بودن کتابفروشی در ایان کرونا نیز مزید بر علت شد.

این کتابفروش تصریح کرد: در ایام کرونا حمایت‌هایی از برخی مشاغل آسیب دیده انجام شد اما ما هر سری پیگیر این موضوع شدیم، گفتند که کتابفروشی‌ها جزو آن دسته از مشاغل آسیب دیده، نیستند. تنها حمایت ارشاد از ما در این چندقت وامی بود که با سود ۱۶ درصد دریافت کردیم که البته تفاوت چندانی با وامی که از بانک‌ها دریافت می شود، نداشت.

مدیر کتابفروشی «هزار و یک شب» درباره فروش مجازی کتاب اظهار کرد: ما در صفحه اینستاگرام کتابفروشی نیز کتاب‌هایمان را به صورت آنلاین می‌فروشم اما در چند وقت اخیر به دلیل مشکل قطعی اینترنت این فروش هم به مشکل برخورد کرده است.

او در ادامه درباره عضویت در سامانه خرید از کتابفروشی و چالش‌های آن گفت: ما در سامانه خرید از کتابفروشی خانه کتاب و ادبیات نیز عضو هستیم اما کار کردن در این سامانه با مشکلاتی مواجه است و سامانه برخی کتاب‌ها را نمی‌شناسد. مشکل دیگر اینکه قیمت‌های داخل سامانه مربوط به سال قبل است به طور مثال کتابی که سال ۱۴۰۰ خریداری شده است، به قیمت سال ۱۴۰۱ بارگزاری می‌شود.

بهرامی در پایان تصریح کرد: ما تاکنون از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدامی برای رفع چنین مشکلاتی ندیده‌ایم. بارها شخصا به اداره ارشاد استان لرستان یا اداره کل ارشاد رفته‌ام اما حمایتی صورت نگرفته است و ما مانده‌ایم کلی بدهی برای کتابفروشی که نمی‌دانیم چطور پرداختشان کنیم!

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است