«ایران عزیز» محور سیزدهمین جشنواره فیلم ۱۰۰ شد/ شعار ما ربطی به اتفاقات اخیر ندارد | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۰۴
در نشست خبری مطرح شد؛

«ایران عزیز» محور سیزدهمین جشنواره فیلم ۱۰۰ شد/ شعار ما ربطی به اتفاقات اخیر ندارد

نشست خبری سیزدهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم 100 صبح امروز دوشنبه 2 آبان در سالن کنفرانس سازمان سینمایی سوره برگزار شد.

جشنواره فیلم 100

به گزارش خبرنگار سینمایی صبا، نشست خبری سیزدهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم ۱۰۰ بعد از وقفه ای چندساله به دلیل شیوع کرونا، صبح امروز دوشنبه ۲ آبان در سالن کنفرانس سازمان سینمایی سوره برگزار شد.

هادی فیروزمندی در ابتدای نشست خبری سیزدهمین جشنواره فیلم ۱۰۰ ضمن عذرخواهی از تاخیر ایجادشده گفت: این نشست به منظور اعلام آغاز رسمی سیزدهمین دوره از این جشنواره محسوب می‌شود. دوره‌های گذشته این جشنواره بین‌المللی که توسط حوزه هنری برگزار شد با محوریت کشف و شناسایی استعدادهای فیلمسازی و توجه به فیلمسازان جوان برگزار شده است. متاسفانه در سال‌های گذشته وقفه‌ای به دلیل کرونا ایجاد شد ولی به امیدخدا جشنواره برای اسفندماه با محورهای مختلف برگزار خواهد شد.

حمیدرضا جعفریان رییس سازمان سینمایی سوره بیان کرد: در سازمان سینمایی سوره و در دو سال فعالیت جدید، سه محور کلی را مدنظر داشتیم و در کنار فعالیت‌های تولید که جریان مستمری را با لطف خدا ایجاد کرده‌ایم، توزیع و پخش آثار سینما را آغاز کردیم و همچنین رشد و استعدادیابی نیز به عنوان رکن سوم این محور‌های اصلی به حساب می‌آید.

رییس سازمان سینمایی سوره تصریح کرد: سال گذشته تلاش کردیم تا به داشته‌های خود و به بررسی نقاط ضعف و قوت بپردازیم. قطعا یکی از جذاب‌ترین و معتبرترین جشنواره‌های حوزه هنری، جشنواره فیلم ۱۰۰ بوده و به این فکر بودیم تا برنامه‌ریزی خوبی برای آن داشته باشیم و در ۶ ماه ابتدا تلاش کردیم تا سیاست‌های کلی را برنامه‌ریزی کنیم.
وی افزود: در این دوره تعیین شورای سیاست‌گذاری را داشتیم و تنظیم فراخوان کیفی و دقیق یکی از مساله‌های اصلی ما بود که برای تحقق آن نیز تلاش کردیم و درنهایت به جمع‌بندی رسیدیم که امروز را به عنوان آغاز عملیاتی جشنواره ۱۰۰ داشته باشیم.
این مسئول سینمایی درباره محورهای اصلی جشنواره گفت: محور اصلی این رویداد کشف استعدادها بوده و در دوره‌های گذشته نیز افراد مستعدی کشف شدند اما درکنار این استعدادیابی، تفاوت اصلی این دوره با ادوار گذشته بحث حوزه فضای مجازی است. همراه این جریان رسانه‌ای خواهیم شد تا در فضای مجازی بتوان به دیده شدن آثار کمک بیشتری کنیم و مخاطب بیشتری بتواند با آثار ارتباط بگیرد.
جعفریان ادامه داد: شعار کلی و سیاستی نیز برای بخش ویژه درنظر گرفته‌ایم که آقای منصوری آن‌ها را بیان خواهند کرد.
یوسف منصوری دبیر این دوره از جشنواره گفت: جشنواره ۱۰۰ دارای اعتباری است که نتیجه زحمت‌های دوستان حوزه هنری‌ست. متاسفانه به دلیل کرونا ۴ سال وقفه‌ای ایجاد شد. یکی از رکن‌های مهم جشنواره تیم بسیار خوبی است که توانستیم کنار خود داشته باشیم که همگی باتوجه به دغدغه‌های نسل جوان کار را پیش برده و خواهیم برد.
وی ادامه داد: این جشنواره امکان دیده شدن گسترده برای هنرجویان و کسانی که در ابتدای مسیر هستند، فراهم می‌کند. وظیفه ما این است که تمام خوبی‌های دوره پیش را داشته باشیم و تلاش کنیم که کنش‌گر باشیم و در طول برگزاری یعنی از امروز تا روز اختتامیه درگیری رفت و برگشتی بین ما و شرکت‌کنندگان برقرار شود.
وی درباره برنامه‌های طراحی شده در این رویداد بیان کرد: یکی از برنامه‌های ما برگزاری کلاس‌های مدون در شهرستان‌های مختلف است و با کمک استادان معتبر و نامدار کارگاه‌هایی در شهرستان‌ها برگزار خواهد شد. در تهران نیز پاتوقی خواهیم داشت و برنامه‌های خاص خود را پیش خواهیم برد.
منصوری افزود: «ایران عزیز» شعار این دوره است که در بخش ملی با این شعار فعالیت خواهیم کرد. در بخش بین‌الملل نیز رویکرد سینمای اخلاق داریم و دوستان می‌توانند در هرکدام از بخش‌ها شرکت کنند. بخش کودک و نوجوان نیز وجود دارد که باید آثاری برای این درجه سنی ساخته شود و سازنده می‌تواند در هرکدام از دو بخش دیگر هم داوری شود. در کل هم سه بخش اصلی داریم که عبارتند از داستانی، مستند و پویانمایی یا انیمیشن.
دبیر جشنواره فیلم ۱۰۰ درباره موضوعات بخش مسابقه ملی توضیح داد: موضوعات بخش مسابقه ملی سیزدهمین جشنواره فیلم ۱۰۰ با رویکرد «ایران عزیز» عبارتند از پیشرفت، اخلاق، زیبایی‌ها، اقتصاد و ثروت ملی، امید، خانواده، میهن دوستی و عدالت و آزادی.
وی درباره جوایز نیز گفت: نفرات اول بخش ملی ۶۰ میلیون، نفرات دوم ۴۰ میلیون و نفرات سوم ۳۰ میلیون و در بخش بین‌الملل نیز به آثار برتر مبلغ ۲ هزار یورو اهدا خواهد شد. جایزه ویژه دبیر نیز ۵۰ میلیون تومان و جایزه ویژه نوآوری نیز به مبلغ ۵۰ میلیون به برگزیده اهدا خواهد شد.
جشنواره فیلم 100
در ادامه از پوستر این جشنواره که طراحی آن توسط محمد روح‌الامین انجام شده است، رونمایی شد. روح‌الامین به عنوان دبیر هنری جشنواره نیز این دوره را همراهی خواهد کرد.
روح‌الامین در این نشست اظهار کرد: به عنوان کسی که در معرض سفارش طراحی پوستر یک جشنواره قرار می‌گیرم و مسئولیت آن را می‌پذیرم باید نگاه مخاطبان و مسئولان به سینما را نیز درنظر بگیرم. تاثیر مینیمال و تاثیر ایجاز، دستورکاری به طراح می‌دهد تا به شکل آوانگاردتر به موضوع سینما بپردازد.
یوسف منصوری در ادامه درباره اکران در شهرستان‌ها بیان کرد: در شهرستان‌ها نیز اکران خواهیم داشت که به زودی به‌طور دقیق اعلام خواهد شد.
وی در پاسخ به پرسشی درباره سفارشی بودن آثار این جشنواره عنوان کرد: خیلی از فیلم‌های بزرگ تاریخ سینما به سفارش جایی ساخته شده‌اند حتی پنتاگون سفارش ساخت فیلم می‌دهد این اما لزوما به آن معنا نیست که اثری که به سفارش ساخته می‌شود، عاری از هنر است حتی می‌توانیم درباره خیلی از آثار بزرگان سینمای ایران هم صحبت کنیم که آنها هم سفارشی ساخته شده‌اند اما ما برای حضور در این جشنواره سفارش نداده‌ایم ما فقط موضوع پیشنهادی را در فراخوان آورده‌ایم و اگر کسی خارج از این محورها هم اثری ارسال کند، استقبال می‌کنیم. پس دست هیچکس برای فیلمسازی بسته نشده است.
جعفریان نیز در پاسخ به پرسشی درباره دوسالانه بودن این جشنواره گفت: این اتفاق بستگی به برگزاری این دوره دارد اما تلاش می‌کنیم دوسالانه بماند و دیگر چراغ جشنواره خاموش نشود.
منصوری در پایان گفت: «ایران عزیز» پیشنهاد آقای شهیدی‌فرد بود که بیشترین رای را آورد و حداقل یک ماه قبل از اتفاقات اخیر به این شعار رسیدیم و مرتبط با درگیری‌های اخیر نبوده است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است