تاریخ بیهقی از ستون‌های ادبیات است/ بیهقی ستایشگر صاحبان قدرت نبود

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی، شبکه رادیویی فرهنگ یکم آبان ماه به مناسبت روز بزرگداشت ابوالفضل بیهقی ادیب و مورخ بزرگ ایران و پدر نثر فارسی، در استودیو شماره یک معاونت صدا مراسمی را با حضور رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، پیشکسوتان عرصه ادب و مدیران ارشد رادیو برگزار کرد.

بررسی آثار بیهقی ورود محتوای جدید در برنامه های ادبی را میسر می کند

در ابتدای آیین بزرگداشت پدر نثر فارسی، سید مرتضی کاظمی دینان مدیر رادیو فرهنگ با اشاره به اهمیت راهبردی و ویژه تاریخ بیهقی در تاریخ ادبیات ایران گفت: تاریخ بیهقی سرشار از فنون بلاغت و آرایه های ادبی، نثر آهنگین و بهره مند از شعر است. این پدیده در خدمت محتوای تاریخی قرار دارد و در مجموع ایجاز در کلام بیهقی غلبه کرده است. خلق واژه ها و ترکیب های بدیع، استشهاد به قصه و تاریخ، زیبایی و خوش آهنگی کلام، تجسم و تصویر هنرمندانه صحنه ها و اشیا، استفاده طبیعی و غیر متکلفانه از لغات و گاهی عبارات عربی، توصیه دقیق و جذاب وضعیت ظاهری و باطنی افراد و استفاده از تمثیلات زیبا جزو ویژگی های بارز این شاهکار بزرگ است.

کاظمی دینان با اشاره به اهمیت بیهقی و آثارش نزد فارسی زبانان گفت: در کشورهایی نظیر افغانستان، تاجیکستان، پاکستان و… اندیشمندان به بیهقی پژوهی مشغولند که اهمیت شخصیت این ادیب بزرگوار را‌ می رساند و ‌امیدواریم این مراسم سرآغازی برای تولید برنامه هایی با محور بیهقی پژوهی در رادیو و تلویزیون باشد.

وی افزود: تاریخ بیهقی می‌تواند الگو و سرمشقی باشد که با نگاه فرهنگی به همه حوزه‌های دیگر بنگریم ‌و در قالب های مختلف نمایش و … برنامه سازی ملی و حتی برای آن‌سوی مرزها داشته باشیم.

تاریخ بیهقی یکی از ستون های ادبیات ما به شمار می‌رود

همچنین غلامعلی حدادعادل رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با تقدیر از مسئولان برگزاری این مراسم گفت: رادیو فرهنگ زبان فرهیختگان ملت ایران است.

وی به تاریخ بیهقی به عنوان یکی از کهن‌ترین کتاب های فارسی زبانان در قلمرو سیاسی و فرهنگی اشاره کرد و گفت: هزارسال پیش بیهقی حوادث سیاسی و اجتماعی روزگارش را در 30 جلد به رشته‌ تحریر درآورده که البته یک ششم آن باقی مانده است و همین موضوع حکایت از قدمت تاریخ نگاری در ایران دارد.

وی از علی اکبر فیاض که زحمت بسیاری برای تاریخ بیهقی کشیده و غلامحسین یوسفی که دو مقاله‌ درباره‌ بیهقی دارد، یاد کرد و ادامه داد: اهتمام بیهقی به ثبت واقعیات به صورت دقیق یکی از خصوصیات بارز تاریخ نگاری اوست. همچنین زبان شیرین، پخته و دقیق و روشن بیهقی این اثر را بسیار متمایز کرده است. تاریخ بیهقی در نثر فارسی و شاهنامه فردوسی در شعر دو ستون ادبیات ما به شمار می‌روند.

وی تصریح کرد: در طول نگارش تاریخ بیهقی او با صداقت و امانت داری تاریخ را نقل می کند و به هیچ وجه ستایشگر مطلق صاحبان قدرت نبوده و در نقل مطالب معیار داشته است و بدون حصول اطمینان وقایع را به رشته تحریر درنمی آورد.

حدادعادل در ادامه بخشی از تاریخ بیهقی را برای حاضران خواند.

زبان پارسی حلقه ربط دهندگی تاریخ کهن یک ملت با امروز است

محمدجعفر محمدزاده مدیر رادیو ایران و رییس شورای پاسداشت زبان فارسی معاونت صدای صداوسیما، با اشاره به گستره فراگیر زبان فارسی گفت: زبان پارسی حلقه ربط دهندگی تاریخ کهن یك ملت با امروز است و زبان فارسی به طور مستقیم به هویت ملی ایران پیوند خورده است و دشمنان ایران امروز زبان فارسی را نشانه گرفته اند و باید توجه کرد که برخی توطئه های ایجاد شده در نهایت برای وارد کردن ضربه به زبان فارسی است. علیرغم اینکه زبان فارسی در مناطق بسیار زیادی استفاده می شود و در آن مناطق گویش ها و لهجه های محلی فراوانی وجود دارد، کماکان با این زبان صحبت می شود.

در بخش پایانی این مراسم از امیر نوری، بهروز رضوی، باقر خلیلی، علیرضا معینی و نرگس اصفهانی به عنوان پیشکسوتان ادبی رادیو و همچنین مرتضی صداقت گو، سید محمد حسینی باغسنگانی، فاطمه رکنی و محمد باقر رضایی عوامل برنامه هزاره ادب پارسی که در این مراسم از ۴۰۰ برنامه آن در قالب لوح رونمایی شد، تجلیل به عمل آمد.

«هزاره ادب پارسی» برنامه ای درباره تاریخ ادبیات ایران و گذری در این حوزه براساس کتاب تاریخ ادبیات هشت جلدی ذبیح الله صفا و بر پایه کارشناسی استادان حوزه ادبیات است.

این مراسم از ویژه برنامه «شکوه سخن» گروه ادب و هنر رادیو فرهنگ به طور زنده از ساعت ۱۴ روز یکشنبه یکم آبان ماه به مدت ۱۲۰ دقیقه روی موج اف ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز پخش ‌شد.

انتهای پیام/