سریالی با موضوع جام‌جهانی می‌سازیم/ جایگاه رسانه صداپایه در عصر متاورس | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۴۶
مدیرکل هنرهای نمایشی رادیو در گفتگو با صبا:

سریالی با موضوع جام‌جهانی می‌سازیم/ جایگاه رسانه صداپایه در عصر متاورس

محسن سوهانی درباره جشنواره فیلم کوتاه تهران و ابعاد توسعه رادیو در عصر متاورس توضیحاتی را عنوان کرد.

، محسن سوهانی مدیر کل هنرهای نمایشی رادیو و مدیر رادیو نمایش در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، درباره سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران که امسال هم رادیو نمایش در پوشش آن سهم داشت، عنوان کرد: خاطره ای که من از جشنواره دارم به سینما فلسطین بازمی گردد که خاطرات شیرینی هم هست. در آن سال ها چه به عنوان فیلمساز و داور در جشنواره حضور داشتم اما امسال پس از سال ها در این دوره از رویداد ۱۰ فیلم را دیدم و در میز نقد به عنوان منتقد حضور داشتم.

او ضمن بیان اینکه در این دوره تفاوتی که بین نسل فیلمسازان در ساختار و مضمون ایجاد شده قابل توجه است، گفت: در این دوره ژانر فانتزی حضور پررونقی داشت و با جرات می توان گفت ۷۰ درصد آثار با این فضا در جشنواره شرکت کردند. فیلمسازان نگاه سمبولیستی به پدیده ها داشتند و همچنبن آثاری عمیق و قابل نقد ساختند. از نظر تکنیک و ساختار نیز با توجه به امکانات دیجیتال و ابزارهای فیلم که شرایط خوبی را برای فیلمسازان رقم زده است و به نسبت نسل ما که شرایط سخت تری در فیلمسازی داشتیم کار را آسان تر کرده و هنرمندان استفاده خوبی از آن برده اند.

این مدیر هنری افزود: سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران هم پرفروغ بود، به هر حال پردیس ملت شیک بود و هنرمندان و مخاطبان نیز استقبال خوبی از آن کرده اند. درواقع ویژگی این دوره حضور فیلمسازان جوان با نگاه آوانگارد بود که حال و هوای خوبی داشت. همچنین حس شور و هیجانی که در جوان ها موج می زد دوست داشتنی بود و حس طراوت خوبی داشت.

سوهانی درباره رویکرد رسانه اش در معرفی سینمای کوتاه به مخاطبان، اظهار کرد: شخصا سینمای فیلم کوتاه را دوست دارم و یکی از دغدغه هایم پرداختن به این حوزه بود و در برنامه هایی که امکانش را داشت مثل برنامه های خبری، سعی کردیم بیشتر به این هنر بپردازیم و اخبار تولیدات فیلم کوتاه و جوایزی را که سینمای ایران در این حوزه کسب می کند برای مخاطبان داشته باشیم. همچنین در برنامه های تحلیلی هم به فراخور به این موضوع پرداختیم.

او ادامه داد: فیلم کوتاه را نباید یک سکوی پرتاب به سینمای بلند دانست و آن را عرصه ای آماتور تلقی کرد زیرا که خودش یک ظرفیت هنری و سینمایی است و باید با آن حرفه ای برخورد کرد. در دنیای امروز که عصر فضای مجازی و جهان شبکه ای است فیلم کوتاه نسبت به سینمای بلند ظرفیت بیشتری دارد و می تواند در شبکه های اجتماعی و پلتفرم ها به راحتی پخش شود و مخاطبان زیادی داشته باشد.

مدیر کل هنرهای نمایشی رادیو پیشنهادی داد: انجمن سینمای جوانان و نهادهای مدیریتی باید نسبت به فرهنگسازی فیلم کوتاه به عنوان یک قالب کاملا حرفه ای و مستقل در سینما اقدام و آن را معرفی کنند، ما هم تلاشمان در رادیو نمایش همین است.

به دنبال کارهای نو هستیم

سوهانی درباره تولیدات جدید این شبکه، تصریح کرد: عمده تولیدات رادیو نمایش در زمینه نمایش های رادیویی است و کارهای جذابی را برای مخاطبان در دو فصل پایانی سال در نظر گرفته ایم و به تنوع ژانر اهمیت داده ایم. برنامه ریزی های دقیقی داشتیم و روی تکراری نبودن موضوعات تاکید داشتیم تا کارهای نویی را که کمتر در نمایش های رادیویی تجربه شده اند، تدارک ببینیم.

او ادامه داد: در این شبکه رادیویی سریالی جذاب با موضوع جام جهانی در حال تولید است که در هر قسمت به ماجرای تیم های مختلف می پردازند. حتی بازیگران این پروژه ابراز رضایت کردند و گفتند یکی از متفاوت ترین کارهایی است که تجربه کردیم. این سریال به سردبیری مجید نظری نسب که از نویسندگان پیشکسوت و صاحب قلم و به کارگردانی فریدون محرابی است که همزمان با شروع جام جهانی بر آنتن خواهد رفت. ما به همین ترتیب در رادیو نمایش برنامه های جذابی تولید می کنیم.

سوهانی درباره ارتقای سطح کیفی تولیدات رادیویی عنوان کرد: کیفیت یک مقوله چندجانبه است و اگر در حوزه توسعه، جوانب و زوایای مختلف را در نظر نگیریم و متوازن پیش نرویم، توسعه موفقی نخواهیم داشت. رادیو هم از این قاعده مستثنا نیست، به هر حال در عصری به سر می بریم که الزامات خاص خودش را دارد. مثلا ابزارهای تکنولوژیک یک دنیای جدیدی را رقم زدند که این برای رسانه ای چون رادیو هم فرصت است و هم محدودیت.

او افزود: به نظرم می توانیم پیش‌بینی کنیم نمایش های رادیویی می توانند در دنیای آینده چگونه باشد. «welcome to night vale» اکنون در آمریکا پرطرفدار است و جزو پادکست های خوبی است که یک گروه، نمایشی رادیویی را در قالب پادکست مستقل تولید می کند و از آن درآمدزایی دارند. ما باید بیشتر بستر وب و فضای مجازی را بشناسیم و روی آن سرمایه گذاری کنیم، همچنین معطوف به اتفاقاتی که ۱۰ سال دیگر می افتد، آینده پژوهی داشته باشیم. جهان در حال وارد شدن به عصر متاورس است و باید ببینیم جایگاه رسانه صداپایه در آن چگونه است.

مدیر رادیو نمایش درباره تولید آثار متناسب با عصر و نسل جدید، تصریح کرد: نسل نوظهوری که الان بخش عمده ای از مخاطبان ما هستند و در آینده گسترده ای بیشتر را شامل می شوند و درواقع همان نسلی هستند که در تقسیم بندی نسلی به آن ها می گویند زد یا زومر. آن ها بیش از ۲ میلیارد نفر در دنیا جمعیت دارند و این پدیده اختلاف نسلی که برایان سوئیس می‌گوید، از دهه ۶۰ ما شروع می شود و با فضای مجازی عجین و به اوجش رسیده است. در عصر آلفا که دهه نودی ها می شوند و عصر بتا که بعد از آن می آیند، قطعا جهان بینی متفاوتی دارد.

محسن سوهانی در پایان گفت: ما همانقدر که ابزار را می شناسیم، باید مخاطب را بشناسیم. مخاطب یک رکن انکار ناپذیر رسانه است. باید ابعاد مختلف پیام حتی در پیام گفتمان انقلاب را در نظر بگیریم و دقیق و به روز پیش رویم تا توسعه خوبی در معاونت صدا و رسانه صداپایه رقم بخورد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    100/867/118/000
  • بی‌بدن
    22/358/841/000
  • سال گربه
    10/639/228/500
  • آپاراتچی
    3/809/166/500
  • پرویز خان
    3/135/337/000
  • نوروز
    2/746/203/000
  • ایلیا جستجوی قهرمان
    2/310/894/500
  • آسمان غرب
    2/022/378/500