«فن‌‌آوران» بایدونبایدهای دانش‌بنیان را می‌گوید/ تولیداتی داریم که نمونه خارجی ندارد | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۱۵
تهیه کننده برنامه در گفتگو با صبا:

«فن‌‌آوران» بایدونبایدهای دانش‌بنیان را می‌گوید/ تولیداتی داریم که نمونه خارجی ندارد

محمدحسن عبدی تهیه‌کننده «فن‌آوران» درباره این برنامه تلویزیونی که به حوزه دانش‌بنیان می پردازد، توضیح داد.

محمدحسن عبدی تهیه کننده برنامه «فن آوران» که در این روزها از شبکه جام جم  روی آنتن می رود در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، عنوان کرد: این برنامه از بهمن ماه سال گذشته در حوزه دانش بنیان ها، کار کرده و مختص آن است. شیوه کار هم به این شکل است که در هر قسمت از «فن آوران» از دو مهمان که اکثرا مدیرعامل شرکت های دانش بنیان هستند، دعوت می کنیم که یک مهمان از شرکت هایتک و یک مهمان دیگر از شرکت علم و صنایع است.

وی درباره آینم های برنامه توضیح داد: بخشی داریم به نام اتمسفر که در آن شرایط و فرآیند موفقیت آدم ها را بازگو می کنیم و با شعار اتمسفر رویا تا موفقیت پیش می رویم یعنی از رویا تا به موفقیت رسیدن شخصی را در حوزه دانش بنیان بررسی می کنیم. آیتم دیگری داریم به نام کافه سرمایه که ورود طرح های نو در چرخه دانش بنیان را معرفی می کنیم و کارشناسی در حوزه زیستی یا همان سرمایه گذاران خطرپذیر می نشینند و طرحی بازگو می شود، آن طرح کارشناسی می شود و اگر امکان سرمایه گذاری روی کار باشد از طریق درگاه شبکه یا خود سرمایه گذار انجام می شود. البته اگر آن طرح در مرحله ای نباشد که به سرمایه گذاری نیازی داشته باشد، کارشناس توضیحاتی می دهد و آن ها را راهنمایی می کند.

عبدی افزود: همچنین بخش آموزش داریم و در آن باید و نبایدهای دانش بنیان را از بازاریابی تا نوآوری و… بازگو می کنیم. هر چند قسمت از برنامه که می گذرد، بخشی داریم با عنوان هم اندیشی مسئولان با شرکت های دانش بنیان که آیتمی جداگانه است و بنا بر شرایطی که تازه پیش آمده وقفه ای در آن افتاد اما به کار خود ادامه می دهد.

این تهیه کننده درباره به دست آوردن پژوهش های تجربی تصریح کرد: برنامه در خانه نوآوری و فناوری ایران که فروشگاه دائمی محصولات دانش بنیان است، ضبط می شود و در آن بیشتر با شرکت های دانش بنیان آشنا می شویم و چالش های دانش بنیان را صفر تا صد می بینیم. ما طراحی داریم که چند قسمت دیگر در برنامه مجموعه انیمیشنی با عنوان «شهر ربات ها» پخش می شود که یک ربات دانشجو را نشان می دهد که بعد از اتمام درسش می خواهد وارد این چرخه بشود و به چالش هایی برمی خورد و ما به او می گوییم چگونه باید آن را حل کند.

عبدی درباره دغدغه خود و برعهده گرفتن تهیه کنندگی این برنامه، اظهار کرد: سفارش شبکه این بود که مجله تصویری باشد و به ما پیشنهاد مجله علمی را دادند، با خود گفتم که این روش تکرار آفات است، خلاقیتی ندارد و دغدغه جوانان نیست. دانش بنیان دغدغه خودم بود زیرا که با این حوزه آشنا نبودم و برایم فرصتی را رقم می زد تا بیشتر این زمینه را بشناسم. اکنون جوانان دهه ۷۰ و ۸۰ ما آدم هایی هستند که در این حوزه ها ورود کرده اند و در حوزه های دیجیتال مارکتینگ، ساخت اپلیکیشن یا استارت آپ ها و شتاب دهنده ها کار می کنند. برایم دغدغه بود که این حوزه را نشان دهم.

وی درباره چالش خود گفت: دوست داشتم شرکت های دانش بنیانِ تمام قسمت های ایران را به برنامه بیاوریم زیراکه شرکت های زیادی داریم و در حوزه های علمی هم درجه یک هستند و تولیدات جدیدی دارند که ساختارشکنند و حتی نمونه خارجی هم ندارند. دوست داشتم که در برنامه از آن ها هم دعوت کنم اما بنا بر بودجه سازمان و شبکه نشد.

محمدحسن عبدی در پایان ضمن اشاره به اینکه ساختار برنامه ها تکراری و کپی برداری از برنامه های خارجی ست که درنهایت ایرانیزه شدند و خلاقیتی ندارند، عنوان کرد: ما برخی مهمانان را به برنامه می آوریم که ایده های جذابی در تولید محتوا دارند و اگر می شد از چنین افرادی در شورای ایده پردازی سازمان صداوسیما استفاده کرد، قطعا نیازی نخواهد بود دائما یک چیز را ارائه دهیم. هم اکنون کارهای نو و جذابی که موفقیت ها و دستاوردهای جوانان ایرانی است در دنیا استفاده می شود حتی برخی از این جوانان در انیمیشن حوزه های مختلف هالیوود را پوشش می دهند و صرفا چون هزینه ها در ایران برایشان ارزان تر است به راحتی می توانند کار خود را انجام دهند و برای کشور های دیگر هم به صرفه است، این افراد کارهایشان عالیست و باید از آن ها استفاده شود.

برنامه «فن آوران» با هدف نمایش افق پیروزی جامعه ایرانی در راستای جهاد علمی طراحی شده است و نگاه ویژه‌ای به جذب ایرانیان خارج از کشور برای سرمایه‌گذاری فن آوران داخلی دارد.

این برنامه که با حمایت از استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان از شبکه جهانی جام جم سیما  پخش می‌شود، فرصتی است تا تولیدکنندگان داخلی، صنعتگران و شرکت‌های دانش بنیان، دستاورد‌های خود را معرفی کنند.

فصل دوم «فن آوران» به تهیه کنندگی محمدحسن عبدی و با اجرای پوریا پویا ساعت ۲۱:۴۵ از شبکه جام جم پخش می‌شود.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است