«صدای شاعر» پیوند شعر و موسیقی است/ به دنبال مضامین بکر هستیم | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۱۸
سرپرست معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در گفتگو با صبا:

«صدای شاعر» پیوند شعر و موسیقی است/ به دنبال مضامین بکر هستیم

سرپرست معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران درباره ایده پروژه «صدای شاعر» و معیار انتخاب شاعران توضیح داد.

به گزارش خبرنگار ادبیات صبا، پروژه موسیقایی «صدای شاعر» توسط دفتر موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران شامل خوانش اشعار یک شاعر معاصر در چهار مجموعه تولید شده است.

امیرحسین سمیعی سرپرست معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در گفتگو با خبرنگار صبا در رابطه با این پروژه توضیح داد: کارکردهای شعر طی سال‌های اخیر در حوزه تاثیری‌گذاری در جامعه تغییر کرده است و این مساله به این دلیل است که شعر از اثر کاربردی که می تواند در موسیقی داشته باشد، فاصله دارد.

او ادامه داد: در دهه ۶۰ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مجموعه خوبی را کار کرده بود که در آن آثار بسیار شنیدنی تولید شده بود و به نوعی شعر را با کارکرد اصلی و ابعاد خاص خودش با موسیقی پیوند داده بودند به گونه ای که با استفاده از موسیقی لطیف، خود شاعر یا فردی دیگر اشعار را دکلمه می‌کردند.

سرپرست معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اظهار کرد: چند سالی هست که مخاطبان شعر در جامعه ما به جای اینکه به آن نزدیک شوند، از آن دور شده‌اند درحالی که سرزمین ما، سرزمین شعر است و ما تلاش کردیم که مجدد این ارتباط را از طریق موسیقی در جامعه احیا کنیم.

او در ادامه درباره ملاک انتخاب شاعران و نویسندگان این مجموعه گفت: ما در ابتدا از شاعران معاصر بهره گرفتیم. یکی از مجموعه‌ها مربوط به شعر و صدای سعید بیابانکی، یکی از مجموعه ها به شعر و صدای مصطفی محدثی خراسانی و یکی دیگر از مجموعه‌ها به علیرضا قزوه و مجموعه‌ای دیگر به شاعر نسل جوان تر یعنی محمدمهدی سیار اختصاص دارد و در مجموعه‌های بعدی به شاعران دیگری نیز می پردازیم.

سمیعی در پایان درباره رویکرد انتخاب مضامین این اشعار توضیح داد: طبیعتا رویکرد ما نسبت به مضامین این است که بکر باشند و از طرفی مردم هم به آن شعر و شاعران علاقه داشته باشند اما این انتخاب‌ها دایره خاصی ندارد و تلاش ما این است در مجموعه های دیگر «صدای شاعر» از شعر و صدای افراد دیگر هم بهره ببریم.

یکی از این مجموعه‌ها با شعر و صدای محمدمهدی سیار، آهنگسازی محمدرضا عقیلی و خوانندگی هادی حسن بیگی در حال تولید است.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است