استاد جلال مقامی هنرمند پیشکسوت درگذشت | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۳۱

استاد جلال مقامی هنرمند پیشکسوت درگذشت

استاد جلال مقامی هنرمند پیشکسوت امروز دار فانی را وداع گفت.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، جلال مقامی هنرمند، دوبلور و‌ مجری پیشکسوت امروز پنجشنبه پنجم آبان ماه ۱۴۰۱ به دلیل کهولت سن درگذشت.

محسن سوهانی مدیر رادیو نمایش این خبر را تایید کرد. وی در سال‌های اخیر دوره‌هایی از بیماری را پشت سر گذاشته بود.

مراسم تشییع جلال مقامی هنوز قطعی نشده است و اخبار آن متعاقبا اطلا‌ع‌رسانی خواهد شد.

جلال مقامی مدیریت دوبله‌ آثاری مانند «معصوم» (۱۳۷۷) و «تعقیب سایه‌ها» (۱۳۶۹)، را برعهده داشته‌است.

وی همچنین سرپرستی گویندگان آثاری نظیر «لانه‌ی عقاب‌ها» (۱۳۷۸)، «خلبان» (۱۳۷۶)، «مرد نامرئی» (۱۳۷۴)، «سفر بخیر» (۱۳۷۳)، «هبوط» (۱۳۷۲)، «بدوک» (۱۳۷۰)، «آهوی وحشی» (۱۳۶۹)، «باد سرخ» (۱۳۶۷)، «شب حادثه» (۱۳۶۷)، «تشکیلات» (۱۳۶۵)، «گمشده (۱۳۶۴) و «قصه خیابان دراز» (۱۳۵۷)، را در کارنامه دارد.

جلال مقامی همچنین با اجرای برنامه «دیدنی‌ها» به یاد آورده می شود.

در سینمای جهان بازیگران مشهوری چون رابرت ردفورد، رابین ویلیامز و عمر شریف با صدای جلال مقامی به خاطر آورده می شوند.

او همسر زنده یاد رفعت هاشمپور دیگر دوبلور بزرگ تاریخ کشورمان بود.

فقدان استاد مقامی برای جامعه هنری ما سنگین است

محسن سوهانی مدیر کل هنرهای نمایشی رادیو و مدیر رادیو نمایش در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، از در گذشت جلال مقامی پیشکسوت دوبلاژ و بازیگر خبر داد و گفت: متاسفانه ایشان را به دلیل کهولت سن، بیماری و شرایط سختی که داشتند، از دست دادیم. فقدان او برای جامعه هنری و به خصوص حوزه صدا و دوبلاژ سنگین است.

مدیرکل هنرهای نمایشی رادیو خاطره ای از جلال مقامی تعریف کرد: آشنایی من با او به سال ها پیش باز می گردد که در دوران نوجوانی ام مستندسازی می کردم، با یکی از دوستانم به سطح شهر رفتیم و فیلم مستندی تولید کردیم برای نریشن آن فیلم سراغ مقامی رفتم که باب آشنایی نزدیک ما شد با اینکه کم سن و سال بودم او با تواضع و بزرگواری قبول کرد و با هزینه یک سوم دستمزد آن وقت تعریف شده اش بود. اسم آن مستند «تهرانجلس» بود و درباره تاریخچه شهر تهران بود و خاطره ای شیرین را با او برایم رقم زد.

وی ادامه داد: در این سال ها با جلالی ارتباط داشتم و خیلی انسان صمیمی و بی تکلفی بود و هر از گاهی باهم تماس و همکاری داشتیم در این اواخر پس از درگذشت همسرشان خیلی افسرده شده بودند و مریضی و مشکلات مختلفی داشتند. نکته مهم درباره خصوصیت جلال مقامی عزت نفس است.

سوهانی در پایان عنوان کرد: در این چند وقت اخیر او را به آنتن رادیو نمایش آوردیم و پیگیری کردیم تا به وضعیت معیشتی و درمانی او کمک کنیم اما گفتند نه و اینجوری نیست که از کسی چیزی مطالبه کنم، هرکسی دوست دارد کمک کند. روحشان شاد باشد، خاطرشان برای ما عزیز بود.

مجموعه رسانه‌ای صبا درگذشت این هنرمند ارزشمند را تسلیت می‌گوید.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است