پانزدهمین جشنواره تجسمی فجر تغییر اساسی ندارد/ خبری از تمدید فراخوان دوسالانه نگارگری نیست

به گزارش خبرنگار تجسمی صبا، عرصه هنرهای تجسمی کشور چند هفته‌ای است که روزهایی آرام و به نوعی راکد را سپری می‌کند. گالری‌های خصوصی سطح کشور نزدیک به پنج هفته است که نمایشگاهی برگزار نکرده‌اند و پس از بیست‌ونهمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی جوانان که ۹ شهریورماه به کار خود پایان داد، تاکنون هیچ رویدادی در حوزه هنرهای تجسمی برگزار نشده است.

درحال حاضر هنرمندان کشور سه رویداد هنری ازجمله پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، یازدهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران و دوازدهمین دوسالانه ملی سرامیک را در پیش‌رو دارند.

فراخوان دوسالانه نگارگری اعلام شده و تا فردا یکشنبه ۹ آبان ماه برای شرکت در این رویداد فرصت باقی‌ست. طبق اعلام فراخوان انتخاب اولیه آثار ۹ تا ۱۲ آبان و نتایج انتخاب اولیه ۱۲ آبان اعلام می شود و نمایشگاه این دوسالانه جمعه ۴ آذر و اختتامیه و پایان نمایشگاه جمعه ۲۵ آذر برگزار خواهد شد اما اکنون باتوجه به شرایط سیاسی و اجتماعی کشور و اختلال در اینترنت، خبری از تمدید فراخوان این رویداد هنری که تنها یک‌ روز به پایان آن مانده، نیست.

زمان اعلام فراخوان دوسالانه سرامیک

از طرفی تاکنون تنها اعضای شورای سیاستگذاری دوسالانه سرامیک معرفی شده‌اند. رسول جلیلی عضو شورای سیاستگذاری این رویداد در گفتگو با خبرنگار صبا درباره زمان اعلام فراخوان گفت: در هفته جاری جلسه‌ای برگزار می‌کنیم تا درباره اعلام فراخوان دوسالانه سرامیک ‌تصمیم‌گیری شود. این احتمال وجود دارد که برگزاری این رویداد در سال جاری امکان‌پذیر نباشد و درنتيجه به سال ۱۴۰۲ موکول شود.

و اما در جشنواره هنرهای تجسمی فجر که پانزدهمین دوره خود را سپری می‌کند تاکنون اعضای شورای سیاستگذاری معرفی شده‌اند که براین اساس، عبدالرضا سهرابی مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی به عنوان رییس شورای سیاستگذاری و سید عباس میرهاشمی، مسعود نجابتی، سید مسعود شجاعی طباطبایی، عبدالرحیم سیاهکارزاده، یدالله کابلی، نادر قشقایی، مینا صدری، محمدرضا میری، منیژه آرمین، پریسا شاد قزوینی، کاظم طلایی و امیر راد اعضای شورای سیاستگذاری پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر را تشکیل می‌دهند.

چالشی با شورای سیاستگذاری نداشتیم

در رابطه با پیگیری آخرین وضعیت جشنواره هنرهای تجسمی فجر با سیدعباس میرهاشمی دبیرکل جشنواره گفتگویی داشتیم و او به خبرنگار صبا گفت: با توجه به بررسی‌هایی که سال گذشته، قصد داشتیم که امسال تغییراتی جدی در جشنواره تجسمی فجر اعمال کنیم اما موفق نشدیم که تمام آن برنامه‌ها را پیاده کنیم. با توجه به‌ این‌ رویکرد  در هفته جاری فراخوان جشنواره اعلام‌ می‌شود.

دبیر جشنواره درباره صحبت‌هایی که در رابطه با استعفای برخی از اعضای شورای سیاستگذاری به گوش می‌رسید، توضیح داد: خوشبختانه با چنین چالش‌هایی مواجه نبودیم و شورای سیاستگذاری جلسات خود را برگزار و برنامه‌ها را مصوب کرده بودند و کارهای اجرایی را نیز به دبیرخانه رسانده بودند و هیچ مشکلی نداشتیم. داوران نیز انتخاب شده‌اند و در هفته پیش‌رو معرفی می‌شوند.

او در ادامه با اشاره به لزوم بازنگری اساسی در روند اجرایی این رویداد هنری اظهار کرد: برگزاری جشنواره‌های بزرگ در هر دوره ای نیاز به بازنگری اساسی دارند و باید براساس شرایط‌ هنر در آن جوامع اصلاحاتی بر آن‌ها اعمال شود و به نوعی روزآمد شوند. من معتقدم که جشنواره تجسمی فجر هم‌ نیاز به چنین تغییرات بنیادینی دارد. امسال باتوجه به تغییر دولت و جابه‌جایی‌هایی که در معاونت هنری ارشاد صورت گرفت، به لحاظ زمان امکان بررسی اساسی جشنواره وجود نداشت.

میرهاشمی در پایان خاطرنشان کرد: به شخصه یک برنامه پیشنهادی مفصل آماده کرده و تحویل دادم اما فرصت برای مطرح کردن و بررسی آن در یک شورای منتخب فراهم نشد و امکان اجرای آن نیز پیش نیامد. آن برنامه مفصل همچنان در اداره کل هنرهای تجسمی وجود دارد و دوستان هم برای اعمال تغییرات در جشنواره تجسمی فجر ابزار علاقه کرده‌اند و امیدوارم در ادوار آینده این اتفاق رخ دهد.

عبدالرحیم سیاهکارزاده که عنوان دبیر اجرایی این دوره از جشنواره را برعهده داشت، ۴ آبان ماه بر اثر بیماری دار فانی را وداع گفت و هنوز شخص جایگزین او معرفی نشده است.

ندا زنگینه

انتهای پیام/