بچه‌ها را از حوادث و اخبار تلخ دور کنیم/ تدارکِ سری دوم «مدرسه عجیب و غریب» | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۴۶
محبوبه نجف‌خانی در گفتگو با صبا:

بچه‌ها را از حوادث و اخبار تلخ دور کنیم/ تدارکِ سری دوم «مدرسه عجیب و غریب»

محبوبه نجف‌خانی ضمن اطلاع‌رسانی درباره آخرین کتاب‌های خود گفت که این روزها باید کودکان را از اخبار تلخ دور نگه داریم.

محبوبه نجف‌خانی مترجم کتاب‌های کودک و نوجوان در گفتگو با خبرنگار ادبیات صبا درباره آخرین آثار منتشر شده از خود گفت: کتاب «آن موش مزاحم» نوشته لورن چایلد یک کتاب تصویری برای کودکان است که در نشر زعفران به چاپ رسیده است. در ادامه مجموعه «لوری دایناسور و پدرش» ۲ جلد دیگر هم در نشر بازی و اندیشه به نام‌های «لوری دلش درخت کریسمس می‌خواهد» و «لوری دلش حیوان خانگی می خواهد» در گروه سنی و الف و ب منتشر شده است. این کتاب‌ها نوشته لیز کلیمو هستند.

او ادامه داد: جلد پانزدهم از مجموعه «جودی دمدمی» به نام «دوشنبه های دلگیر» در نشر افق زیر چاپ است. همچنین سه جلد از مجموعه دوم «مدرسه عجیب و غریب» در نشر افق زیرچاپ است که مجموعه اول آن در ۲۴ جلد چاپ شده است و اکنون مجموعه دوم آن روانه بازار کتاب خواهد شد. همچنین یک مجموعه دوجلدی هم با نشر مهرسا دارم که آثار علمی و داستانی هستند.

این مترجم در بخش دیگری از گفتگو با اشاره به اینکه در این روزها باید کودکان را از اخبار بد دور نگه داریم، توضیح داد: ما در طول این سال‌ها روزهای ناآرام و تلخ کمی نداشته‌ایم اما زمانی که یک‌سری اتفاقات اجتماعی غم‌انگیز رخ می‌دهد ما به خانواده‌ها توصیه می‌کنیم که بچه‌ها را از این اتفاقات و اخبار تلخ دور نگه دارند زیرا این بچه‌ها قدرت تحلیل ندارند و حساس هستند و این اتفاقات در درون آن‌ها تبدیل به نگرانی و اضطراب می شود که با علائمی مانند جویدن ناخن، شب ادراری و… بروز پیدا می‌کنند.

او همچنین درباره نقش والدین اظهار کرد: معتقدم که والدین در این شرایط موظفند تا علاوه بر اینکه کودکان را از اتفاقات تلخ دور نگه می‌دارند بلکه  برایشان کتاب‌های آرامش‌بخش و داستان‌های پرمحتوا بخوانند نه که هر کتاب زردی را که در بازار موجود است در دسترس بچه‌ها قرار دهند.

این مترجم اضافه کرد: برخی ممکن است توان خرید کتاب‌های بررسی شده از طرف نهادهای کتاب کودک را نداشته باشند در این صورت می‌توانند عضو کتابخانه‌ها شوند و از محتواهای مناسب و آموزنده و طنز آن‌ها استفاده کنند تا بچه‌ها در یک مدت هرچند کوتاه در فضای خوشایندی قرار بگیرند.

نجف‌خانی در پایان خاطرنشان کرد: در این روزها در برخی گروه‌های مجازی می‌بینم که برخی پدرومادرها متوجه این مسائل و شرایط مواجهه کودکان با آن‌ها هستند اما متاسفانه می‌بینیم که تلویزیون ایران در یک شبکه مخصوص کودک و نوجوان تصاویر تلخ از وقایع حمله به حرم شاهچراغ را نشان می‌دهند. گویا کارشناسان صداوسیما متوجه حساسیت این مسائل نیستند که جای این تصاویر در شبکه کودک و نوجوان نیست بلکه در اخبار مخصوص بزرگسالان است و نباید ذهن کودکان را تخریب کنند.

عکس از محمدرضا عباسی است.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است