«تاجر عاشق» به «سینماحقیقت» می‌آید/ روایتی از اولین شهرک‌ساز ایرانی | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۴۶

«تاجر عاشق» به «سینماحقیقت» می‌آید/ روایتی از اولین شهرک‌ساز ایرانی

«تاجر عاشق» به کارگردانی رهبر قنبری روایتی از زندگی و فعالیت‌های حاج مهدی ابراهیمی دریانی است.

به گزارش صبا به نقل از ارتباطات واطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، رهبر قنبری کارگردان مستند «تاجر عاشق» از تازه‌ترین تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی درباره این اثر گفت: این مستند درباره زندگی حاج مهدی ابراهیمی دریانی بنیانگذار و سازنده شهرآرا و به عنوان اولین شهرک‌ساز ایران و بانی محلات مهمی مانند شهرآرا، ستارخان، باقرخان، پاتریس لومومبا و بخشی تقریبا ۱۵ درصدی از شهرک اکباتان است. دریانی به کشورهای مختلفی مانند باکو، قفقاز، ترکیه، ارمنستان و… مهاجرت کرد و سال‌ها بعد پس از بازگشت به ایران و تهران قهوه‌خانه‌ای باز می‌کند که به تدریج تجارت چای را در پیش می‌گیرد و یکی از تجار بزرگ چای و همچنین فرش می‌شود.

او ادامه داد: دریانی در سال ۱۳۳۸ تعداد زیادی از مردان شهر دریان را به تهران آورد و با خرید قهوه‌خانه‌ها و مغازه‌هایی اولین سوپرمارکت‌های دریانی در ایران پا می‌گیرند که در کنار فعالیت این مغازه‌ها و قهوه‌خانه‌ها خود به ساخت و سازها و شهرک‌سازی‌هایی که پیش‌تر گفتم، روی می‌آورد. باید بگویم که در ابتدای انقلاب به دلیل افتراهایی این کارآفرین دستگیر اما درنهایت با اثبات بی‌گناهی خود آزاد می‌شود و در اسفندماه سال ۱۳۶۶ دار فانی را وداع می‌گوید.

این مستندساز درباره علت ساخت «تاجر عاشق» بیان کرد: چهار سال پیش، شهردار شهر دریان از من درخواست ساخت مستندی درباره این شهر را کرد که در حین ساخت آن با حاج مهدی ابراهیمی دریانی و بزرگی و اهمیت وی آشنا شدم، به همین دلیل تصمیم به ساخت مستندی درباره این شخصیت تأثیرگذار گرفتم.

قنبری درباره مراحل ساخت این مستند عنوان کرد: پس از توافقی که با ساخت «تاجر عاشق» رخ داد درباره خانواده این شخصیت بیش از پیش مطالعه و تحقیق کردم، توانستم به اسناد ۲۰۰ ساله شهر دریان دسترسی پیدا کنم و برای ساخت آن به مدت ۲۰ روز به شهر دریان و ۱۰ روز به تهران سفر کردم و مصاحبه‌هایی درباره بخشش‌ها و فعالیت‌های این شخصیت داشتم.

کارگردان «تاجر عاشق» در پایان درباره آخرین وضعیت این مستند بیان کرد: تمامی مراحل این مستند به پایان رسیده و آماده نمایش است. همچنین به مرکز گسترش برای حضور در جشنواره «سینماحقیقت» تحویل داده شده است.

عوامل «تاجر عاشق» عبارتند از پژوهشگر، کارگردان و تهیه‌کننده: رهبر قنبری، مجری طرح: حسن نجاریان، تصویربردار: علی شهریاری، تصویربردار هوایی: مهدی کرمی، تدوینگر: نیلوفر صمیمی، صدابردار: مهدی شفقی‌زاده، مدیرتولید: مجید فردی انور، صداگذار: مهریار قنبری، دستیار تصویربردار: مهیار قنبری، مسئول تدارکات: نیلوفر مصطفوی، تولید شده در مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    106/687/994/000
  • بی‌بدن
    24/696/617/000
  • سال گربه
    14/906/783/500
  • آپاراتچی
    4/116/967/500
  • پرویز خان
    3/218/197/000
  • نوروز
    2/940/108/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/833/522/500
  • آسمان غرب
    2/405/678/000