روایت همسران ۶ شهید با «پاره‌هایی از چند زندگی»/ نباید بگذاریم زنان فراموش شوند | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۰۴
شیوا دیناروند با صبا مطرح کرد؛

روایت همسران ۶ شهید با «پاره‌هایی از چند زندگی»/ نباید بگذاریم زنان فراموش شوند

کارگردان نمایش «پاره‌هایی از چند زندگی» از اجرای تئاتر در شرایط کنونی حاکم بر تئاتر صحبت و دلیل اجرا در این بازه زمانی را اعلام کرد.

شیوا دیناروند کارگردان تئاتر در گفتگو با خبرنگار تئاتر صبا درباره نمایش «پاره‌هایی از چند زندگی» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی خودش و نویسندگی کیانوش احمدی که ۱ الی ۱۲ آبان‌ماه در سالن قشقایی مجموعه تئاترشهر اجرا می‌شود، گفت: دلیل انتخاب نمایشی با سبک دفاع مقدس این بود که سال‌ها در این زمینه فعالیت داشتم و همواره سعی کردم به نمایشنامه‌هایی بپردازم که دغدغه جامعه باشد و همزمان کسی به آن موضوع نپرداخته باشد.

کارگردان نمایش «فولاد هرگز زنگ نمی زند» افزود: این نمایش حاصل مجموعه کتاب‌های آسمان بود که متشکل از ۶ کتاب است و هر کدام برای همسر یک شهید خلبان نوشته شده و همسران شهید عباس بابایی، شهید جواد فکوری، شهید علیرضا یاسینی، شهید عباس دوران، شهید منصور ستاری و شهید حمیدرضا سهیلیان روایتگر این کتاب ها هستند و ما در نمایش «پاره‌هایی از چند زندگی»، از این مجموعه کتاب‌ها بهره برده‌ایم.

دیناروند از دغدغه‌اش که بانوان ایرانی هستند صحبت کرد و گفت: همواره دغدغه زنانی را داشتم که در جنگ حضور داشتند. زنان در تاریخ گم شدند و منصفانه نیست که آنان پا به پای مردان بجنگند و آسیب های زیادی را متحمل شوند اما جایی در تاریخ نداشته باشند پس خواستم نمایشی ایجاد کنم تا تکه هایی از زندگی زنانی را که زندگی سختی داشتند ببینیم و شاهد نقش آفرینی کسانی باشیم که خود را فدای سرزمین کردند و شجاعت به خرج دادند. در این نمایش تک تک لحظه‌های زندگی زنان شجاع شهدا را به نمایش می‌گذاریم، از روز ازدواج گرفته تا نحوه آشنایی آن‌ها و اتفاقاتی که در مسیر شهادت برای همسرانشان افتاد، همه در این نمایش دیده می‌شود.

او ادامه داد: همه بازیگران روی صحنه در طول اجرا به هم کمک می‌کنند تا یک لباس عروس را بدوزند و در این فرآیند همه آن‌ها چند مرتبه روی صحنه هستند و همیاری زنان را در مسیر این نمایش شاهد هستیم. شخصا خواستم نمایشی را بسازم که دغدغه امروز زنان در جامعه باشد ولی امروزه باید در قالبی صحبت کنیم که قابلیت اجرا در موقعیت کنونی را داشته باشد. ما زنانی را روی صحنه نشان می‌دهیم که به اتفاقات امروز شبیه است و خواستیم بگوییم زنان می‌توانند افراد موثری در جامعه باشند و فقط نیاز است زنان کار را در دست بگیرند. نمایش «پاره‌هایی از چند زندگی» با توجه به شرایط اخیر ساخته نشده بود و اجرا در این زمان اتفاقی بود، اما محتوای اصلی این نمایش نقش زنان و البته خانواده شهدا در جامعه است و مهم‌ترین رکن برای عملی ساختن آن این بود که بدون استفاده از شعار باشد. البته امروزه دید مخاطب به این نمایش متفاوت است و همین مخاطب اگر سال گذشته به تماشای این نمایش می‌نشست، قطعا تاثیری فرای امروز را دریافت می‌کرد.

کارگردان نمایش «پاره‌هایی از چند زندگی» نقاط قوت این نمایش را اینگونه مطرح کرد: صدای ویلون سل در حین اجرا بسیار شنیدنی می‌شود، به ویژه زمانی که یک زن آن را بنوازد. صحنه روبرو در هنگام شنیدن این موسیقی یک دکور مینیمال همراه با نورهایی است که برای تماشاگر فضایی رویاگونه را متصور می‌شود.

او در پایان دلیل اجرا در این بازه زمانی را اعلام کرد و گفت: به دلیل وقفه در اجراهای تئاترشهر ما مجبور شدیم زودتر اجرا را به پایان برسانیم و قرار اولیه بر این بود که ۳۱ شهریورماه اجرا را آغاز کنیم اما به دلیل وقفه از ۱ آبان‌ماه اجرا داشتیم و گروه‌های بعدی در صف انتظار برای اجرا هستند. لازم به ذکر است که مخاطب به سختی به تماشای نمایش می‌آید، مخاطب ما هم مخاطب عام نیست اما پیش فروش بلیت‌ها کمکی اساسی برای فروش در این بازه زمانی شد و در نهایت چراغ تئاتر روشن است، ولی افراد کمی حاضر به تماشای یک نمایش در شرایط امروزی جامعه هستند.

امیرعلی حسینی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است