«اینجا سفارت نیست» اسرار سفارت آمریکا را فاش می‌کند/ لزوم روایت جذاب تاریخ | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۴۵
در مراسم رونمایی از مجموعه مستند مطرح شد؛

«اینجا سفارت نیست» اسرار سفارت آمریکا را فاش می‌کند/ لزوم روایت جذاب تاریخ

مراسم رونمایی مجموعه مستند «اینجا سفارت نیست» امروز ۸ آبان ماه با حضور مدیر شبکه افق برگزار شد.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، مراسم رونمایی از مجموعه مستند «اینجا سفارت نیست» به کارگردانی مهدی نقویان و تهیه کنندگی محمد حشمتی‌منش صبح امروز یکشنبه ۸ آبان ماه ۱۴۰۱ با حضور عوامل تولید این مجموعه، صادق یزدانی رییس شبکه افق و محمدحسن قدیر ابیانه مدیر شبکه افق در سالن جلسات شبکه افق برگزار شد.

«اینجا سفارت نیست» به بیان حقایق و واقعیت‌ها می‌پردازد 

در ابتدای این نشست صادق یزدانی رییس شبکه افق ضمن عرض خیرمقدم به مسئولان و اصحاب رسانه، عنوان کرد: ۱۳ آبان سه اتفاق مهم را در تاریخ انقلاب اسلامی ایران رقم زد، اول اینکه در این تاریخ امام خمینی (ره) در اعتراض به لایحه کاپتالاسیون توسط نظام پهلوی به ترکیه تبعید شد، دوم آنکه در ۱۳ آبان ۱۳۵۷ کشتار دسته جمعی دانش آموزان به دلیل اعتراضات توسط حکومت وقت، صورت گرفت و سال بعد از آن نیز در همان تاریخ سفارت آمریکا در ایران تسخیر شد.

وی درباره مجموعه مستند «اینجا سفارت نیست» گفت: این مستند از آرشیوهای متنوع تصاویر و اخبار استفاده کرده و تمام سعی خود را در بیان حقایق و واقعیت‌ها کرده است. این مستند در ۵ قسمت تهیه و تولید شده است و در روزهای منتهی به ۱۳ آبان از شبکه افق پخش می شود. همچنین در راستای سیاست پیمان جبلی رییس سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران به منظور ایجاد هم افزایی، مجموعه مستندهای تولید شده با موضوع اتفاقات انقلابی پس از پخش از شبکه افق طی چند روز از شبکه های دیگر نیز بر قاب تلویزیون می رود.

در ادامه این مراسم جلال غفاری مدیرعامل موسسه اندیشه و هنر روایت با عرض تسلیت به حادثه تروریستی شاهچراغ، عنوان کرد: اگر بخواهم نکته راهبردی رسانه‌ای را عرض کنم، شما را به متن بیانیه گام دوم که به نظر من یک مانیفست رسانه ای و دستور کار حرکت رسانه ای در چهل سال دوم است، ارجاع می دهم. رهبر هم دو کارکرد را در همین راستا بیان می کنند؛ راهبرد اول باید این باشد که گذشته درست شناخته شود در غیر این صورت دروغ ها جای حقیقت ها را می گیرند، گام دوم روایت تاریخ و حقایق تاریخ است. اگر رسانه ها در دنیا هیچ کارکردی را برای خود تعیین نکنند، روایت تاریخ را در برنامه کار خود قرار می دهند.

روایت جذاب تاریخ ماموریت اصلی است

وی ادامه داد: شبکه‌های معاند نمی توانند روایتگر تاریخ ما باشند و راهبرد مقام معظم رهبری نیز نهضت امیدآفرینی است. وجه روایت تاریخی یکی از وجوهی است که ما روی آن کم کار کرده ایم. مهمترین راهبرد رسانه، روایت جذاب تاریخ است.

غفاری در پایان با بیان پیشنهادی تصریح کرد: ما باید بررسی تاریخ ۱۰۰ ساله را در دستور کار قرار دهیم که با کودتای رضا شاه آغاز می شود و تا اکنون را که در ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی هستیم، شامل می‌شود. من ۲-۳ قسمت از مجموعه مستند «اینجا سفارت نیست» را دیده ام و به نظرم می آید که باید ویرایش های بعدی از این مستند تولید شود و می توان دستور کار جدیدی داشته باشیم و مستندهایمان را در پخش های بعدی با ویرایش های تکمیلی بر آنتن ببریم. این مجموعه می تواند جای کار بیشتری داشته باشد، مثلا جای خالی رابطه ما با آمریکا در دولت موقت بازرگان در این مستند حس می شود. مستند کهنه نمی شود و ان‌شالله شاهد روایت های متفاوت باشیم و ما هم به بخش دانشی کار، کمک کنیم.

در ادامه محمد حشمتی‌منش تهیه کننده «اینجا سفارت نیست» گفت: برای تحقیقات این مستند ۳۰ کتاب ایرانی و خارجی مطالعه شده است، همچنین بسیاری مقالات به زبان های مختلف مطالعه شده است و ۱۲۰۰ صفحه پژوهش مفصل کتابخانه ای، تصویری و خبری برای این کار از ابعاد مختلف تدارک دیده شد تا به این روایت برسیم. سعی ما بر آن بود که روایتگری درست و جزئی‌نگر باشد و در عین حال از زبان آمریکایی و اروپایی ها هم صحبت شود.

اینجا سفارت نبود، اینجا لانه جاسوسی بود

وی ادامه داد: اسم اثر از سخنرانی مقام معظم رهبری که فرمودند «اینجا سفارت نبود، اینجا لانه جاسوسی بود» برگرفته شده است. روایت «اینجا سفارت نیست» به شدت متنوع است و آدم ها از ابعاد مختلف بررسی می شوند، به علاوه نریشن روایی نیز در آن پخش می شود که به گویندگی اکبر منانی است. همچنین آرشیوهایی که تا به حال دیده نشده اند در این اثر وجود دارد و سعی شده است بداعت و نو بودن در این مجموعه رعایت شود.

حشمتی‌منش در پایان اظهار کرد: از ابتدای امسال پژوهش و پس‌تولید این مجموعه مستند آغاز شد و به زودی از شبکه افق پخش خواهد شد.

نباید قدرت رسانه‌ای دشمنان خود را دست کم بگیریم

در ادامه قدیری ابیانه مدیر شبکه افق عنوان کرد: اسمی که روی مستند گذاشته شده درست است اما آنجا قبل از انقلاب هم سفارت نبود، بلکه مرکز حکومت بر ایران بود. تفاوتی را که بین روسیه و آمریکا شاهد بودیم این بود که برای روس ها روی مطالب فکر می کردند و می فرستاند اما برای آمریکا همه اخبار و اطلاعات را می فرستادند. اسنادی که پیدا شده است، متنوع است و در خود امریکا داشتنش جرم است. اسناد زیادی وجود دارد که حتی رهبر دستور دادند در کتاب های درسی منتشر شود، به نظرم حتی فرستادن لینک جایی که این اسناد در آن منتشر شده، برای ما خوب است زیرا که اسناد متنوع بوده و اسراری را که در سفارت بوده است، فاش می‌کند.

در ادامه این نشست مهدی نقویان کارگردان مجموعه مستند «اینجا سفارت نیست» از برگزاری مراسم تشکر کرد و گفت: آثار بسیار خوبی در سازمان صداوسیما ساخته می شود اما برایشان تبلیغ نمی شود و یا زمان پخش درستی ندارند و حتی بازپخش هم نمی شوند. ما سرمایه های خوبی در آرشیو داریم.

مدیر شبکه افق در پایان عنوان کرد: آرشیو خوبی را در دست ما قرار دادند که هیچ کس به آن دسترسی ندارد. در بحث تاریخ انقلاب خلا وجود دارد و برای همین ما به سینمای داستانی توجه نکردیم و به سراغ مستند با موضوعات انقلابی آمدیم. بسیاری از حوادث اتفاق افتاده است که ما از آن ها خبر نداریم، به شخصه با ساخت این مجموعه به اطلاعاتم اضافه شد. سعی کردیم روایت این اثر جذاب باشد، مخصوصا برای نسل دهه ۸۰ و ۷۰ که دچار شبه هستند. قدرت رسانه ای دشمنان خود را نباید دست کم بگیریم.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    110/472/484/000
  • بی‌بدن
    26/214/863/000
  • سال گربه
    18/031/038/500
  • آپاراتچی
    4/245/817/500
  • پرویز خان
    3/263/887/000
  • نوروز
    3/001/113/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/962/112/500
  • آسمان غرب
    2/566/028/000