آخرین وضعیت گیشه سینما براساس آمار/ هر سانس میانگین ۱۲ مخاطب دارد/ ارایه طرح‌های حمایتی | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۱۶
صبا بررسی کرد؛

آخرین وضعیت گیشه سینما براساس آمار/ هر سانس میانگین ۱۲ مخاطب دارد/ ارایه طرح‌های حمایتی

در هفت روز گذشته هر سانس از سینماهای کشور حدود 12 مخاطب داشته است.

به گزارش خبرنگار سینمایی صبا، بر اساس آمار اعلام شده در سایت سمفای سازمان سینمایی، در هفت روز گذشته هر سانس از سینماهای کشور حدود ۱۲ مخاطب داشته است.

در تاریخ ۱ آبان بود که باتوجه به اطلاعات موجود در سامانه سمفا، گزارشی از آمار مخاطب و فروش یک هفته‌ای سینمای کشور ارایه دادیم که برمبنای آن ۱۲,۲۴۵ سانس در سینماهای مختلف سراسر کشور میزبان ۱۸۵,۹۹۹ نفر مخاطب بوده و فروش ۳۹,۳۵۶,۲۰۵,۰۰۰ ریالی داشته است و سهم هر سانس از سالن های سینما به طور میانگین ۱۵ تا ۱۶ مخاطب بوده است.

اما در یک هفته گذشته و تا زمان تنظیم خبر، باتوجه به اطلاعات سامانه مدیریت فروش و اکران در ۱۰,۸۱۶ سانس برگزار شده در سینماهای سراسر کشور، ۱۲۹,۱۶۳ نفر به سینما رفته اند و نتیجه آن فروش ۳۵,۴۷۴,۳۳۵,۰۰۰ ریالی بوده و سهم هر سانس از سالن های سینماهای کشور به طور میانگین تنها ۱۲ نفر بوده است. با مقایسه آمار این هفته و هفته گذشته متوجه می شویم که هم تعداد مخاطب و هم فروش پایین آمده است.

این آمار و ارقام در حالی رقم خورده است که دیگر طرح دو هفته ای بلیت نیم بها هم به اتمام رسیده بود؛ طرحی که شورای راهبردی اکران تصویب کرد و از ۲۰ مهرماه آغاز شد و البته برخی از سینماها تا پایان زمان مقرر پای این طرح نماندند و بعد از گذشت چند روز به قیمت های قبل خود بازگشتند.

از طرف دیگر اتفاق مهمی که در هفته گذشته رخ داد، برگزاری جلسه شورای صنفی نمایش و اضافه شدن ۳ فیلم به چرخه اکران بود. در هفدهمین جلسه شورای صنفی نمایش که روز سه شنبه ۳ آبان در خانه سینما تشکیل شد، قرارداد سرگروهی سه فیلم «طبقه یک و نیم»، «بیرو» و انیمیشن «لوپتو» ثبت شد.

روز گذشته ۸ آبان نیز در هجدهمین جلسه شورای صنفی نمایش «طرح حمایتی برای فیلم های جدید» مصوب شد که در آن سه بند ذکر شده بود. در ایام برگزاری جام جهانی هر دو هفته اکران، یک هفته محاسبه خواهد شد.‌ در صورت فروش و استقبال مخاطبان از فیلم های جدید، این آثار می توانند تا پایان سال ۱۴۰۱، اکران خود را بدون محدودیت های آیین نامه ای ادامه دهند و همچنین فیلم های جدید از بسته حمایتی مالی سازمان سینمایی بهره مند خواهند شد.

در گزارش قبلی که پیش‌تر نیز به آن اشاره شد، این مطلب را عنوان کردیم که هرچند احوالات مردم و اتفاقات اجتماعی تا حد زیادی می‌تواند در این معضل بزرگ تاثیرگذار باشد اما بدون شک یکی از مهم‌ترین حلقه‌های مفقوده این است که فیلم خوب و باکیفیت به سینما نیامده است. باید منتظر ماند و دید که آیا این سه فیلم که قرار است از این هفته به سینماها بیایند، می توانند کمکی به حال و اوضاع نابسامان سینما کنند. حتی قرار است که فیلم «طبقه یک و نیم» یک روز زودتر و در سه شنبه به سینماها بیاید تا شاید بتواند در روز نیم بهای سینما شروع خوبی داشته باشد اما شاید بهتر باشد که ترکیب کهنه فیلم ها به طور کامل کنار رفته و فیلم های جدید و باکیفیتی تمام سبد اکران را در بر بگیرند.

همچنین با اعلام مدیرعامل موسسه تصویر شهر از نیمه آبان ماه سینماهای راگا و تماشا، علاوه بر سه شنبه ها در روزهای یکشنبه نیز بلیت خود را به صورت نیم بها ارایه می دهند. این نهاد همچنین چند طرح تشویقی و تخفیفی دیگر نیز برای مخاطبان سینما درنظر گرفته است.

در کنار مطلب بالا و باتوجه به اینکه چیزی تا آغاز مسابقات جام جهانی نمانده است نیز باید هرچه زودتر تکلیف نمایش فوتبال در سینماهای کشور هم روشن شود؛ چیزی که روح الله سهرابی در گفتگوی خود با خبرنگار صبا گفته بود هنوز به قطعیت نرسیده اند و در جلسه شورای راهبردی اکران این مورد بررسی و تصمیم گیری خواهد شد. (اینجا بخوانید)

بیشتر بخوانید

حال گیشه سینمای ایران خوب نیست/ هر سانس با میانگین ۱۵ مخاطب!

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است