جریان هنر در هیچ شرایطی متوقف نمی‌شود/ تعطیلی گالری‌ها و تداوم یک تصمیم جمعی | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۰۱
رزیتا شرف‌جهان در گفتگو با صبا:

جریان هنر در هیچ شرایطی متوقف نمی‌شود/ تعطیلی گالری‌ها و تداوم یک تصمیم جمعی

مدیر گالری طراحان آزاد درباره تعطیلی گالری‌های خصوصی در چند هفته اخیر و تاثیر آن در جریان هنر و کار هنرمندان توضیح داد.

به گزارش خبرنگار تجسمی صبا، گالری‌های سطح کشور در چند هفته اخیر براساس شرایط سیاسی و اجتماعی کشور، گالری‌ها هیچ نمایشگاهی برگزار نکرده‌اند. درواقع از جمعه ۲۹ مهرماه تا جمعه این هفته ۶ آبان ماه هیج نمایشگاهی در گالری‌های خصوصی کشور برگزار نشده است.

در ابتدای امر برخی نگارخانه‌ها در صفحات مجازی و سایت‌های خود اعلام کردند که تا اطلاع ثانوی نمایشگاهی برگزار نخواهند کرد اما این روند نزدیک به پنج هفته بدون هیچ اطلاعی و به صورت فراگیر و ناخودآگاه تداوم پیدا کرد.

در رابطه با این موضوع با رزیتا شرف‌جهان هنرمند و مدیر گالری طراحان آزاد صحبت کردیم و او در گفتگو با خبرنگار صبا درباره رکود جریان هنر عنوان کرد: جریان هنری در هیچ شرایطی تعطیلی‌بردار نیست اما آن بخش کار که مربوط به گالری‌هاست در شرایط کنونی امکان ادامه دادن نداشت. تعطیلی گالری‌های خصوصی در روزهای اخیر یک تصمیم‌گیری جمعی بدون برنامه‌ریزی قبلی بود که بنابر ضرورت جامعه همه به این نتیجه رسیدند که برگزاری نمایشگاه در شرایط کنونی بی‌معناست.

او ادامه داد: اکنون جامعه در شرایط بحران‌زده قرار دارد و نیازهای حیاتی مطرح هستند درنتیجه کسی روحیه سر زدن به گالری ندارد و هنرمندان هم تمایلی به برگزاری نمایشگاه در شرایط حال حاضر ندارند.

مدیر گالری طراحان آزاد اظهار کرد: برنامه‌های گالری طراحان آزاد از حدود یک سال قبل بسته می‌شود و ما یک ماه قبل از برگزاری نمایشگاه موارد را با هنرمندان بررسی می‌کنیم و برای مواردی مانند تبلیغات و چاپ پوستر و… آماده می‌شویم. در این مدت برنامه ما خالی نبود که کسی را جایگزین کنیم و حتی هنرمندان ناخودآگاه می‌دانند که امکان برگزاری نمایشگاه در شرایط کنونی وجود ندارد.

او در ادامه درباره پیش‌بینی خود از این تعطیلات گفت: انجمن نگارخانه‌داران تهران تاکنون چند جلسه تشکیل دادند که درباره شرایط اخیر صحبت و برآورد خود را مطرح کنیم. پیش‌بینی من شخصا این است که در این فصل و فصل آینده شرایط آرامی برای ادامه دادن کار وجود نداشته باشد.

شرف‌جهان در پایان خاطرنشان کرد: خوشبختانه با هرکدام از هنرمندان که صحبت می‌کنم در این شرایط مشغول به کار هستند و شاید تنها چیزی که می‌تواند این روزها مقداری تسکین‌بخش باشد، هنر است یا کاری که از دست هنرمندان برمی‌آید این است که تولید هنری داشته باشند اما امیدواریم که در شرایط بهتر آثار خود را نمایش دهند. درنتیجه اکنون جای نگرانی برای تولیدات هنری نیست اما شاید با وجود این تعطیلی‌ها یک مقدار مشکلات معیشتی مانند تامین هزینه آتلیه و… مخصوصا برای هنرمندان جوان‌تر پیش بیاید که باید در این شرایط همدیگر را حمایت کنیم.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است