فراخوان نهمین فصل چهارفصل تئاتر ایران منتشر شد

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی حوزه هنری، دفتر مطالعات و پژوهش‌های مرکز هنرهای نمایشی حوزه‌ هنری نهمین فصل از پروژه‌ چهارفصل تئاتر ایران را با عنوان «تئاتر و ماورا» برگزار می‌کند.

ایوب آقاخانی طراح و مسئول پروژه‌ آموزشی «چهارفصل تئاتر ایران» گفت: در نهمین فصل از دور نوین این پروژه و بیست و دومین فصل از تاریخ جامع این پروژه‌ ملی علاقه‌مندان به مفهوم کلان «تئاتر و ماورا» خواهند پرداخت.

او تاکید کرد آثار تاییدشده‌ فصول گذشته در قالب مجلدهایی موسوم به «فصل سفید» با معرفی دفتر مطالعات و پژوهش‌های مرکز هنرهای نمایشی حوزه‌ هنری توسط نشر سوره‌ مهر به چاپ رسیده‌اند. همچنین مدیر دفتر مطالعات و پژوهش‌های آن مرکز دو اثر «رویای اشتیاق» نوشته‌ مهدی غلامحیدری از استان البرز و «سپیدار مادر» نوشته‌ رضا عاشوری‌فر از استان گیلان را برگزیده‌ نهایی هیات‌ علمی فصل هشتم پروژه‌ چهارفصل تئاتر ایران معرفی کرد و تصریح کرد که آثار منتخب فصل هشتم، مطابق روال دور نوین این پروژه، در نوبت چاپ در مجموعه‌ «فصل سفید» قرار گرفتند.

در متن این فراخوان چنین آمده است: «آنچه نخستین نسل از درام‌های جهان در نظر پژوهنده می‌آورد، جایگاه قدسی و والای مضامین موجود در تئاتر و فاصله‌اش با انسان اسپنجی و یا نسبت این انسان با جهان فراتر از خود است. این مفهوم یادآور نکته‌ی ساده‌ای است: تئاتر از بدو پیدایش خود از اصیل‌ترین آبشخورش یعنی مفاهیم ماورایی بهره برده و طی اعصار برای پالوده کردن زیست نسل بشر از توجه به مفهوم کلان «ماورا» ـ در حوزه‌های مختلف ـ از آن استفاده کرده است. جالب‌تر آنکه همین نگاه در ژانرهای مختلف تئاتر بروز یافته حتی زمینه‌ساز آثاری کم‌شمار در ژانر وحشت در تئاتر شده است و این بدان معناست که مفهوم «ماورا» از رنگ‌های قدسی و برکت‌بخشیِ مضامین حوزه‌ی دین و معانیِ آسمانی آغاز شده تا رنگمایه‌های هیجان‌انگیز هراس‌آور پیش می‌رود.دفتر مطالعات و پژوهش‌های مرکز هنرهای نمایشی حوزه‌ی هنری از کلیه‌ی علاقه‌مندان به نمایشنامه‌نویسی و نمایشنامه‌نویسان سراسر کشور ـ به غیر از کلانشهر تهران ـ دعوت می‌کند ایده‌های اولیه‌ی خود را در این مسیر تا تاریخ ۲۰ آبان ۱۴۰۱ از طریق پست‌الکترونیکی sahnemagazine@yahoo.com به دبیرخانه‌ی پروژه‌ی ملی جامع آموزش درام‌نویسی به علاقه‌مندان خارج از پایتخت، «چهارفصل تئاتر ایران»، ارسال نمایند. بدیهی است مطابق روال همیشگی، ایده‌های اولیه توسط اعضای هیئت‌علمی این فصل (که متعاقباً اعلام خواهند شد) بررسی و منتخبان برای حضور در کارگاه‌های فصلی این پروژه، آغاز به نگارش نسخه‌ی اولیه‌ی نمایشنامه‌ی خود براساس ایده‌ی اولیه‌ی پذیرفته‌شده خواهند کرد. برای تکمیل، گفتنی است آثاری که از مراحل سه‌گانه‌ی نگارش عبور کنند و از نظر کیفی مورد تأیید اعضای هیت‌علمی فصل قرار بگیرند، توسط نشر سوره‌ی مهر به چاپ می‌رسند.»

انتهای پیام/